ظهره‌وند در گفت‌وگو با «فردا»:

توسعه با دستور و شعار محقق نمی‌شود

کد خبر: 1270011

فعال سیاسی گفت: هرچند به آینده امیدوارم اما با شعار نمی توان به توسعه دست یافت چون خلا اساسی در گفتمان سازی داریم.

توسعه با دستور و شعار محقق نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا: پیشرفت و توسعه از جمله مطالبات مردم به شمار می آید. در زمان انتخابات جریانات سیاسی نیز این وعده را می دهند اما وقتی به قدرت می رسند، اتفاق مشهودی در سطح زندگی مردم رخ نمی‌دهد. حال این سئوال پیش می آید که در انتخابات پیش رو توسعه گراها شانسی برای پیروزی دارند یا خیر؟

ابوالفضل ظهره وند در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره مانع اصلی توسعه و پیشرفت در کشور گفت: توسعه با دستور و شعار محقق نمی شود، اگر این طور بود در بلوک شرق شاهدش بودیم چون سبک و سیاقی که در قالب برنامه های توسعه دنبال می کنیم در واقع الگویی تجربه شده در بلوک شرق است.

وی افزود: در توسعه باید مفاهیم کیفی و کمی را در کنار هم دید و عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در بر می گیرد. به عبارت دیگر نمی توان صرفا بر توسعه اقتصادی و تکنولوژی تمرکز کرد و توسعه در سایر حوزه ها را ندید. نکته دیگر آنکه هر تحول توسعه ای هنجار پایه است یعنی باید هنجار های آن جامعه را نیز رعایت کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در مدل توسعه طبقه اجتماعی متوسط رشد می کند تا بتواند زمینه های این مسئله را فراهم آورد، اظهار کرد: مانع اصلی توسعه و پیشرفت در این را آن است که همه جانبه به این موضوع نگاه نشده و الگو مناسبی هم برای آن طراحی نشده است. اگر توسعه غربی ملاک عمل قرار داد پس چالش با غرب بی معناست و اگر توسعه شرقی الگو است، آن هم به نتیجه نمی رسد چراکه عمده حکومت های شرقی توتالیتر هستند.

وی افزود: ما باید در قالب تفکر قرآنی و انقلابی باید مدل توسعه ای خود را تعریف کنیم. آنهایی که در انتخابات وعده توسعه می دهند واقعیت را نمی گویند چون فقط می خواهند از مردم رأی بگیرند. به کارنامه این جریانات اگر مراجعه کنیم می بینیم که هیچ کدام مدل روشن و عملی نداشته اند و فقط حرف از توسعه و پیشرفت زدند. بر همین اساس می گویم در این دوره لیستی رأی دادن یک نوع خطای شهروندی است.

ظهره وند گفت: هرچند به آینده امیدوارم اما با شعار نمی توان به توسعه دست یافت چون خلا اساسی در گفتمان سازی داریم بنابراین نخبگان باید وارد شوند و یک گفتمان فراگیر توسعه و پیشرفت را در جامعه جا بیاندازند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها