حسینی در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد:

اهمیت خروج ایران از بند هفت FATF در چیست؟

کد خبر: 1270171

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی بر مواضع‌اش و اینکه زیر بار زورگویی‌های ابرقدرت‌ها نرفت، یکی از دلایل مهم موضع اخیر FATF است.

اهمیت خروج ایران از بند هفت FATF در چیست؟

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا گفته شد که پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی به رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و پیگیری مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت و استانداردهای این نهاد، سرانجام رئیس گروه ویژه اقدام مالی در نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشورهای عضو و شبکه جهانی مبارزه با پولشویی خود اعلام کرده است.

سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در تشریح ابعاد موضع اخیر FATF به «فردا» گفت: «تلاش‌های جمهوری اسلامی برای خارج‌شدن از ذیل بند هفت FATF گام مهمی برای رفع موانع پولی و مالی ایران است و می‌تواند اتفاق بسیار مهمی باشد. بند هفت می‌گوید برای گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و جلوگیری از حمایت از تروریسم کشورها محدودیت‌های بسیاری را قائل می‌شوند و مبادله پولی و مالی انجام نمی‌شود و اگر FATF بپذیرد که ایران از این بند خارج شود، گشایش بسیار مهمی رخ خواهد داد. البته این موضوع به معنای رفع همه موانع نیست اما محدودیت‌های ذیل بند که -بسیار هم هست،- رفع می‌شود».

او ادامه داد: «به نظر من مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی بر مواضع‌اش و اینکه زیر بار زورگویی‌های ابرقدرت‌ها نرفت، یکی از دلایل مهم موضع اخیر FATF است. آنها متوجه شده‌اند که جمهوری اسلامی حاضر به عقب‌نشینی نیست و از سوی دیگر گفت‌وگوها و مطالبات به حقی که ایران داشته است، کمک کرد که FATF در آستانه بیرون آوردن ایران از بند هفت باشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «شرایط اقتصادی کشورهای اروپایی بی‌تأثیر در این تصمیم‌گیری‌ها نیست. جنگ اوکراین زنجیره مبادلاتی کشورهای اروپایی را بر هم زده است؛ به ویژه در حوزه غلات و محصولات کشاورزی دچار مشکل شده‌اند؛ از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران بازیگر مهمی در عرصه بین‌المللی است و اروپایی‌ها تصور می‌کنند».

نقوی حسینی در پایان  گفت: «قبلا هم اشاره کردم که FATF با کشورهای مختلف بر اساس مفاد مختلف به نتیجه می‌رسد و مفاد هر کشوری با دیگری فرق دارد. این طور نیست که یک سری ماده و بند ثابت وجود داشته باشد که همه کشورها باید همان را بپذیرند. جمهوری اسلامی می‌تواند به جز آن بندها و موادی که قبول نداریم، بر سر بندهای دیگر مذاکره کند و به توافق برسد. اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند به مذاکرات ادامه دهد و با حذف بندهایی که به منافع ملی‌ ما آسیب می‌زند، می‌شود با FATF به توافق رسید».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها