کدخدایی: شهید سلیمانی مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود

کد خبر: 1266864

عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی همانگونه که مردم میدان مبارزه و جهاد بود، مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود؛ انسانی دلسوز و مردمی بود که برای نجات مردم تحت ستم و جنایت ستم‌کاران نگاه انسانی داشت.

کدخدایی: شهید سلیمانی مرد میدان حقوق بشر و انسانیت بود

باسعلی کدخدایی روز یکشنبه در نخستین همایش بین‌المللی «مرد میدان حقوق بشر» که به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در تالار ایوان شمس برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر ایران اسلامی، اظهار داشت: حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدا مقاومت بود و راه جدیدی را در راه مقابله با ظالمان ایجاد کرد.

وی با اشاره به حادثه تروریستی کرمان در چهارمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: شهدای عزیزی که به عشق حاج قاسم سلیمانی برای شرکت در مراسم سالگرد این شهید بزرگوار حضور یافتند، به شهادت رسیدند و این اقدامات نشان می‌دهد که دشمنان همچنان مشغول توطئه و کینه‌توزی هستند و بار دیگر مردم را به شهادت رساندند و این اقدامات حاکی از آثار بی‌بدیل مکتب شهید سلیمانی در مقابله با آنها بوده و دشمنان همچنان از شهید سلیمانی واهمه دارد و هنوز از این شهید می‌ترسند و نگران هستند.

کدخدایی تصریح کرد: به تعبیر شهید بهشتی باید به آنها گفت که از این عصبانیت بمیرید و تا زمان برقرار است، هیچگاه روی خوش نخواهید دید زیرا راه شهدای جنگ تحمیلی و مقاومت و شهید سلیمانی همچنان استمرار دارد.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم سلیمانی مرد میدان مقاومت و جهاد بود و مرور خاطرات و بیانات این شهید بزرگوار حاکی از آن است که در دوره جنگ تحمیلی شجاعانه مبارزه و جهاد می‌کرد و خدمات ارزشمند او بر ملت ایران پوشیده نیست و آوازه مجاهدت‌های او را همه شنیده‌اند.

    محکومیت ۴۹ میلیارد دلاری آمریکا در پرونده شهید سلیمانی

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی مرد میدان جهاد و مبارزه علیه ظالمان و مستکبران بود و تلاش‌های بسیار او در سوریه و عراق در مقابل داعشی‌های تکفیری بر هیچ کس در منطقه و دنیا پوشیده نیست.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی با تاکید بر نگاه بشردوستانه حاج قاسم سلیمانی، یادآور شد: این شهید بزرگوار هرگاه با خانواده شهدا تماس می‌گرفت از آنها دلجویی و به مشکلات آنان رسیدگی می‌کرد و این اقدامات نشان از این داشت که حاج قاسم سلیمانی در میدان محبت و انسان‌دوستی نیز یکه‌تاز بود؛ همانگونه که در میدان رزم جانانه می‌جنگید، برای انسان‌ها و انسانیت نیز دلسوزی می‌کرد.

کدخدایی با اشاره به تصویرسازی غلط دشمن از شهید سلیمانی گفت: وقتی وقایع سوریه و داعشی‌های تکفیری با برنامه‌ریزی آمریکا بر منطقه مسلط شده بودند، حاج قاسم بدون تفاوت قائل شدن میان مردم و فارغ از قومیت، مذهب و آیین آنان در جهت دفاع از آنها گام برداشت.

وی با اشاره به شرایط اقلیم کردستان افزود: وقتی اقلیم کردستان تحت محاصره قرار گرفت و مسئولان آنجا به جمهوری اسلامی ایران متوسل شدند، حاج قاسم سلیمانی بدون فوت زمان با برنامه‌های دقیق اقیلم کردستان را از خطر حتمی داعش و امکان بروز یک جنایت دیگر نجات داد.

کدخدایی گفت: آمریکایی‌ها با افتخار اعلام کردند داعش را ایجاد کردیم اما حاج قاسم بدون تفاوت قائل شدن میان مردم سوریه و عراق برای نجات انسانیت قدم پیش گذاشت و آیا جز این بود که این شهید عالی‌مقام نگاه انسان‌دوستانه به بشریت داشت.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی اظهار داشت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به مردم سوریه و عراق بر اساس سیاست‌ها و اصولی است که با قانون اساسی و موازین حقوق بشری و بین‌المللی تطابق دارد و اگر امروز مردم غزه راه مقاومت را ادامه می‌دهند و مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران از آنها حمایت دارند، براساس همین نگاه‌هاست.

این عضو شورای نگهبان قانون اساسی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران سال ها از سیاست‌ها و موازین حقوق بشری جلوتر بوده است و حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش براساس همین تفکر در راه دفاع از مردم مظلوم منطقه و زنان و کودکان، منطقه را از داعش پاکسازی کردند به طوری که برقراری امنیت کنونی در منطقه به برکت مجاهدت‌ها و مقاومت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

کدخدایی افزود: اکنون اگر مردم سوریه و عراق احساس آرامش دارند، نتیجه اجرای سیاست‌هایی بود که با تدابیر رهبر انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های شهدا رقم خورد.

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش با توسل به آموزه انسان‌دوستی و کمک به مستضعفان و افراد تحت ستم مجاهدت‌ها و رشادت‌ها را رقم زدند.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی با ابراز امیدواری به اینکه بتوانیم دولت‌ها و مقاماتی که این جنایت بزرگ را رقم زدند به زودی پاسخگو کنیم، اظهار داشت: آنها در محاکم بین‌المللی و افکار عمومی باید تاوان این جنایت را بپردازند.

کدخدایی افزود: نمی‌توان در مقابل آنان که منطقه را اشغال و گروهک‌های تکفیری را تجهیز کردند، سکوت کرد بلکه آنها باید پاسخگوی افکار عمومی در دنیا باشند و باید پرسید دولت‌های مدعی حقوق بشر چگونه ظلم و ستم بر مردم منطقه روا داشتند و همچنان به اشغالگری ادامه می‌دهند. چطور است که آمریکایی‌ها فرسنگ‌ها از کشور خود دور می‌شوند و برای منافع خود جنایاتی مرتکب می‌شوند و بر مردم این منطقه ظلم‌هایی را روا می‌دارند.

وی ادامه داد: همکاران ما در وزارت امور خارجه و قوه قضاییه از هر راه ممکن پیگیر هستند تا پاسخ این جنایت را بدهند و در بخش حقوقی تلاش‌های خوبی صورت گرفته است تا بتوانیم با وجود اینکه راه‌های رسیدگی به این جنایات از طرق حقوقی در عرصه بین‌المللی بسیار کند و جزئی است اما تلاش کنیم تا این جنایات بی‌پاسخ نماند.

رئیس کمیته پیگیری حقوقی پرونده شهید سلیمانی اظهار امیدواری کرد تا دولت‌هایی که در این جنایت بزرگ مشارکت، معاونت، مباشرت داشتند به پای میز محاکمه بکشانند.

نخستین همایش بین‌المللی «مرد میدان حقوق بشر» به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، ایرج مسجدی مشاور عالی فرمانده سپاه قدس، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدانان شورای نگهبان و رئیس کمیته ویژه پیگیری و حقوقی بین المللی پرونده سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، خانواده‌های معظم شهدا، اندیشمندان داخلی و خارجی، پژوهشگران، صاحبنظران و فعالان حقوق بشر در تالار ایوان شمس برگزار شد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها