هم‌میهن: سبزی‌فروش هم به همین تصمیم سران اصلاحات می‌رسید‌

کد خبر: 1252586

روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی با اشاره به تفرقه‌ها و اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ها و وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، پیش بینی کرده که این دودستگی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اسفند ماه امسال هم تکرار می‌شود

هم‌میهن: سبزی‌فروش هم به همین تصمیم سران اصلاحات می‌رسید‌

روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی با اشاره به تفرقه‌ها و اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ها و وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، پیش بینی کرده که این دودستگی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اسفند ماه امسال هم تکرار می‌شود. هم‌میهن با اشاره به تصمیم عجیب جریان اصلاحات در موعد پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس، صراحتاً نوشته که چنین تصمیمی را چند نانوا و سبزی‌فروش هم می‌توانستند بگیرند و در واقع نیازی به سران احزاب سیاسی نبوده است. هم‌میهن نوشته: «از همان چند ماه بعد از انتخابات سال ۱۳۹۶ این شکاف و تعارض درون جریان اصلاحات شکل گرفت و قابل پیش‌بینی بود که در سال ۱۳۹۸ چنین اتفاقی بیفتد. وضعیت بیرونی و نگاه‌های درونی نیرو‌های جبهه اصلاحات به سمتی رفت که اگر جبهه حفظ شده، صرفاً در سطح "اعلامی" بوده و نه "اعمالی"، یعنی تحت عنوان «جبهه اصلاحات» تصمیماتی گرفته و اعلام شده، اما بخش قابل‌توجهی از احزاب اصلاح‌طلب در عمل با آن همراهی نکرده‌اند. نتیجه، دودستگی آشکاری بود که هم در سال ۱۳۹۸ و مهم‌تر از آن در انتخابات ۱۴۰۰ شکل گرفت و پیشاپیش معلوم است در انتخابات آینده هم این اتفاق خواهد افتاد».

جالب آنکه از نگاه این روزنامه، اختلافات چنان جدی است که نه فقط بین احزاب، بلکه بین افراد مختلف از یک حزب نیز وجود دارد: «اختلافات و شکاف راهبردی موجود در جبهه اصلاحات، فقط بین احزاب نیست. اختلاف راهبردی جدی‌تر از این است. مصداق بارز این تعارضات را می‌توان در بین چهره‌های شاخص سازمان مجاهدین انقلاب دید و در آن، سه گرایش را تبیین کرد».

یک نکته دیگر، اختلاف خود هم‌میهنی‌ها و شخص کرباسچی با اتحاد ملتی‌ها و آذر منصوری به عنوان رئیس جدید جبهه اصلاحات است. هم‌میهن بدون اشاره به حزب خاصی از اصلاح‌طلبان، به این اختلاف اشاره و نظر طیف مقابل درخصوص انتخابات را رد می‌کند: «در همین انتخابات، موقعی که بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها مطرح شد، موضعی که از سوی سخنگوی جبهه اصلاحات اعلام شد، این بود که "ما هیچ توصیه‌ای نداریم". با احترام به بزرگانی که در جبهه اصلاحات حضور دارند، باید گفت این بی‌معناترین موضعی است که یک جریان سیاسی می‌تواند بگیرد. شما به‌عنوان یک جریان سیاسی باید بگویید که یا همه شرکت کنند. یا اینکه بیایید و از همین الان، انتخابات را تحریم کنید. وقتی شما می‌گویید هیچ تصمیمی گرفته نشده، یعنی این جبهه وجود خارجی ندارد. بلکه، صرفاً عده‌ای دور هم جمع شدند، نشستند، یک چای خوردند و بیرون آمدند. در واقع، اگر به جای این بزرگان و دبیران کل و سران احزاب، اگر چهار نفر سبزی‌فروش و نانوا هم دور هم می‌نشستند، می‌توانستند به همین تصمیم برسند. اما این، کار نیروی سیاسی نیست». موضوع اختلاف بین این طرفین اصلاح‌طلب، گرچه با شرکت یا شرکت نکردن در انتخابات مجلس اسفند ۹۸ بروز بیشتری یافت، اما این موضوع نه اولین دلیل اختلاف و نه آخری آن بود. از سال ۹۶ و انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران که تحمیلی اتحاد ملت بود و کارگزاران سازندگی و کرباسچی نظرشان روی محسن هاشمی بود، تا همین ماه‌های اخیر و انتخاب آذر منصوری به عنوان رئیس جبهه اصلاحات که باعث شد این اختلافات بروز بیشتری یابد و غلامحسین کرباسچی چندین بار صریح و علنی به انتخاب منصوری اعتراض و او را فردی نه چندان مطرح و کم سابقه توصیف کرد که صرف جنسیت انتخاب شده است. حال باید دید برای انتخابات آتی اصلاح‌طلبان چه خواهند کرد و دودستگی‌های عمیق میان خود را چگونه خواهند پوشاند. گرچه شواهد نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان، چون از اقبال نکردن جامعه به خود آگاه هستند، بعید است انتخابات اسفند امسال را جدی بگیرند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها