خنثی‌سازی نقشه بمب‌گذاری‌های وسیع در ایران

کد خبر: 1267069

روز گذشته، با گذر 4 روز از حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان، جزئیات تازه‌ای از این رویداد جنایت‌بار منتشر شد. دادستان کرمان از دستگیری ۲۳ نفر مرتبط با این جنایت تروریستی و کشف ۱۶ بمب قبل از مراسم خبرداد.

خنثی‌سازی نقشه بمب‌گذاری‌های وسیع در ایران

روز گذشته، با گذر 4 روز از حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان، جزئیات تازه‌ای از این رویداد جنایت‌بار منتشر شد. دادستان کرمان از دستگیری ۲۳ نفر مرتبط با این جنایت تروریستی و کشف ۱۶ بمب قبل از مراسم خبرداد. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمان هم گفت که قرار بود ۶۴ بمب در مراسم سالگرد شهید سلیمانی منفجر شود، ضمن اینکه تروریست‌ها برای انفجارهای انتحاری در مراسم تشییع شهدا نیز برنامه‌ریزی کرده بودند. به این ترتیب، براساس اطلاعاتی که مقام‌های قضایی استان مطرح کرده‌اند، مشخص می‌شود که تروریست‌ها برنامه‌های وسیع‌تری برای جنایت‌های بیشتر داشته‌اند که نه تنها در روز حادثه متوقف نمی‌شد، بلکه نقشه‌های شومی برای سراسر ایران داشتند. بنا به گفته این مسئولان، این برنامه‌ها با تلاش‌های امنیتی و اطلاعاتی خنثی شد؛ برنامه‌هایی که می‌توانست خسارت‌های بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

افزایش تعداد شهدا به 92 شهید

روز گذشته با شهادت دو مجروح دیگر حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، تعداد شهدا به 92 نفر رسید. یکی از مجروحان که به خیل شهدا پیوست، سیده صغری حسینی فرد اهل شهرستان مهر در استان فارس است. دیگر شهید این حادثه، فاطمه دهقان، دختر برادر محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور است که براثر مرگ مغزی ناشی از موج انفجار به شهادت رسید. روز گذشته با رضایت خانواده، اعضای بدن این شهیده به چهار بیمار نیازمند اهدا شد. شهیده فاطمه دهقان به همراه دختر 2 ساله‌اش زهرا ممتحن و مادرش، مریم قوچانی غروی ساکن مشهد مقدس، همسر غلامحسین دهقان برادر بزرگ معاون حقوقی رئیس جمهور، از مشهد به زیارت مزار شهید سلیمانی آمده بودند. مادربزرگ، در لحظه انفجار به شهادت رسید، زهرا ممتحن، نوه 2ساله خانواده دهقان و دختر شهیده فاطمه دهقان، روز گذشته در بخش عادی بیمارستان شهید باهنر بستری شد. وی که با مادر و مادربزرگش از مشهد به کرمان آمده بود، حالا باید بدون آنان به مشهد بازگردد. همچنین صبح دیروز سیدمحمد صابری، رئیس اورژانس کرمان به «ایرنا» اعلام کرد که تا ساعت ۶ یکشنبه شمار کل مجروحان حادثه تروریستی بستری در بیمارستان‌های این شهر به ۷۴ نفر رسید و بقیه ترخیص شدند. وی با بیان اینکه آمار کل مجروحان ابتدا ۲۸۴ نفر بوده است، اظهارکرد: ۲۵ مجروح در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و پنج نفر نیز به دستگاه وصل هستند.

کشف 16 بمب

دادستان کرمان جزئیاتی از بازداشت‌ها و کشفیات مرتبط با حادثه تروریستی اخیر در گلزار شهدای کرمان مطرح کرد که نشان دهنده برنامه‌ریزی‌های گسترده دشمنان برای ترورهای بیشتر بوده است.

 مهدی بخشی با اشاره به کشفیات صورت گرفته قبل از مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: ۱۶ بمب در استان کرمان کشف شده که قدرت انفجار هر کدام از آنها از جلیقه‌های عامل انتحاری بیشتر بود.

وی با اشاره به ناتوانی تروریست‌ها در کارگذاری مواد منفجره در گلزار شهدا، اعلام کرد: ۲۳ عنصر داعشی آماده عملیات انتحاری در استان کرمان در ماه‌های اخیر دستگیر شدند. دادستان کرمان با بیان اینکه پس از حادثه تروریستی در گلزار شهدا، در کمترین زمان ممکن، محلی که جلیقه‌های انتحاری ساخته شده بود در حاشیه شهر کرمان کشف شد، اضافه کرد: تروریست‌ها قصد داشتند در مراسم تشییع شهدا نیز از این جلیقه‌ها استفاده و عملیات تروریستی دیگری را انجام دهند، اما از این عملیات جلوگیری شد. وی ادامه داد: ۲ عامل انتحاری که قصد عملیات در آیین تشییع شهدا را داشتند هم قبل از مراسم شناسایی و تعیین‌تکلیف اطلاعاتی شده‌اند. به گفته بخشی، داعش در بیانیه دوم خود اعلام کرده بود که قصد اجرای اقدامات دیگری را دارد، اما با اقتدار نیروهای امنیتی شکست خوردند.

وی در واکنش به پرسش‌ها درباره نحوه تأمین امنیت این مراسم، با بیان اینکه تدابیر لازم از سوی مجموعه‌های مختلف امنیتی، درون و بیرون استان اندیشیده شده بود، افزود: خبرهایی بود که گروه‌های مختلف ازجمله داعش و منافقین می‌خواهند اقداماتی را انجام دهند، برای همین همه توان استان پای کار آمد و علاوه بر وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، ارتش نیز تا چند کیلومتر ریزپرنده‌ها را رصد می‌کرد و در کنار آن، سگ‌های ویژه کشف موادمنفجره حضور داشتند. وی اضافه کرد: گیت‌های اولیه و گیت بعد از زیرگذر، به‌شکل ترکیبی بود و عامل انتحاری به غیر از این نقطه نمی‌توانست حرکتی انجام دهد و در همان جا هم بود که خود را منفجر ‌کرد. دادستان کرمان در واکنش به شائبه حضور یک خودرو پژو ۴۰۵ در محل انفجار دوم، گفت: این پژو کارت تردد داشته و باید تجهیزات را می‌آورد، اتفاقاً از آنجا که کمربندهای انتحاری دارای ساچمه‌های زیادی است اگر این خودرو در آن مکان نبود، شهدای بیشتری می‌داشتیم. دادستان کرمان در پاسخ به اینکه آیا در برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی دقت کمی صورت گرفته است، تصریح کرد: به‌هیچ‌وجه این طور نیست و ۱۰۰ درصد اقدامات پیشگیرانه امنیتی بیشتر شده بود و تعداد نیروها هم بیشتر از سال قبل بود و اقدامات فنی و هوشمند، استفاده از دوربین‌های حرارتی و پهپاد هم قابل‌توجه است. بخشی درعین حال از حضور نیروهایی از ستاد کل نیروهای مسلح و کمیسیون امنیت مجلس در استان برای بررسی ابعاد حادثه خبرداد.

کشف 64 بمب در سراسر کشور

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمان هم ابعاد دیگری از برنامه تروریست‌ها را بیان کرد. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام علی توکلی با بیان اینکه خبرهایی از تهدیدات دشمن داشتیم و قبلاً تعداد 16 بمب آماده انفجار در کرمان کشف شده بود که مخصوص گلزار شهدا و مرقد شهید سلیمانی ساخته شده بود، گفت: بیش از 64 بمب نیز در سراسر کشور کشف شد که قرار بود در مراسم شهید سلیمانی منفجر شود که عوامل آن دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه مراسم‌ شهید سلیمانی با آن همه جمعیت، فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب و نظام بود، گفت: نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا این مراسم در کمال آرامش برگزار شود. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمان با اشاره به اینکه تروریست‌ها قبل از گیت‌های گلزار شهدا خود را منفجر کردند، ادامه داد: علاوه بر نیروهای بسیار، دستگاه‌های جمر و سگ موادمنفجره‌یاب هم بوده است و عامل انتحاری قبل از اینکه به اینها برسد خود را منفجر کرده است. وی در پاسخ به اینکه چرا اطلاعیه وزارت اطلاعات دیر اعلام شد، گفت: در 48 ساعت اول نیروها به‌دنبال آن بودند تا همه تهدیدات لازم در مورد مراسم شهید سلیمانی مرتفع شود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها