سخنگوی وزارت خارجه: نگاه غرب به ایران هیچ تغییری نکرده است

کد خبر: 1265418

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نگاه نظام سلطه در حوزه غرب نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده و تحریم ادامه دارد اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی روند دلگرمی داریم.

 سخنگوی وزارت خارجه: نگاه غرب به ایران هیچ تغییری نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نگاه نظام سلطه در حوزه غرب نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده و تحریم ادامه دارد اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی روند دلگرمی داریم.

ناصر کنعانی عصر امروز در نشست با اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی که با محوریت تبیین رویکرد سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد، اظهار داشت: بیرجند با قدمتی دیرینه، درخشش‌های بسیاری داشته و نقش ارزشمندی در تاریخ و تمدن ایران دارد.

وی افزود: در دولت سیزدهم، نگاه و شعار راهبردی با عنوان نگاه به شرق و آسیا و همسایه محوری، سیاست همسایگی، توسعه مناسبات و روابط خارجی متوازن مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در حوزه آسیا و شرق، ظرفیت‌های نهفته و بالقوه زیادی وجود دارد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در حوزه همسایگی استفاده لازم برای تقویت روابط خارجی را ببریم.

 کنعانی، با بیان اینکه روابط خارجی را بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال می‌کنیم، گفت: آمادگی داریم بر مبنای منفعت و مصالح مشترک، روابط خود را با کشورهای منطقه و همسایگان تقویت کنیم.

کنعانی با بیان اینکه منطقه‌محوری بخشی تفکیک‌ناپذیر از سیاست جمهوری اسلامی ایران است افزود: در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل پیشینه‌های تمدنی، ظرفیت زیادی داریم که باید از آن‌ها در راستای مناسبات مشترک بهره ببریم.

 وی، با بیان اینکه سیاست همسایگی در دستور جدی دستگاه دیپلماسی قرار گرفته است گفت: رهبری در نامگذاری شعارهای‌ سال، بر مؤلفه اقتصاد تأکید ویژه دارند چراکه که از الزامات توسعه روابط خارجی، داشتن اقتصاد قدرتمند است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: مأموریت مهم در دولت سیزدهم، توجه ویژه به اقتصاد و تجارت در تنظیم روابط با کشورهای مختلف است.

 کنعانی، با بیان اینکه در حوزه روابط با کشورهای همسایه شاهد تقویت و پویایی جدیدی در مناسبت‌ها هستیم، افزود: تلاش ما این است که با کشورهایی که رابطه داریم، به مؤلفه‌های روابط معنا و مفهوم جدیدی ببخشیم و با کشورهایی که روابط‌مان دچار تنزل بوده نیز گفت‌وگوهایی انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: پیوستن به سازوکارهایی جامع و اثر‌گذار در تقویت نقش منطقه‌ای کشورها، به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی، بیان کرد: با تلاش‌های دیپلماتیک بین وزارتخانه‌های خارجه و مذاکرات فشرده با کشورهای مؤثر، زمینه‌سازی برای کشورهای جدید به مجموعه بریکس محقق شد و از ابتدای سال جاری میلادی، جمهوری اسلامی ایران هم عضو مجموعه بریکس شد.

 کنعانی، افزود: نگاه نظام سلطه در حوزه غرب نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده و تحریم ادامه دارد اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی روند دلگرمی داریم.

  لامعی رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این نشست بیان کرد: در حال حاضر کمتر با نقش دیپلماسی بیرجند در عرصه جغرافیا آشنا هستیم.وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم بیرجند در طول تاریخ همواره مورد توجه قدرت‌های بزرگ بوده که نیازمند معرفی است.

 وی، با اشاره به تاریخچه کنسولگری انگلیس در ایران و بیرجند، اظهار داششت: سال 1907 کنسولگری انگلیس در بیرجند تشکیل و در سال 1917 تعطیل شده است، اما خدمات پزشکی و فرهنگی خود را ادامه می‌دهد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها