ایمانی در گفت‌وگو با «فردا»:

هزینه وحدت جناحی نباید از فایده‌اش بیشتر شود

کد خبر: 1271680

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه هزینه وحدت جناحی نباید از فایده‌اش بیشتر شود، گفت: هم اکنون در داخل جریان اصولگرایی مجموعه هایی داریم که واقعا هزینه وحدت گروه های اصلی اصولگرایی با این مجموعه ها بالاست.

هزینه وحدت جناحی نباید از فایده‌اش بیشتر شود

گروه سیاست سایت فردا: به نظر می رسد بعد از اعلام نتیجه بررسی اعتراضات به ردصلاحیت ها، آرایش صحنه انتخابات شفاف می شود. در جریان اصولگرایی دو دیدگاه وجود دارد، گروهی معتقدند باید با رقابت درون اردوگاهی تنور انتخابات را گرم کرد و گروه دیگر بر این باور است که نباید به نیامدن اصلاح طلبان توجهی داشت بلکه با تدوین فهرستی از نامزدهای شایسته مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق و ترغیب کرد.

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره تلاش ها برای شکل گیری وحدت انتخاباتی بین مجموعه های اصولگرا گفت: تجربه نشان می دهد زمان انتخابات احتمال ائتلاف بین گروه های جناح حاضر در قدرت سخت تر می شود، در مقابل احزاب و تشکل های جناح بیرون از قدرت احتمال ائتلاف شان بالاتر می رود.

وی افزود: هم اکنون در داخل جریان اصولگرایی مجموعه هایی داریم که واقعا هزینه وحدت گروه های اصلی اصولگرایی با این مجموعه ها بالاست. در واقع وقتی سلایق اصولگرایی هزینه وحدت با این نوع مجموعه ها را مشاهده می کنند به این جمع بندی می رسند که هزینه این وحدت بیشتر از فایده اش است بنابراین تصور می کنم امکان وحدت اصولگرایان برای تدوین یک فهرست انتخاباتی بسیار کمرنگ است. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: اگر طیف های اصلی اصولگرایی بخواهند تنازل کنند و هزینه بپردازند تا با گروه های کوچک وحدت کنند، شاید چنین اتفاقی برای جریان اصولگرا خیلی پر هزینه باشد. از این رو احتمال دارد این دوره طیف های اصلی اصولگرایی از خیر وحدت با آن گروه ها بگذرند.

وی ادامه داد: این تصور که ارائه لیست واحد بهترین حالت شرکت یک جناح در انتخابات است خیلی درست به نظر نمی رسد چون در وضعیت امروز نه معقول است و نه شدنی. البته تفرقه زیاد هم نوعی سردرگمی بین مردم ایجاد می کند.

ایمانی درباره نتیجه و تبعات رقابت درون گفتمانی گفت: رقابت درون گفتمانی واقعیت را بیشتر نشان می دهد. الان در داخل اصولگرایان برخی گروه ها درباره مبانی نظری حکومت، نقش آرای مردم و وجه جمهوریت نظام با سایر گروه ها اختلاف نظر دارند، اگر همه اینها را مخلوط کنیم شفافیت صحنه سیاست را به هم زدیم. 

وی افزود: اگر فقط بخواهیم بر وحدت روی یک لیست تأکید کنیم در این صورت قدرت انتخاب مردم را هم محدود کنیم. اگر دو فهرست باشد مردم می توانند به یک از آنها یا ترکیبی از دو لیست رأی دهند و در این صورت قدرت انتخاب مردم بالا خواهد رفت. البته هر اقدام اجتماعی و سیاسی یکسری اثرات مثبت و منفی دارد اما رقابت درون اردوگاهی آثار مثبتش بیشتر از آثار منفی اش است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها