جام جم/ حل و فصل موضوعات منطقه‌ای بدون در نظر‌گرفتن نقش ایران محکوم به شکست است

کد خبر: 1259538

جام‌ جم نوشت: در حال حاضر ایران یکی از بازیگران اصلی در معادلات منطقه‌ای است و برای همه طرف‌ها مسجل شده است که حل و فصل موضوعات منطقه‌ای بدون در نظر‌گرفتن نقش تعیین‌کننده تهران، امکان‌پذیر نیست و محکوم به شکست است.

جام جم/ حل و فصل موضوعات منطقه‌ای بدون در نظر‌گرفتن نقش ایران محکوم به شکست است

گروه سیاست سایت فردا - ورق برگشته و بازی دو سر باختی برای آمریکا و هم‌پیمان غاصبش رقم خورده است از طرفی اسرائیل پس از شکست فضاحت‌بار اخیر خود، دیگر قادر نیست ژست غیرواقعی قدرت برتر منطقه را به خود بگیرد و حافظ منافع آمریکا باشد. از سوی دیگر افول این هژمونی به یکی از دغدغه‌های جدی صهیونیست‌ها تبدیل شده؛ زیرا آینده برای آنها تاریک‌تر از قبل شده است.

روزنامه جام جم با این مقدمه نوشته: مدل حضور آمریکا در غرب آسیا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تغییر کرد و همین شیوه حضور نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست‌های پی در پی آن در  منطقه دارد. مبارزه با تروریسم به عنوان اصلی‌ترین اولویت آمریکا برای حضور در منطقه تعیین شد و در همین راستا، حملات مستقیم نظامی به کشورهای عراق و افغانستان رخ داد.

با وجود این‌که رسانه‌های آمریکایی مکررا پیامدها و نتایج خفت‌بار تجاوز و دخالت نظامی آمریکا در کشورهای دیگر را بازنمایی می‌کردند تا راهگشای دولت‌ها در سال‌های آینده باشد اما دولت آمریکا نه‌تنها در سوریه نیز این شکست را تجربه کرد بلکه با ایجاد تهدیدات جدید در غرب آسیا درصدد این است که وارد باتلاق‌های متعددی شده و وجهه ابرقدرتی این هژمونی رو به افول را به چالش بکشد.

توفیقات کلان ایران در عرصه‌های مختلف به‌رغم تنگنا‌های اقتصادی و فشار‌های سیاسی نیز بر شکست‌های استراتژیک آمریکا در منطقه افزود؛ چراکه با وجود همه سنگ‌اندازی‌های آمریکا و متحدان غربی‌اش، ایران اسلامی با اتخاذ سیاست خارجی متوازن و تعمیق روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، راهکارهای مبتکرانه‌ای را برای خنثی‌سازی اثرات تحریمی ایجاد کرده و با عضویت در پیمان‌های بین‌المللی بر گزینه انزوای ایران خط بطلان کشید تا جایی که در حال حاضر یکی از بازیگران اصلی در معادلات منطقه‌ای است و برای همه طرف‌ها مسجل شده است که حل و فصل موضوعات منطقه‌ای بدون در نظر‌گرفتن نقش تعیین‌کننده تهران، امکان‌پذیر نیست و محکوم به شکست است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها