«فردا» گزارش می‌دهد:

پیامدهای منفی دو یا چند لیست انتخاباتی برای اصولگرایان

کد خبر: 1264465

در شرایطی که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از حرکت چراغ‌خاموش اصلاح‌طلبان است، ارائه لیست واحد از سوی اصولگرایان یک ضرورت است.

پیامدهای منفی دو یا چند لیست انتخاباتی برای اصولگرایان

گروه سیاست سایت فردا: اصولگرایان تا اینجای کار هنوز به نتیجه‌ای واحد بر سر موضوع انتخابات نرسیده‌اند. صداهایی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که برخی طیف‌ها می‌خواهند لیست مستقل خود را ارائه کنند. گرچه اکثریت عددی و گفتمانی در جبهه اصولگرایی قائل به ارائه لیست واحدند اما اگر طیف‌هایی حداقلی هم لیست‌هایی جداگانه ارائه دهند، باعث پراکندگی نسبیِ آراء و احیانا واگذاری برخی‌ کرسی‌های نمایندگی به رقیب یعنی اصلاح‌طلبان می‌شود؛ به ویژه در شرایطی که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از حرکت چراغ‌خاموش اصلاح‌طلبان است و اگر آنها وارد انتخابات شوند، حتما با یک لیست می‌آیند. در این شرایط به گواه تمام عقلای و بزرگان اصولگرایی اگر اصولگرایان به لیست واحد نرسند، دچار ضرر خواهند شد.

اخیرا یکی از نمایندگان تهران گفته است که در نهایت به دو لیست می‌رسند. دو لیسته‌شدن اصولگرایان هم می‌تواند باعث پراکندگی و دوپاره‌شدن سبد رأی جبهه اصولگرایی می‌شود زیرا سبد رأی که دو برابر نمی‌شود؛ با این اوصاف در اهمیت ارائه لیست واحد تردیدی نیست.

اگر اصولگرایان با دو یا چند لیست وارد انتخابات شوند باز هم قاطبه اصولگرایی رأی می‌آورند و اتفاقا متضرر اصلی گروه‌های اقلیتی خواهند بود که بر افتراق اصرار دارند زیرا آنها سرمایه اجتماعی قابل توجهی ندارند که بخواهند با لیست مستقل نامزدهای خود را وارد مجلس کنند. برخی چنین تحلیل می‌کنند که کلیدواژه «لیست مستقل» از سوی برخی طیف‌ها برای سهم‌خواهی بیشتر در لیست واحد نهایی است و اتفاقا این طیف‌ها می‌دانند مخاطره لیست‌های چندگانه بیش از همه خودشان را تهدید می‌کند.

آنها در عین حال، بعضا دچار زیاده‌خواهی هم می‌شوند و این دلیل با سرمایه اجتماعی اندک، می‌خواهد سهم حداکثری در لیست نهایی داشته باشند. چنین حالتی از دو جهت دارای اشکال است؛ نخست آنکه اگر قرار باشد این کشمکش ادامه یابد، ممکن است زمانی لیست واحدِ نهایی منتشر شود که دیگر از اثربخشی لازم برخوردار نیست؛ مانند سال۹۸ که چند روز مانده به انتخابات چند لیست منتشر شد اما در نهایت اصولگرایان توانستند به لیست واحد برسد ولی روز آخر تبلیغات انتخاباتی و عملا اصلا امکان رساندن گسترده آن لیست به عموم مردم وجود نداشت؛ بنابراین همه طیف‌های اصولگرایی باید از به وجودآمدن چنین شرایطی حذر کنند‌.

نکته دیگر آن است که وزن چهره‌های سیاسی در جناح اصولگرایی مشخص است و هیچ‌گروهی نمی‌تواند با خودبزرگ‌بینی و القاء فراتر از آنچه هست خود را به بدنه اصلی اصولگرایی و ایضاً به‌ مردم‌ تحمیل کند. به ویژه‌ آنکه آنهایی که دم از لیست مستقل می‌زنند عمدتا نیروهایی تندرو و به تعبیری سوپرانقلابی هستند که مورد پسند مردم قرار ندارند. مردم در مقطع کنونی نشان داده‌اند از افراط و تفریط خسته‌اند و نه همراه وادادگانی‌اند که همه‌ چیز را چراغ سبز غربی‌ها می‌دانند و نه از این سو تندروی‌های غیراصولی و بحران‌آفرین برخی طیف‌ها را قبول دارند. مردم در مقطع کنونی گفتمانی مبتنی بر اصول راستین انقلاب اسلامی همراه با عقلانیت انقلابی و کار و برنامه‌ برای حل مشکلاتشان می‌خواهند؛ ویژگی‌هایی که در بدنه اصلی و اصیل اصولگرایی مشاهده می‌شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد اکنون که قاطبه اصولگرایان بر لیست واحد تأکید می‌کنند صرفا برای پیروزی‌ حداکثری جبهه اصولگرایی است؛ وگرنه همان‌طور که‌ گفته شد متضرر اصلی همان‌هایی خواهند بود که از لیست مستقل خود سخن می‌گویند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها