کارفرمای این دروغ‌ها کیست؟

کد خبر: 1266821

کمتر از دو ماه به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده و داوطلبان نهایی کرسی‌های خانه ملت نیز مشخص شده‌اند. در این میان، برخی افرادی که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده و جایی در رقابت‌های انتخاباتی اسفند ماه ندارند، در مواضعی اتهامی، انتقاد از دولت را عامل رد صلاحیت خود اعلام کرده‌اند.

کارفرمای این دروغ‌ها کیست؟

هفته گذشته بود که هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که بیش از ۵۲ درصد از داوطلبان(بیش از 11 هزار نفر از مجموع بیش از 21 هزار نفر داوطلبی که صلاحیت شان بررسی شده است) مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این تعداد نزدیک به دو برابر تعداد داوطلبانی است که در دوره گذشته صلاحیت‌شان تأیید شده بود. با این حال پس از اعلام نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شدند که تعدادی از رد صلاحیت‌ها به دلیل انتقاد از دولت انجام شده است.

این ادعا پس از آن از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب ساخته و پرداخته شد که جلال محمودزاده نماینده مهاباد، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد به عنوان منتقدان دولت خبر از رد صلاحیت خود دادند. در همین راستا جلال محمودزاده در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» دلیل رد صلاحیت خود را مربوط به انتقاداتش از دولت دانست و گفت: «به نظر بنده به دلیل انتقاداتی که از دولت داشتم، ردصلاحیت شدم.» اما این ادعا درحالی است که اساساً هیچ فردی به دلیل انتقاد از دولت رد صلاحیت نمی‌شود. کما اینکه در انتخابات‌های قبلی نیز چنین موضوعی سابقه نداشته است. علاوه بر این، رد صلاحیت یک نامزد از سوی شورای نگهبان به دلیل انتقاد از دولت، بر خلاف قانون است. در همین رابطه سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر رد صلاحیت چهار نماینده فعلی مجلس به دلیل انتقاد از دولت، نوشت: مدعیان رد صلاحیت به دلیل انتقاد از دولت، دلایل رد صلاحیت خود از طرف شورای نگهبان را علنی کنند. خلجی با بیان اینکه هیچ‌گاه نمایندگان مجلس به دلیل انتقاد از دولت‌ها رد صلاحیت نشده‌اند، تصریح کرد: برای جلوگیری از بازی با افکار عمومی، مدعیان رد صلاحیت توسط شورای نگهبان، دلایل اعلام شده را علنی کنند. در کنار این ادعاها، جریان رسانه‌ای وابسته به دولت قبل یک دروغ دیگر را هم به دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور نسبت داد. روز گذشته محمد مهاجری از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به حسن روحانی، با انتشار مطلبی با هشتگ‌های ابراهیم رئیسی، حسن روحانی، خبرگان و رئیسی گیت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با اطلاع دقیق می‌گویم؛ همان عصر چهارشنبه که کودک دوساله‌ گوشواره قلبی در کرمان با کینه داعش تکه‌پاره شد، آقای ابراهیم رئیسی در پاستور مشغول دستور پرونده‌سازی به عواملش برای ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان بود. اسم این کار کثیف، هرچه باشد واقعیتش رئیسی گیت است.»

13 دی ماه بود که محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور از بررسی صلاحیت ۵۱۰ داوطلب انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان در شورای نگهبان خبر داد و گفت: نتایج احراز صلاحیت این افراد چهارم بهمن از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود. در همین حال حسن روحانی که با عدم مقبولیت صرف کلید پاستور را تحویل آیت‌الله رئیسی داد، با نام نویسی برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان، به دنبال بازگشت به سپهر سیاسی کشور است. اما موضوعی که به نظر او را مضطرب کرده، روبه‌رو شدن با «نه» مردم ایران است. این موضوعی است که دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در واکنش به ادعای مهاجری به آن اشاره کرده است. احسان صالحی ضمن رد ادعای کذب مهاجری نوشت: «این ادعا که از اساس دروغ است. اما انگیزه کارفرما برای سفارش این دروغ به پیمانکار، احتمالاً ریشه در اضطراب ناشی از نظرسنجی‌ها و وضعیت بحرانی انتهای جدول دارد. حق دارند نگران باشند اما جهت اطلاع، برای صدر تا ذیل دولت این موضوع اهمیتی ندارد که وقتی برای آن تلف کنند.»

طرح چنین ادعاهایی از سوی افراد و رسانه‌های وابسته به حسن روحانی و اصلاح‌طلبان، اگرچه به خودی خود مصداق عینی نشر اکاذیب و زیر سؤال بردن استقلال عمل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات است اما مشخص است که ملاک احراز یا رد صلاحیت کاندیداتوری افراد، قانون است نه تلاش‌های رسانه‌ای گروه‌های فشار.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها