«فردا» گزارش می‌دهد:

تکرار ادعای کویت و عربستان بر میدان گازی آرش

کد خبر: 1260542

در بیانیه اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس ادعا شده است مالکیت میدان گاری الدره(آرش) صرفا برای عربستان و کویت است.

تکرار ادعای کویت و عربستان بر میدان گازی آرش

گروه سیاست سایت فردا: نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه در بیانیه‌ای مدعی شده است که میدان گازی الدره (آرش) به صورت کامل در آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی به صورت مشترک تنها برای عربستان و کویت است و آنها حق بهره برداری کامل از منابع آن را دارند.

میدان گازی آرش از میدان‌های گازی است که در شمال خلیج فارس قرار دارد. عربستان سعودی و کویت در تمام این‌ سال‌ها مدعی واقع شدن آن در منطقه بی‌طرف خود هستند در حالی که بخش شمالی این میدان ازآن ایران است.

اختلاف از زمانی آغاز شد که ایران امتیاز دریایی را به شرکت نفت انگلیس و ایران اعطا کرد؛ در حالی که کویت این امتیاز را به شرکت رویال داچ شل اعطا کرد. این دو امتیاز در بخش شمالی میدان هم‌پوشانی دارند که ذخایر گاز طبیعی آن ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

واقعیت این است که نزدیک به 40درصد محدوده میدان گازی آرش در آب‌های ایران قرار دارد و در سال‌های گذشته شرکت ملی نفت ایران برای تعیین میزان ذخایر درجای میدان گازی آرش یک حلقه چاه اکتشافی به نام «چاه شماره یک آرش» حفاری کرد. در سال ۲۰۰۱ پس از آنکه ایران عملیات اکتشاف در میدان آرش را آغاز کرد کویت بلافاصله ایران را به شکایت در مجامع بین‌المللی تهدید کرد. پس از سفر امیر کویت به تهران در دوره محمد خاتمی، ایران فعالیت‌های اکتشافی را متوقف و از سکوی ساخته شده برای این میدان در میدان‌های دیگر استفاده کرد. ایران بهره‌برداری از آن را در سال ۱۳۹۱ آغاز کرد. کویت و عربستان سعودی مالکیت این میدان گازی را منحصراً در اختیار این دو کشور می دانند.

در مارس ۲۰۲۲ کویت و عربستان سعودی قراردادی برای تقسیم منابع میدان گازی آرش امضا کردند که اعتراض ایران را برانگیخت. در پاسخ وزیر خارجه کویت اعلام کرد که میدان گازی آرش، یک میدان سه‌جانبه بین کویت، عربستان و ایران است. در ژوئن ۲۰۲۲ هم وزیر نفت ایران اعلام کرد که ایران به زودی بهره‌برداری از این میدان گازی را آغاز خواهد کرد.

حالا ادعای نشست مشترک خلیج فارس بر اختلافات بر سر این میدان گازی می‌افزاید و حالا باید دید پاسخ مقامات دیپماتیک دولت ایران چه خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها