بیادی در گفت‌وگو با «فردا»:

وقتی مدیریت یکپارچه نباشد وضع هوا همین می‌‎شود

کد خبر: 1260912

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: رابط همه حلقه های زنجیره ایجاد آلودگی هوا عدم مدیریت یکپارچه است.

وقتی مدیریت یکپارچه نباشد وضع هوا همین می‌‎شود

گروه سیاسی فردا: آلودگی هوا جز لاینفک مشکلات کشور شده است و گویی از این پس مردم در کنار سختی های معیشتی باید به آلودگی هوا نیز عادت کنند.

حسن بیادی در گفتگو با فردا درباره دلایل آلودگی هوا در کشور گفت: در یک کلمه علت این مسئله را باید بی‌ توجهی و بی‌خیالی  مدیریتی دانست چرا که سالهاست مسئولان وعده اصلاح رویه و رفع عوامل و بسترهای آلودگی هوا را می دهند اما وضع که بهتر نمی شود بدتر هم می شود.

وی افزود: البته بخشی از آلودگی هوا بخاطر وارونگی در زمستان ، طبیعی در زندگی شهری و آلودگی هوا ، ترافیک یک مقوله بین‌المللی است اما برای کاهش آن برنامه دارند مثلا در کشورهای توسعه یافته برای خودرو و دیگر دستگاه‌های حرارتی و تاسیساتی برنامه و میزان زمان استفاده از آن وسیله حرارتی تهیه کرده و به تصویب رسانده‌اند برای نمونه تاکسیها برای اینکه خیلی کار میکنند تقریبا ۵ سال یکبار با کمک دولت تعویض میشوند اما در ایران حجم قابل ملاحظه ای به تعداد ۳۰۰ هزار حداقل خودروهای کشور اضافه می شود اما در مقابل حتی 10 هزار خودرو فرسوده اسقاط نمی شود چه انتظاری میتوان داشت؛ افزایش آلودگی هوا از سالی به سال دیگر غیر طبیعی به نظر می رسد. با این وجود راه های تجربه شده موفقی در جهان برای مبارزه با آلودگی هوا وجود دارد که می تواند مورد توجه مسئولان قرار گیرد اما این اتفاق نمی افتد.

این عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه گام نخست برای مبارزه با آلودگی هوا مدیریت یکپارچه دستگاه های متولی در این حوزه است، یادآور شد: از بخش های مختلف دولت همچون وزارت صمت، وزارت شهرسازی، وزارت نفت، وزارت علوم، وزارت ارشاد ، سازمان محیط زیست ، سازمان صدا و سیما تا شهرداری‌ها و اداره راهنمایی و رانندگی اگر در حوزه تحت مسئولیت خود گام هماهنگ و تکمیل کننده ای را با سایر دستگاه ها برای رفع آلودگی بردارند قطعا و حتما نتایج مثبت این مسئله در میان مدت مشهود و ملموس خواهد بود.

وی ادامه داد: صنایع خودروسازی ما استانداردهای لازم را در ساخت خودرو کم مصرف رعایت نمی کنند و هیچ اقدام مثبتی را  برای تولید صنعتی خودرو با سوخت پاک انجام نداده‌ند، حتی اراده قوی برای ساخت و یا واردات خودروهای برقی وجود ندارد؛ وزارت نفت مدیریتی بر ارتقاء سوخت با کمترین آلودگی اعمال نمی کند، وزارت شهرسازی مطالعات و مدل مناسبی برای هر شهر و منطقه شهری ندارد یا اگر دارد جدیتی در زمینه پیگیری اجرای این مدل ها را به خرج نمی دهد. سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه ها نیز از استانداردهای روز جهانی کاملا عقب مانده اند. سازمان محیط زیست نیز اقتدار لازم را برای نظارت بر صنایع آلاینده و آلوده کننده محیط زیست ندارد.

بیادی اظهار کرد: شهرداری موظف به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در حوزه ریلی است اما جز شعار حرکت دیگر درخور کلان‌شهرها صورت نمی پذیرد. جنانچه حمل و نقل شهری و حومه‌ای قوی و گسترده و مخصوصاً خطوط ریلی داشتیم بسیاری از افراد به جای استفاده از خودروی شخصی از قطار برای تردد بین خانه و محل کار، محل تحصیل یا تردد شهری و بین شهری استفاده می کردند.

وی افزود: دستگاه های فرهنگی نیز در حوزه فرهنگ سازی برای مبارزه با آلودگی هوا کم کاری مشهودی داشتند؛ آنها باید در توسعه فرهنگ صحیح رانندگی، زندگی شهری سالم و محافظت از محیط زیست برای نسل های آینده اقدامات موثری در قالب فعالیت های مختلف انجام می دادند که متأسفانه اگر نگوییم هیچ کاری نکردند، باید یادآور شویم این اقدامات اگرچه قابل تقدیر است اما در شان این مردم خوب و با حیا نیست.

این فعال سیاسی گفت: باور میکنید که راهنمایی و رانندگی و شهرداری در آخرین حلقه این زنجیره مدیریتی قرار دارند که باید با اعمال قوانین در این حوزه نظم و انضباط در ترافیک شهری را در حالت بهینه خود قرار دهد و از پلاک کردن خودروهای غیراستاندارد و آلوده کننده هوا خودداری و از رده خارج سازی خودروهای فرسوده را تسریع کند.

وی ادامه داد: رابط همه حلقه های این زنجیره دولت است که باید مدیریت یکپارچه‌ای را برای کاهش آلودگی هوا اعمال کند اما آنقدر با مشکلات خرد مثل تأمین مرغ و تخم مرغ خودش را درگیر کرده است و حاضر هم نیست تصدی گری این امور را به بخش خصوصی واگذار کند به همین دلیل وقتی برای تدبیر مشکلات کلان همچون رفع آلودگی هوای کشنده ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها