منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با «فردا»:

گسترش تنش در منطقه آمریکا را به روزگار سختی می‌کشاند

کد خبر: 1272174

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آمریکایی‌ها هم خواهان ورود به درگیری وسیع نیستند. منافع آمریکایی‌ها در محدودکردن دامنه تنش است.

گسترش تنش در منطقه آمریکا را به روزگار سختی می‌کشاند

گروه سیاست سایت فردا: تنش در منطقه زیاد شده است و کاخ سفید اعلام کرده که در پی کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی واکنش خواهد داشت اما بر اساس گفته‌های بایدن به نظر می‌رسد که آمریکا نمی‌خواهد جنگی تمام‌عیار در منطقه شکل بگیرد.

منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «به نظر می‌رسد منطقه تحمل تنش وسیعی را به هیچ وجه ندارد و اگر دامنه تنش وسیع‌تر از این باشد بسیاری از بازیگران منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای هزینه‌های سنگینی پرداخت خواهند کرد زیرا محور مقاوت اهل این منطقه هستند و در اینجا زندگی می‌کنند اما دیگران پایگاهی در این منطقه ندارند و مهمان ناخوانده هستند. آمریکایی‌ها هم خواهان ورود به درگیری وسیع نیستند. منافع آمریکایی‌ها در محدودکردن دامنه تنش است و این مهم محقق نمی‌شود مگر آنکه آمریکا دست از حمایت صهیونیست‌ها بردارد و اجازه دهد مردم فلسطین خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند».

او ادامه داد: «به ذهن می‌رسد هرگونه توسعه تنش در منطقه آتشی در انبار مهمات آمریکایی‌ها خواهد بود و آمریکایی‌ها را به روزگار سختی دچار خواهد کرد به همین دلیل انتظار می‌رود که آمریکایی‌ها در پی کاهش تنش در منطقه باشند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «امروز این بلوغ را در محور مقاومت می‌بینیم که خودشان تصمیم بگیرند و اقدام کنند. همین عملیات حماس انجام داد با دستور جمهوری اسلامی نبود و حماس بر اساس یافته‌های سیاسی-امنیتی و بر پایه طرح‌ریزی‌های بومی خودش اقدام کرد. ما دستور ندادیم و حالا که هزاران شهید داده‌اند هم نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. یمنی‌ها هم خودشان نیروهای قدرتمندی هستند و عربستان را زمین‌گیر کردند و امروز تشخیص‌شان این است که از مردم غزه حمایت کنند. اگر آمریکایی‌ها فهم و شعور داشتند باید جلوی آتش‌افروزی در منطقه را می‌گرفتند و از ایران خواهش می‌کردند که به موضوع ورود کند و منطقه را مهار کند. یک عده عربده‌کش در آمریکا هم بایدن را تحریک می‌کنند که اقداماتی انجام دهد اما بایدن می‌داند اگر کوچک‌ترین اشتباهی انجام دهد، نابود خواهد شد».

حقیقت‌پور در پایان گفت: «جنگ روسیه و اوکراین که بیشتر جنگ منظم است با آنچه در غزه رخ می‌دهد که تجاوز و جنایت است، فرق دارد. نه اسرائیلی‌ها توان ادامه جنگ در غزه را دارند و نه ادامه آن به نفع آمریکایی‌هاست. آنها دنبال جمع‌کردن جنگ هستند اما راهکاری پیدا نمی‌کنند. بهترین راهش هم در مقطع کنونی این است که دولت غاصب اسرائیل برکنار شود و دولت دیگری با نوع نگاه متفاوتی از نتانیاهو درباره جنگ روی کار آید و بگذارد تا مردم غزه در غزه زندگی خود را داشته باشند و خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها