«فردا» گزارش می‌دهد

ترامپ آرام و قرار ندارد !

کد خبر: 1264715

بسیاری از این نظرسنجی نشان می دهد که امکان تغییر صحنه بازی به ضرر جمهوریخواهان طی ماههای آتی وجود دارد. این پاشنه آشیل، مربوط به پرونده های حقوقی رئیس جمهور سابق آمریکاست.

 ترامپ آرام و قرار ندارد !

گروه سیاست سایت فردا - نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی اخیر در آمریکا، فعلا بیانگر برتری ترامپ بر بایدن است.  حتی  دونالد ترامپ از پیشتازی اندکی نسبت به بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ایالات مهم و سرنوشت ساز ( ایالات خاکستری) برخوردرا است. . با این حال، بسیاری از این نظرسنجی نشان می دهد که امکان تغییر صحنه بازی به ضرر جمهوریخواهان طی ماههای آتی وجود دارد. این پاشنه آشیل، مربوط به پرونده های حقوقی رئیس جمهور سابق آمریکاست. در هیچ یک از این پرونده ها هنوز ترامپ به صورت صریح محکوم نشده اما ممکن است این اتفاق طی هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 رخ دهد. 

برخی نظرسنجی ها می گوید  اگر  او توسط هیئت منصفه ای مجرم شناخته شود، رای دهندگان می گویند احتمالاً او را به خاطر این محکومیت مجازات خواهند کرد. به عبارت بهتر، در صورت محکومیت ترامپ، سبد رای وی در میان شهروندانی که گرایش مستقل دارند، محدود خواهد شد 

محاکمه با اتهامات جنایی تضمین نمی شود و اگر محاکمه ای وجود داشته باشد، محکومیت لزوما  وجود ندارد. اما اگر  ترامپ علاوه بر محاکمه ،محکوم شود، انبوهی از داده های افکار عمومی نشان می دهد که رای دهندگان از رئیس جمهور سابق رویگردان خواهند شد.تاکنون روند محاکمه ترامپ به گونه ای بوده که منتج به حمایت رای دهندگان جمهوریخواه و مستقل از وی شده است، اما محکومیت رسمی وی در فرجام کار، می تواند به ضررش تمام شود. 

علاوه بر پرونده مهم حمله به کنگره در ششم ژانویه، سه  پرونده جنایی دیگر برای محاکمه (ترامپ) در سال 2024 تنظیم شده است.کاملاً ممکن است که ترامپ حداقل یک محکومیت جنایی قبل از نوامبر 2024 داشته باشد.اگرچه این محکومیت، منتج به ممانعت از شرکت وی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نخواهد شد ، اما محبوبیت وی در نظرسنجی های عمومی و ایالتی را تا حد زیادی به چالش خواهد کشید. در نظرسنجی دسامبر نیویورک تایمز و کالج سینا، تقریباً یک سوم رأی دهندگان مقدماتی حزب جمهوری خواه معتقدند که اگر ترامپ حتی پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی محکوم شود، نباید نامزد حزب باشد.از این رو در صورت محکومیت وی ( حتی در یکی از پرونده ها)، آرای وی در نزد رای دهندگان جمهوریخواه نیز ریزش خواهد داشت. همین مسئله منتج به پیروزی بی دردسر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آتی خواهد شد. این همان موضوعیست که دموکراتها شدیدا به دنبال آن هستند.

اما در این میان، نمی توان از نقش ایالات کلیدی و نوسانی گذشت. در میان  رای دهندگان ایالات خاکستری( که فرد پیروز یا شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری را تعیین خوغهند کرد) آسیب پذیری  ترامپ بیشتر آشکار می شود. در نظرسنجی‌های اخیر سی‌ان‌ان در میشیگان و جورجیا، ترامپ از بایدن به وضوح پیشی گرفته است. یعنی همان دو ایالت پرچالشی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 بایدن در آنها پیروز شده بود.اما نظرسنجی های صورت گرفته در این دو ایالت نشان می دهد که در صورت محکومیت ترامپ، 46 درصد از رای دهندگان میشیگان و 47 درصد از رای دهندگان در ایالت جورجیا خواستار عدم حضور وی در دور نهایی انتخابات خواهند شد. بخشی از این افراد، جمهوریخواهان و رای دهندگان مستقل هستند که حمایت نهایی خود از رئیس جمهور سابق کشورشان را به عدم محکومیت وی در پرونده های دادگاه مشروط کرده اند. 

 

منبع:نیویورک تایمز

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها