تصویب یک فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

کد خبر: 1265331

نمایندگان خانه ملت با بررسی لایحه اصلاح مبارزه با مواد مخدر به صورت یک فوریت موافقت کردند بنابراین بررسی این طرح در اولویت مجلس و کمیسیون مربوطه قرار گرفت.

تصویب یک فوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

 نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از بررسی تقاضای دوفوریت لایحه اصلاح مبارزه با مواد مخدر با بررسی این لایحه به صورت یک فوریت با 142 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابراین گزارش فرهادی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری در دفاع از این لایحه و دو فوریت آن گفت: افرادی که مبتلا به اعتیاد هستند علاوه بر مخدوش کردن چهره جامعه سبب نگرانی مردم نیز شده اند به همین دلیل ما در این لایحه به دنبال سر و سامان دادن و ارائه خدمت به این افراد هستیم که مباحثی همچون سر و سامان دادن به وضعیت معتادان اعم از افراد داوطلب برای ترک، کمک به معتادانی که تمایل به ترک ندارند از جمله اولویت‌های این طرح به شمار می‌آید. همچنین به افراد مراجعه کننده 2 ماه برای ترک فرصت داده می شود که این فرصت تا 2 ماه دیگر قابل تمدید است.

وی افزود: همچنین در این لایحه به این موضوع که کمپ‌ها توسط چه افرادی اداره می شود پرداخته شده است چرا که عموم افرادی که این کمپ ها را مدیریت می‌کنند زمانی خود مبتلا بوده‌اند و به دلیل سلامت، مدیریت کمپ‌ها را به عهده گرفته اند اما مسیری قابل قبول برای ترک معتادان به کار نمی‌گیرند و از روش های خودشان برای ترک استفاده می‌کنند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی مدیریت کمپ‌ها در نظر گرفته خواهد شد

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری ادامه داد: در این لایحه، ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی مدیریت کمپ‌ها در نظر گرفته شده است که باید نسبت به ارائه برنامه درمانی اقدام کند. ضمن آنکه مشکلات بسیاری در این کمپ‌ها وجود دارد و نمونه تلخ آن سوختن 36 نفر انسان بی گناه طی چند ماه گذشته در کمپ لنگرود است بنابراین اگر فوریت این لایحه به تصویب نمایندگان برسد می توان هرچه سریع تر مشکلات را کاهش داد.

تصمیم‌گیری برای برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر نیازمند زمان است

کمال علی پورخنکداری در مخالفت با تقاضای دو فوریت در مورد لایحه اصلاح قانون مواد مخدر با بیان اینکه در مجالس نهم و یازدهم درخصوص اصلاح قانون قاچاق مواد مخدر تصمیم‌گیری شده و هم‌اکنون قانون قوی در اختیار داریم، گفت: با توجه به اینکه قانون مناسب و خوبی در اختیار داریم، بررسی فوریت‌دار این لایحه ضرورت ندارد. هم اکنون مشکلات مختلفی در حوزه کشاورزی، بازنشستگان، معلمان، همسان‌سازی حقوق و ساماندهی قرارداد کارکنان و کارگران مواجه هستیم و با وجود قانون قوی بررسی موضوع مواد مخدر و روانگردان‌ها هم اکنون فوریت ندارد.

نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس با بیان اینکه موارد مطرح شده در لایحه مذکور نیازمند بررسی دقیق هستند، اضافه کرد: قانون به این مهمی برای کشور نمی‌شود ظرف 48 ساعت اصلاح شود. بنده معتقدم این لایحه نه تنها دوفوریت ندارد بلکه یک فوریت هم نداشته و باید به صورت عادی و با فرصت کافی مورد بررسی قرار بگیرد تا افراط و تفریطی در مواد آن صورت نگیرد.

نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد نیز دقیق نیست

ولی الله بیاتی در موافقت با دو فوری شدن لایحه مذکور با اشاره به معضلات گسترده اعتیاد در جامعه عنوان کرد: امروز شاهد فراگیر شدن مواد مخدر در میان جوانان هستیم، اعتیاد نه تنها فرد، بلکه خانواده‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب سلب آرامش آنها می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان در مجلس ادامه داد: در لایحه مذکور در خصوص برخورد قاطع با قاچاقچیان و معتادان پیش‌بینی شده در حالی که هم اکنون در این موضوع کوتاهی صورت می‌گیرد و در خیابان و پارک‌ها معتادان متجاهر برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه معتاد بیمار بوده و برای درمان قطعی آنها باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، تصریح کرد: هم اکنون معتادان به کمپ‌ها مراجعه می‌کنند اما پس از خروج مجدداً به دام اعتیاد می‌افتند لذا باید برای درمان قطعی این افراد از تمامی امکانات دولتی استفاده کنیم. هم اکنون نظارت بر کمپ‌ها نیز دقیق نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به آتش‌سوزی کمپ لنگرود عنوان کرد: باید برای درمان و اشتغال معتادان چاره‌اندیشی شود، در همین راستا ضمن ساماندهی کمپ‌ها واگذاری درمان معتادان به وزارت دفاع پیش‌بینی شده تا از ظرفیت نیروهای مسلح برای این مهم به خوبی استفاده شود. همچنین معتقدم باید با قاچاقچیان اصلی قاطعانه برخورد شود و در مجازات آنها ارفاقی صورت نگیرد که این مهم نیز در لایحه گنجانده شده است و همه دستگاه‌ها باید برای ریشه‌کن کردن اعتیاد پای کار باشند.

ضرورت برخورد با علل ایجاد اعتیاد و شبکه مافیای توزیع مواد مخدر

محمد باقری نیز در مخالفت با بررسی دو فوریتی لایحه اصلاح قانون مواد مخدر با بیان اینکه مشکلات متعددی در حوزه معیشت، گرانی اقلام اساسی مردم، جذب سرمایه‌گذار، پرداخت تسهیلات ازدواج وجود داشته که نسبت به اصلاح قانون مواد مخدر در اولویت قرار دارند، اظهار کرد: این لایحه عملاً اجرایی نیست، همچنین باید در جریان مبارزه با مواد مخدر با عوامل اصلی و شبکه مافیایی توزیع مواد مخدر برخورد شود در حالی که هم اکنون تنها با معلول برخورد می‌شود و همین امر نیز علت اصلی ناموفقیت در کاهش معتادان است.

استفاده از ظرفیت وزارت دفاع برای کاهش معتادان به مواد مخدر

سیدناصر موسوی لارگانی در موافقت با بررسی دو فوریتی لایحه اصلاح قانون مواد مخدر گفت: در لایحه مذکور به ساماندهی کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره شده که بسیار ضروری است، هم اکنون افرادی کمپ‌هایی را احداث کردند با مجوز سازمان بهزیستی و سایر ارگان‌ها اما به دلیل کمبود اعتبارات موفقیت چندانی نداشتند لذا در این لایحه اشاره شده که از بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر کمپ‌هایی تأسیس شود تا مانع ترویج بیماری خانمان‌سوزی که جوانان درگیر آن هستند، شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به استفاده از ظرفیت وزارت دفاع برای ساماندهی معتادان و ترک آنان عنوان کرد: با استفاده از امکانات این وزارتخانه می‌توان ضمن بکارگیری معتادان، آنها را در مسیر ترک قرار داد. همچنین هدف این لایحه برخورد با قاچاقچیان حرفه‌ای و رفع ارفاقات قانونی برای افراد سابقه‌دار است البته لایحه مذکور نیازمند اصلاحاتی است که باید در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار گرفته و انجام شود. این موضوع بسیار مهم بوده و باید به صورت فوریت‌دار مورد بررسی قرار گیرد./

خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها