«فردا» گزارش می‌دهد

منازعه ای که شدیدتر می شود/ تایپه علیه پکن

کد خبر: 1269145

برگزاری انتخابات سراسری اخیر در تایوان ، نتایج خوبی برای پکن به همراه نداشت! پیروزی جریان طرفدار غرب در این آوردگاه سیاسی مهم و حساس نشان داد که تقابل تایپه و پکن جدی تر از حد تصور بوده و طی سالهای آتی نیز می تواند بر ابعاد و عمق آن افزوده شود.

منازعه ای که شدیدتر می شود/ تایپه علیه پکن

گروه بین‌الملل سایت فردا - حنیف غفاری: برگزاری انتخابات سراسری اخیر در تایوان ، نتایج خوبی برای پکن به همراه نداشت! پیروزی جریان طرفدار غرب در این آوردگاه سیاسی مهم و حساس نشان داد که تقابل تایپه و پکن جدی تر از حد تصور بوده و طی سالهای آتی نیز می تواند بر ابعاد و عمق آن افزوده شود. 

دولت چین نسبت به نتایج انتخابات تایوان و معادلات داخلی آن ابراز نگرانی کرده و چشم اندازی مبنی بر اصلاح روابط با استقلال طلبان تایپه نمی بیند. در مقابل، تایوان که به زودی میزبان سفر غیر رسمی یک هیات آمریکایی است، مواضع  چین در رابطه با انتخابات این جزیره خودمختار را محکوم کرده و از پکن خواست تا به نتایج این انتخابات احترام بگذارد. پیروزی لای چینگ-ته در انتخابات تایوان به این معنا است که پس از هشت سال ریاست‌جمهوری تسای اینگ ون، حزب حاکم "پیشرو دموکراتیک" که چین آن را دشمن خود و مانع تحت کنترل درآوردن جزیره ٢٣‬ میلیون نفری تایوان می‌داند، برای سومین دوره چهار ساله، ریاست‌جمهوری را بر عهده خواهد داشت.

پکن، تایوان را یک استان "متمرد" چین می‌داند که نباید حتی وزارت خارجه یا هرگونه روابط رسمی با دولت‌های خارجی داشته باشد. وزارت خارجه چین در بیانیه اخیر  خود نیز با تکرار موضع همیشگی این کشور، مسئله تایوان را "موضوع داخلی چین" دانسته و تصریح کرده است که "هر تغییری در تایوان رخ دهد، این واقعیت اساسی که تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان، بخشی از چین است، تغییر نخواهد کرد." 

لای چینگ‌-ته ۶۴ ساله، پس از پیروزی در انتخابات، در سخنانی بدون اشاره مستقیم به چین، به رأی‌دهندگانی که تحت تأثیر "نیروهای خارجی" خواهان دخالت در انتخابات قرار نگرفتند، تبریک گفته بود.لای چینگ از اصلی ترین بازیگران و مهره های واشنگتن ولندن در تایپه محسوب می شود و فراتر از آن، از سوی مخالفان منطقه ای چین از جمله دولتهای ژاپن و کره جنوبی نیز مورد حمایت مطلق قرار دارد. طی ماههای گذشته شاهد تصاعد بحران در محیط پیرامونی چین با محوریت تایوان بوده ایم .در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان که شنبه ۱۳ ژانویه برگزار شد، لای چینگ-ته، نامزد حزب حاکم، با ۴۰.۱ درصد آرا پیروز شده‌ و نامزدهای احزاب "ملی‌گرایان" و "خلق" نیز توانستند به ترتیب ۳۳.۵ درصد و ۲۶.۵ درصد از آرا را کسب کنند.

آینده پژوهی معادلات تایوان به وضوح نشان می دهد که خبری از تحدید و کاهش تنشها میان چین و تایوان نخواهد بود. ضمن آنکه کاخ سفید نیز هرگز از ظرفیت تایپه در تقابل همه جانبه با پکن دست بر نخواهد داشت. در اقدامی که احتمالاً بر نارضایتی چین خواهد افزود، دو مقام پیشین ایالات متحده قرار است این هفته برای دیدار با رهبران سیاسی تایوان، به تایپه سفر کنند. واشنگتن، روابط دیپلماتیک رسمی با تایپه ندارد اما "موسسه آمریکایی در تایوان" که عملا نقش سفارت ایالات متحده در این جزیره را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که استفان هدلی، مشاور امنیت ملی سابق و جیمز استاینبرگ، معاون سابق وزیر امور خارجه ایالات متحده، وارد تایپه می‌شوند.از آنجا که ارتش چین، جت های جنگنده و کشتی های جنگی خود را را مرتباً به آسمان و آبهای نزدیک تایوان می‌فرستد، هر گونه رویارویی نظامی دو کشور ممکن است ایالات متحده که تامین کننده اصلی تجهیزات نظامی تایوان است را نیز درگیر کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها