هموارسازی مشارکت حداکثری؟

کد خبر: 1266815

نتایج صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس همچنان با واکنش های مختلفی رو به رو شده است .سپهر خلجی نوشت: هیچ گاه نمایندگان مجلس به‌دلیل انتقاد از دولت‌ها رد صلاحیت نشده‌اند

هموارسازی مشارکت حداکثری؟

پس از ارسال فهرست تایید صلاحیت شدگان به وزارت کشور، واکنش ها و حرف و حدیث ها  همچنان به این فهرست ادامه دارد. در همین راستا مطبوعات و سایت های سیاسی در خط مقدم واکنش ها  به ارزیابی فهرست صلاحیت ها پرداخته و هر یک از زاویه ای آن را نقد و بررسی کرده است. به عنوان نمونه یادداشت نویس عصر ایران با اشاره به بیانات امام(ره)  از دامنه ورود و مداخله شورای نگهبان انتقاد کرده و با اشاره به رد صلاحیت ها نوشته است: «(26 نفر از نمایندگان مجلس یازدهم صلاحیتشان احراز نشده است) حال می‌توان پرسید این ۲۶ نفر آیا از ابتدا صلاحیت نداشتند یا بعد صلاحیت خود را از دست دادند؟ اگر از ابتدا، چرا برای مجلس فعلی تأیید شدند و اگر بعد دقیقا چه جرمی در طول نمایندگی خود مرتکب شدند؟ اگر اظهار نظر بوده که وظیفه قانونی خود را عمل کرده و مصون‌اند. اگر هم مالی یا اخلاقی بوده چرا و چگونه و چرا دادگاه صالحه به آن رسیدگی نمی‌کند؟»  احمد زید آبادی نیز از زاویه دیگری رد صلاحیت برخی چهره های اصولگرا را مورد توجه قرار داد و نوشت: «گویا برخی نمایندگان کنونی مجلس از جناح اصولگرا نیز برای کاندیداتوری در انتخابات اسفندماه رد صلاحیت شده‌اند. این دسته از نمایندگان قاعدتاً نمی‌توانند به دلایل اعتقادی و سیاسی رد صلاحیت شده باشند چون تاکنون خارج از چارچوب و فراتر از متر و معیارهای مورد تأکید شورای نگهبان کلامی به زبان نرانده‌اند! پس می‌ماند اتهامات اقتصادی و احیاناً «غیره»! در واقع رد صلاحیت آن ها در چشم افکار عمومی به معنای محرز شدن ربط‌شان به نوعی از «فساد» است! خب، اگر  فسادی توسط آن ها صورت گرفته است، چرا فقط رد صلاحیت؟ چرا به محاکم قضایی معرفی نمی‌شوند؟ اما اگر ارتکاب فساد از سوی آن ها شناسایی یا احراز نشده است، پس چرا باید با رد صلاحیت آن ها به دلایل غیراعتقادی و غیرسیاسی، در چشم افکار عمومی به عنوان «اهل فساد اقتصادی و غیره» شناخته شوند؟» واکنش ها به همین جا ختم نشد و برخی رسانه ها تایید یا رد صلاحیت جریانی را مطرح کردند. در همین باره دنیای اقتصاد از رد صلاحیت جریان نزدیک به علی لاریجانی سخن گفت و نوشت: «نزدیکان علی لاریجانی ظاهرا از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های نظارت ناراضی هستند. آن ها اعتقاد دارند در ازای تایید برخی چهره‌های کلیدی در تهران، از شانس پیروزی لاریجانی در شهرستان‌ها به‌دلیل رد صلاحیت‌ها، به مقدار زیادی کاسته شده است....در میان رد صلاحیت‌شدگان چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی بیش از سایرین به چشم می‌خورند. در تهران که بر اساس سال های گذشته شاهد کمترین مشارکت بودیم، چهره‌های کلیدی نزدیک به علی لاریجانی، همچون علی مطهری و محمدرضا باهنر تایید صلاحیت شدند، اما در شهرستان‌ها به نظر می‌رسد شاهد رد صلاحیت چهره‌های تاثیرگذار و رای‌آور نزدیک به لاریجانی هستیم.» از سوی دیگر اعتماد با اشاره به این که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، صلاحیت اغلب چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و گروه‌هایی که از آن ها ذیل عنوان خالص‌سازان یاد می‌شود، برای حضور در انتخابات دوازدهم مجلس تایید شده است؛ به نقل از علی نظری، فعال سیاسی و رسانه‌ای  نوشت: ️«تمام کاندیداهای یک طیف تندرو با گفتمان افراطی برای انتخابات تایید صلاحیت شده و به راحتی مالک ۲۵۰ کرسی مجلس خواهند بود! ...»

واکنش دولت به انتقاد از ردصلاحیت ها

در این میان اما پس از اعلام نتایج صلاحیت ها؛ برخی رسانه ها و فعالان سیاسی انگاره دخالت دولت در روند تایید صلاحیت ها را مطرح کردند و مدعی رد صلاحیت منتقدان دولت شدند. موضوعی که با واکنش سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همراه شد: هیچ گاه نمایندگان مجلس به‌دلیل انتقاد از دولت‌ها رد صلاحیت نشده‌اند. برای جلوگیری از بازی با افکار عمومی، مدعیان ردصلاحیت توسط شورای نگهبان، دلایل اعلام شده را علنی کنند.» امایکی از بحث برانگیز ترین رد صلاحیت ها، رد صلاحیت سید محمود علوی (وزیر سابق اطلاعات) بود . صلاحیت وی برای مجلس نهم (سال۹۰) نیز تایید نشد و دو سال بعد وزیرِ واجا شد. این درحالی است که او به همراه «علی فلاحیان» با سابقه ۸ سال حضور در راس وزارت اطلاعات، پرسابقه‌ترین وزرای اطلاعات کشور هستند! در این باره نظرهای مختلفی در باره او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. شماری از کاربران این سوال را می کنند که  چطور آقای علوی به عنوان نماینده مجلس خبرگان صلاحیت تعیین رهبر و نظارت بر کار او را دارد اما صلاحیت نامزدی برای نمایندگی مجلس را ندارد؟ ‌‌‌‌‌‌‌بعضی از کاربران هم به سابقه او در تصدی وزارت اطلاعات اشاره کرده‌اند و رد صلاحیت او را در تضاد با مقام بالای امنیتی او در گذشته می‌دانند. در این میان روزنامه ایران نوشت: سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی از نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان توسط این شورا اعلام کرد که بیش از ۵۲ درصد از داوطلبان یعنی بیش از 11 هزار نفر از مجموع بیش از 21 هزار نفر داوطلبی که صلاحیت شان بررسی شده، تأیید شده‌اند. هادی طحان نظیف یادآور شد که این تعداد نزدیک به دو برابر تعداد داوطلبانی است که در دوره گذشته صلاحیت‌شان تأیید شده بود و این یعنی برای هر کرسی نمایندگی مجلس دوازدهم حدود 38 داوطلب با یکدیگر رقابت می‌کنند. واقعیتی که به معنای رقابتی‌تر شدن انتخابات پیش رو نسبت به ادوار گذشته و مؤید فراهم شدن مقدمات لازم برای افزایش مشارکت سیاسی است.انتشار اخباری درباره برخی چهره‌های تأیید شده در رسانه‌ها نشان داد که روند تأیید صلاحیت‌ها در جهت تحقق تأکیدات رهبر انقلاب بر فراخ بودن میدان رقابت و حضور همه جریان‌های سیاسی در انتخابات پیش رفته است.

خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها