مذاکره به شرط «آتش بس پایدار»

کد خبر: 1263619

رایزنی‌ها و هشدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی در رابطه با ابعاد رو به تزاید جنایات تل آویو در باریکه غزه پس از آن شدت گرفته است که ایالات متحده آخرین قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت مبنی بر توقف فوری جنگ را وتو کرد تا رهبران اسرائیلی با تداوم حملات علیه مردم غیر نظامی غزه بر شمار قربانیان جنایات خود بیفزایند.

مذاکره به شرط «آتش بس پایدار»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه یک روز پس از بازگشت از «دوحه» و رایزنی‌هایی که با مقام‌های قطری و رئیس دفتر سیاسی گروه حماس از سر گذراند، با «حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و خواستار تحرک بیشتر جامعه بین‌المللی و این سازمان برای توقف حملات صهیونیست‌ها علیه غزه شد. امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گو به وضعیت وخیم بشردوستانه در غزه و مشکلات و محدودیت‌های پزشکی و بهداشتی ایجاد شده اشاره و بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مناسب و فوری برای تسهیل ارسال کمک‌ها و محموله‌های بشردوستانه بویژه اقلام پزشکی و دارویی براساس مصوبات نشست اخیر سران در ریاض تأکید کرد.

رایزنی‌ها و هشدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی در رابطه با ابعاد رو به تزاید جنایات تل آویو در باریکه غزه پس از آن شدت گرفته است که ایالات متحده آخرین قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت مبنی بر توقف فوری جنگ را وتو کرد تا رهبران اسرائیلی با تداوم حملات علیه مردم غیر نظامی غزه بر شمار قربانیان جنایات خود بیفزایند. این در حالی است که اعضای سازمان ملل در جدیدترین تحرک دیپلماتیک پیرامون جنگ جاری، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند که از سوی امارات روی میز کشورهای عضو شورای امنیت قرار گرفته و خواهان توقف فوری و دائمی جنگ غزه به منظور انتقال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است اما امریکا مانع از به رأی گذاشتن آن شده و تصویب این قطعنامه را به محکومیت صریح جنبش حماس گره زده است.

خواسته تهران در روندهای جاری

با سفر چهارشنبه گذشته امیرعبداللهیان به دوحه و دیداری که با «اسماعیل هنیه» انجام داد، پیش‌بینی‌ها مبنی بر برقراری آتش‌بس در غزه بیش از پیش تقویت شده است. مهم‌ترین دستور کار تهران در خلال رایزنی‌های پیدا و پنهان با کشورهای منطقه و گروه‌های محور مقاومت در توقف کامل حملات اسرائیل و آتش‌بس دائمی تعریف شده است. وزیر امور خارجه ایران در دیدار «هنیه» بر حمایت و آمادگی همه‌جانبه تهران برای توقف و آتش‌بس پایدار تأکید کرد و در عین حال یادآور شد که این گفت‌و‌گوها باید در صورت توقف حملات رژیم اسرائیل و با تمرکز بر حقوق بنیادین و اصولی فلسطین برای آتش‌بس انجام شود. در همین چهارچوب رئیس دفتر سیاسی حماس بلافاصله پس از دیدار وزیر خارجه ایران برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس و تبادل اسرا به مصر سفر کرد و به گزارش منابع خبری با مقام‌های قاهره پیرامون دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی به گفت‌و‌گو نشست. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرده که ایران در رابطه با جزئیات خواست‌ها و مطالبات حماس با قطر در بالاترین سطح هماهنگی قرار دارد و در این مسیر تلاش‌های مشترک خوبی انجام شده است.

پیش از سفر «هنیه» به مصر «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی در حالی که با تبعات ناشی از جنگ فرسایشی علیه غزه دست و پنجه نرم می‌کند، به آمادگی این رژیم برای برقراری آتش‌بس دیگری با مقاومت فلسطین اشاره کرده بود. در همین چهارچوب، «دیوید بارنیا»، رئیس موساد با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر و «ویلیام برنز»، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در لهستان برای بررسی توافق تبادل جدید اسیران دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

در این شرایط که مقام‌های اسرائیلی بیشتر با هدف تبادل اسرای جنگی تمایل خود را به برقراری آتش‌بسی دیگر نشان داده‌اند، تهران در خلال دیپلماسی فشرده‌ای که در روزهای اخیر با طرف‌های قطری و مسئولان حماس از سر گذرانده است، رویکرد اصولی خود یعنی توقف کامل جنگ تأکید کرده است. چه به اعتقاد جمهوری اسلامی، طرح توقف کوتاه‌مدت جنگ که مقام‌های تل‌آویو در حال حاضر از آن سخن به میان آورده اند، می‌تواند مفری برای خروج از بن‌بست تل‌آویو و تنفس‌رسانی به این رژیم برای ازسرگیری جنایات خود تا تحقق اهداف میدانی‌اش باشد.

استقبال از ابتکارات ایران

وزیر امور خارجه این مهم را در گفت‌و‌گو با دیگر مقام‌های منطقه‌ای مورد پیگیری قرار داده است. امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گوی خود با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی علاوه بر این، بر اجرای مصوبات نشست اخیر سران در ریاض از جمله یافتن راهکارهای فوری برای تسهیل ارسال کمک‌ها و محموله‌های بشردوستانه تأکید ویژه‌ای داشته است. «ابراهیم طه» نیز در این گفت‌و‌گو ضمن ابراز نگرانی و محکومیت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، از اقدامات و ابتکارات جمهوری اسلامی برای حل بحران جنگ جاری استقبال و نسبت به توسعه همکاری سازمان همکاری اسلامی با ایران اعلام آمادگی کرد. پیش از این نشست فوری سران کشورهای اسلامی و عربی به پیشنهاد ایران تشکیل شده بود و آیت‌الله رئیسی پیشنهادهای 10 گانه را برای توقف فوری جنگ و حل مناقشه تاریخی فلسطین و رژیم صهیونیستی روی میز کشورهای منطقه گذاشته بود.

مسئولیت بین‌المللی امریکا

وزیر امور خارجه همچنین پنجشنبه گذشته در هفتمین نشست کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن که از ۱۰ کشور ایران، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو، چین، عراق، مصر، مکزیک و یونان، از سال ۲۰۱۷ تشکیل شده است، اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم غزه و آواره کردن آنها و اقدامات رژیم اسرائیل در محو آثار فرهنگی و تمدنی اسلامی در قدس شریف و غزه را محکوم کرد و از کشورهای دارای تمدن کهن خواست ضمن محکوم کردن این جنایات، از تمام ظرفیت‌های خود برای توقف این وضعیت و محاکمه جنایتکاران جنگی در یک دادگاه بین‌المللی استفاده کنند. امیرعبداللهیان همچنین در ادامه برنامه‌های دیپلماتیک خود با «بدر البوسعیدی»، وزیر امور خارجه عمان گفت‌و‌گو کرد و در این تماس تلفنی، امریکا را به‌دلیل همراهی بی‌چون و چرا در نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، دارای مسئولیت بین‌المللی خواند. «بدر البوسعیدی» نیز در این تماس تلفنی بر گسترش روابط برادرانه و دوستانه بین دو کشور تأکید کرد و ضرورت آتش‌بس پایدار و ارسال گسترده کمک‌های انسانی و اقدامات مؤثر جامعه جهانی را مورد تأکید قرار داد.

در دیدار امیرعبداللهیان با معاون وزیر خارجه ترکیه مطرح شد ضرورت پیگیری کمیته مشورت‌های سیاسی و اقتصادی تهران و آنکارا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با «احمد ییلدیز»، معاون وزیر خارجه ترکیه که به تهران سفر کرده است، دیدار کرد و بر ضرورت پیگیری سازکارهای موجود از جمله کمیته مشورت‌های سیاسی، کمیسیون مشترک اقتصادی و کارگروه‌های تخصصی برای تحقق ارتقای روابط تجاری هدفگذاری شده بین ایران و ترکیه تأکید کرد. امیرعبداللهیان افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری و تجارت مرزی را دستورکار جدی روابط دوجانبه توصیف کرد. او همچنین بر ضرورت همکاری بیشتر برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرد. معاون وزیر خارجه ترکیه نیز با اشاره به اهمیت همکاری ایران و ترکیه در مسأله فلسطین، تلاش‌های وزیر خارجه کشورش در چهارچوب گروه تماس کشورهای اسلامی برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی را تشریح کرد. او اراده جدی ترکیه را مبتنی بر توسعه مناسبات دو جانبه و رفع موانع برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم تجارت بین دو کشور و بهره‌مندی هر چه بیشتر از فرصت همسایگی دانست. این مقام ترکیه همچنین با علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان هم دیدار کرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها