روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی تأیید هم می‌شد، رأی نمی‌آورد

کد خبر: 1271263

رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری واکنش‌هایی را در فضای مجازی و رسانه‌ای داشت و تعدادی موافق و مخالف درباره آن نظر دادند

روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی تأیید هم می‌شد، رأی نمی‌آورد

رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری واکنش‌هایی را در فضای مجازی و رسانه‌ای داشت و تعدادی موافق و مخالف درباره آن نظر دادند. دلایل رد صلاحیت روحانی البته تاکنون روشن نشده است و روحانی گرچه بیانیه‌ای هم در واکنش به رد صلاحیت خود منتشر کرد، اما نگفت که چرا رد صلاحیت شده است. شورای نگهبان هم مطابق قانون و طبق یک اصل شرعی برای حفظ حرمت افراد، اجازه علنی کردن دلایل رد صلاحیت هیچ فردی را ندارد. اما روشن نیست چرا خود حسن روحانی این دلایل را علنی نمی‌کند تا قضاوت شورای نگهبان مورد ارزیابی آن دسته از رسانه‌ها و فعالان مجازی قرار بگیرد که موضوع روحانی همچنان برایشان اهمیت دارد.

این میان تیتر اول روزنامه آفتاب یزد، از رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب کشور درباره رد صلاحیت روحانی جالب توجه است: «شورای نگهبان به داد حسن روحانی رسید!» این روزنامه با ذکر برخی واکنش‌ها به رد صلاحیت روحانی، تلویحاً پیش بینی می‌کند که روحانی در صورت تأیید صلاحیت هم رأیی نداشت و از روحانی هم می‌خواهد که دلایل رد صلاحیت خود را بیان کند.

آفتاب یزد می‌نویسد: «در فقره رد صلاحیت روحانی از سوی شورای نگهبان، سخت معتقدیم این رد صلاحیت برای حسن روحانی، سراسر لطف بود. برخی، در نقد این رد صلاحیت نوشته اند: "هزینه سنگینی برای نظام دارد" که در پاسخ باید گفت اول اینکه نظام (تقریباً هیچ نظامی در دنیا) قطعاً قائم به فرد نیست، دو دیگر اینکه تأیید صلاحیت می‌شد و رأی لازم را کسب نمی‌کرد هزینه‌سازتر بود یا رد صلاحیت شدن از سوی شورای نگهبان؟!»

این روزنامه در ادامه نقدی هم بر حامیان روحانی می‌نویسد: «نظرات موافق و مخالف بسیاری را مطالعه کردیم. هشت سال حسن روحانی نیز پیش چشم‌مان است. نه حسن روحانی آن رئیس‌جمهور خارق‌العاده‌ای بود که برخی تلاش می‌کنند به رخ بکشند و نه اساساً حسن روحانی در هشت ساله ریاست جمهوری، مدیریت آن چنانی داشته است که نبود او را یک خسران نگران‌کننده به شمار آوریم.»

در پایان مطلب هم در اتفاقی جالب، شاهد هم‌نظر شدن روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد با حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان هستیم و آفتاب یزد می‌نویسد: «شاید بهتر باشد ساده‌تر به موضوع نگاه کنیم و آن اینکه شخصی (که دست بر قضا هشت سال رئیس‌جمهور بوده و چندین دوره نیز عضو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی) در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده و موفق نشده تا از فیلتر‌های شورای نگهبان عبور کند دلیل را به قول حسین شریعتمداری، فرد رد صلاحیت شده می‌تواند از شورای نگهبان بپرسد و اعلان عمومی کند!»

‌رای نیاوردن روحانی موضوعی نیست که فقط آفتاب یزد به آن پرداخته باشد. روزنامه هم‌میهن هم که کوشیده رد صلاحیت روحانی را یک برنامه‌ریزی انتخاباتی و موضوعی بسیار مهم جلوه دهد، در نهایت مجبور شده اذعان کند که وضعیت سرمایه اجتماعی روحانی در نهایت شبیه سال ۸۴ هاشمی رفسنجانی است که در انتخابات شکست خورد، و نه شبیه هاشمی سال ۹۲ که رد صلاحیت شد و کاندیدای مدنظرش که روحانی بود، رأی آورد: «موقعیت و محبوبیت حسن روحانی در زمستان ۱۴۰۲ در حد و اندازه هاشمی‌رفسنجانی در بهار ۱۳۹۲ نیست... موقعیت کنونی روحانی مشابه انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری (۱۳۸۴) است که گرچه بخش مهمی از احزاب و نخبگان مخالف او در انتخابات مجلس‌ششم (۱۳۷۸) انگیزه یافتند و برای جلوگیری از پیروزی احمدی‌نژاد به حمایت از هاشمی برخاستند، اما همچنان آن‌قدر آرای منفی در بدنه اجتماعی داشت که حرکت سیاسی آنان بی‌نتیجه ماند و هاشمی راهی جز شکست در مرحله دوم انتخابات نیافت.»

پیش از این هم، بار‌ها از سوی برخی اصلاح‌طلبان عدم محبوبیت روحانی به او یادآوری شده بود. از جمله هفته گذشته مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که پیش از این محمد خاتمی را یک بازنشسته سیاسی معرفی کرده بود، درباره حسن روحانی هم گفته بود که محبوبیتی بین مردم ندارد و بهتر است سراغ خاطره‌نویسی برود. یا علی صوفی، وزیر تعاون دولت خاتمی تلویحاً به تلاش‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای روحانی و تیم رسانه‌ای‌اش برای ایجاد هیاهو و دوقطبی انتخاباتی اشاره کرد و گفت «ظاهراً نوعی فضاسازی شده است که مردم حساس شده تا به روحانی رأی دهند، این درحالی است که اگر روحانی تأیید هم شود مردم به او رأی نخواهند دارد.»

روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها