یادداشتی از حمیدرضا ترقی

دو مؤلفه برای افزایش بهره‌وری، رشد و توسعه

کد خبر: 1258696

یکی از مهم‌ترین معیارهای بالارفتن سطح رشد و توسعه به شیوه مدیریتی کشور برمی‌گردد و واقعیت این است که در عرصه مدیریتی و اقتصادی نیازمند تحولی اساسی هستیم.

دو مؤلفه برای افزایش بهره‌وری، رشد و توسعه

گروه سیاست سایت فردا: حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، در یادداشتی برای سایت «فردا» نوشت:

وقتی از رشد، بهره‌وری و توسعه سخن می‌گوییم، در واقع پازلی را ترسیم می‌کنیم که باید اجزای متعددش کنار هم قرار بگیرند تا کامل شود. ایران کشوری است با ظرفیت‌های فراوان انسانی و طبیعی که باید از همه این منابع به بهترین شکل استفاده شود تا بتوان امید داشت مسیر رشد و توسعه به بهترین شکل طی شود.

واقعیتی وجود دارد و نمی‌شود کتمان کرد که فرهنگ عمومی جامعه در حوزه سبک اسلامی هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. چندسال پیش هم رهبر انقلاب اسلامی در خراسان شمالی بیست اشکال را به سبک زندگی عمومی وارد کردند که سخنان ایشان نشان می‌داد ما مشکلاتی در حوزه فرهنگ، مصرف، بهره‌وری و البته کار مفید داریم. سبک زندگی می‌تواند در پیشرفت یا درجازدن کشور تأثیر مهمی داشته باشد. در کنار این موضوع باید اشاره کرد که البته بخش مهمی از مردم به لحاظ استعتدادی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و هیچکس نمی‌تواند انکار کند که ایرانیان از هوش بالایی برخوردارند و اگر خلاقیت‌ها به شکوفایی برسند شاهد دستاوردهای زیادی خواهیم بود؛ چنانکه در حوزه علم و تکنولوژی جوانان ایرانی به مراتبی رسیده‌اند که بعضا از نمونه‌ غربی‌اش هم پیشی گرفته‌اند.

تا اینجا درباره اهمیت سبک زندگی و ویژگی‌های انسانی مردم ایران سخن به میان رفت اما در کنار این موضوع باید دانست یکی از مهم‌ترین معیارهای بالارفتن سطح رشد و توسعه به شیوه مدیریتی کشور برمی‌گردد و واقعیت این است که در عرصه مدیریتی و اقتصادی نیازمند تحولی اساسی هستیم. انقلاب اسلامی در عرصه‌های نظامی، امنیت، مرزداری و... تحولات بسیار مثبتی را رقم زده است اما هنوز در حوزه اقتصادی و مدیریتی کارهای زیادی باید انجام شود. ضعیف‌های مربوط به شیوه حکرمانی و مدیریت اقتصادی باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است. سه دهه کشور در اختیار اصلاح‌طلبان بود و همه دیدند که آنها به جای آنکه در پی تحقق شیوه مدیریت اسلامی باشند، حکرمانی خود را دنبال می‌کردند و نتیجه همه اینها باعث شده است که بگوییم اقتصاد و مدیریت در ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

در پایان می‌توان گفت که برای بالابردن شاخص‌ها نیازمدند تصمیمات جدی در عرصه سبک زندگی، فرهنگ عمومی و مدیریت و اقتصاد هستیم و ضرورت دارد هم مردم و هم مسئولان برای تحقق آن دست به دست یکدیگر بدهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها