قهرمان پور در گفت‌وگو با «فردا»:

احتمال درگیری ایران و امریکا کم است ولی دیگر صفر نیست

کد خبر: 1269072

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: احتمال آنکه ایران و امریکا وارد درگیری گسترده شوند کم است ولی دیگر صفر نیست. اگر دامنه و شدت درگیری ها به مرور زمان بیشتر شود چه بسا شاهد یک شگفتی هم باشیم.

احتمال درگیری ایران و امریکا کم است ولی دیگر صفر نیست

گروه سیاست سایت فردا: منطقه آبستن تحولات بزرگی است. قبل از 7 اکتبر رژیم صهیونیستی تصورش آن بود که بعد از 75 سال می تواند مناسبات خود را با اعراب عادی کند اما بعد از طوفان الاقصی معادلات هر روز پیچیده تر می شود. از ممانعت یمنی ها مقابل حرکت کشتی هایی که به مقصد یا از مبدا سرزمین های اشغالی در تردد هستند و حملات آمریکا به یمن گرفته تا حمله تروریستی در کرمان و پاسخ قاطع ایران به این حمله تروریستی.

رحمن قهرمان پور در گفت‌وگو با فردا درباره تحولات منطقه بعد از 7 اکتبر گفت: ایران و آمریکا پیام های نظامی برای یکدیگر می فرستند. این پیام نیز از قبل اعلام می شود. آمریکا به ایران پیام داد که می خواهد به یمن حمله کند. ایران نیز به طرف آمریکایی اطلاع می دهد که در پاسخ به حمله تروریستی، قصدی برای زدن مواضع آمریکا در منطقه را ندارد.

وی افزود: ایران و آمریکا در حال قدرت نمایی هستند. آمریکا می خواهد نشان دهد در احیای قدرت بازدارندگی اش در منطقه جدی است. در مقابل ایران می خواهد نشان دهد آماده مقابله با اقدامات آمریکا است. در عین حال دو طرف قصد ورود به یک درگیری گسترده و طولانی مدت را ندارد اما در هر محیطی ممکن است یک شگفتی یا یک حادثه پیش بینی نشده اتفاق بیفتد و شرایط را از کنترل خارج کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: احتمال آنکه ایران و امریکا وارد درگیری گسترده شوند کم است ولی دیگر صفر نیست. اگر دامنه و شدت درگیری ها به مرور زمان بیشتر شود چه بسا شاهد یک شگفتی هم باشیم. البته فعلا دو طرف در حال مدیریت هستند تا این اتفاق رخ ندهد.

قهرمان پور با بیان اینکه بعد از طوفان الاقصی، آمریکا تلاش خود را به کار گرفت که درگیری حماس و رژیم صهیونیستی به سایر نقاط منطقه کشیده نشود، این اتفاق هم افتاد، افزود: برخی بازیگران منطقه ای بر این باورند که چون آمریکا حضور خودش را در منطقه کاهش داده است، پس آسیب پذیر است، در نقطه مقابل آمریکا در عین حال که نمی خواهد وارد درگیری گسترده در منطقه شود، می خواهد نشان دهد با وجود این کاهش حضور در منطقه، همچنان توانایی دارد که از منافع خودش حمایت و دفاع کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها