بانیان وضع موجود، خطبه طلبکاری خواندند

کد خبر: 1252073

اصلاح‌طلبان که مانند هر دوره انتخاباتی برای بازی با افکار عمومی و همچنین جلوه‌کردن در چشم مخاطبان خود بازی آمدن و نیامدن را راه می‌اندازند، در بخش احزاب در حال سر‌وسامان دادن به نیرو‌های خود هستند و در این زمینه با شخصیت‌های سیاسی مختلف دیدار و گفتگو انجام می‌دهند و احزاب نیز کنگره‌ها و جلسات مختلف انتخاباتی برگزار می‌کنند.

بانیان وضع موجود، خطبه طلبکاری خواندند

اصلاح‌طلبان که مانند هر دوره انتخاباتی برای بازی با افکار عمومی و همچنین جلوه‌کردن در چشم مخاطبان خود بازی آمدن و نیامدن را راه می‌اندازند، در بخش احزاب در حال سر‌وسامان دادن به نیرو‌های خود هستند و در این زمینه با شخصیت‌های سیاسی مختلف دیدار و گفتگو انجام می‌دهند و احزاب نیز کنگره‌ها و جلسات مختلف انتخاباتی برگزار می‌کنند.

بسیاری مطرح می‌کنند که این جریان سیاسی برای شهرستان‌ها به طور چراغ خاموش عمل و با شناسایی نیرو‌های خود از آنان حمایت می‌کند تا این افراد وارد مجلس شوند. اگر چه در شهرستان‌ها آرا چندان با رویکرد سیاسی و جناحی به صندوق‌های رأی ریخته نمی‌شود و فضای تبلیغاتی و فرهنگ سیاسی در این مناطق قوت بیشتری دارد، اما اصلاح‌طلبان در شهر تهران که حالا بعد از هشت سال در اختیار داشتن دولت، مجلس و شورای شهر با ریزش شدید آرا روبه‌رو شده‌اند، سعی می‌کنند بعد از مدتی از لاک خود بیرون بیایند و با امید فراموشکاری سیاسی افکار عمومی به فعالیت بپردازند.

نکته اساسی این است که اصلاح‌طلبان با وارونه‌نمایی و با گستاخی سیاسی سعی دارند یک نوع آلزایمر تاریخی را بر افکار عمومی تحمیل کنند، اما جالب این است که اغلب این افرادی که سعی در طرح روایت‌های غیرواقع دارند، خود مسئولیت‌های بزرگی را طی هشت ساله بر عهده داشته‌اند؛ دوره‌ای که در اواخر آن بسیاری جهت اتمام دولتی که در انتهای آن جامعه ایران شدیداً دچار بیماری کرونا و مرگ ومیر‌های ناشی از آن شده بود و از لحاظ خدماتی مشکلات عمده‌ای داشت و از منابع ذخیره کالا‌های اساسی نیز به شدت کاسته شده بود، روزشماری می‌کردند.

حالا همین کارگزاران که با وجود در دست داشتن دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران حاکمیت اجرایی یکدستی را در اختیار داشتند و به عنوان بانیان وضع موجود شناخته می‌شوند، بعضاً روایت‌های ماورایی و غیرواقع از دوران خود ارائه می‌دهند که وضعیت آن روز‌ها در حافظه تاریخی مردم ایران ۱۸۰ درجه تفاوت دارد. به برخی از اظهارات این افراد در کنگره حزب کارگزاران سازندگی که اخیراً برگزار شده است، می‌پردازیم.

اسحاق جهانگیری (معاون اول دولت‌های روحانی): فکر می‌کردند یک دکمه‌ای هست که آن را می‌زنند و اقتصاد کشور راه می‌افتد، چون یک روز کار اجرایی نکرده بودند، یک دهداری، یک فرمانداری اداره نکرده بودند که بفهمند کار چیست. می‌گفتند بدون مذاکره، بدون برجام می‌توانیم اداره کنیم.

این عضو حزب کارگزاران بیان کرده است: من هنوز خیلی از حرف‌های دوران تحریم را نگفته‌ام. نفتکش‌های ما را یکی بعد از دیگری در آب‌های خلیج‌فارس منفجر می‌کردند. همزمان کرونا هم شرایط را سخت کرد.

جهانگیری از یک طرف درباره علت نافرجامی برجام نیز سخن گفته است. درواقع سخنان وی بسیار ضدونقیض است. کسی ادعای حل یک شبه مسائل را نداشته است و بسیاری از کارشناسان مطرح می‌کردند که با توجه به انباشت مشکلات در دوره روحانی در برخی بخش‌ها از جمله بخش مسکن در کشور مین‌گذاری شده است و با ترکیدن این مین‌ها، وضعیت کشور رو به وخامت خواهد رفت. جهانگیری هشت سال معاون اول دولت روحانی بوده است و در این راستا این دولت میراثی که برای دولت بعدی خود به جای گذاشت، انباشت مشکلات متعدد بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت‌های روحانی، (در کنگره حزب کارگزاران سازندگی): می‌گفتند تحریم تسلیحاتی چه اهمیتی دارد؟ اما امروز به لطف خدا از سوی سازمان ملل متحد هیچ تحریمی ایران را تهدید نمی‌کند. می‌گفتند اگر مهم بود، امریکا اجازه نمی‌داد ایران بتواند از زیر تحریم‌های تسلیحاتی خارج شود، اما فراموش کرده‌اند در سال۲۰۱۹ آقای پمپئو روزشماری در سایت وزارت خارجه امریکا گذاشت که فلان روز دیگر تحریم ایران در حوزه تسلیحات تمام می‌شود.

این در حالی است که آقای ظریف ذکر نمی‌کند تحریم تسلیحاتی امتیازی بود که تیم دیپلماسی وی با وجود مخالفت روس‌ها به طرف مقابل اعطا کرد. یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روس‌ها که البته در اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل در خصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آن‌ها هیچ محدودیتی را روی موشک‌های خودشان نمی‌خواستند و البته فکر می‌کردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتاً بر سر این موضوع مصالحه کردیم.

سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای درباره این موضوع می‌گوید: «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما به رغم حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند تحریم‌ها تا پنج سال ادامه یابد! در نهایت، همکاران ایرانی ما که طبیعتاً در این مورد تصمیم‌گیرنده اصلی بودند، موافقت کردند در این مورد معامله کنند. طبیعتاً ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم. در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده می‌شود، باید تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل باشد.»

این در حالی است که ظریف در دانشگاه تهران نیز درباره تسلیحات و قدرت نظامی ایران گفته بود: امریکا با یک بمب می‌تواند سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد!

در حالی بسیاری برجام را که هیچ حاصلی خصوصاً در دولت‌های روحانی برای کشورمان در‌بر نداشت، همواره پیش می‌کشند که امریکایی‌ها بیشترین بی‌اعتنایی را به این قرارداد دارند و از نظر آنان تاریخ مصرف برجام گذشته است.

عبدالناصر همتی (رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی): دولت فعلی تأکید می‌کند رشدمان چهار برابر شده است. سال۹۹ هم ۴درصد بود و ربطی به دولت ندارد و رشد ما منابع‌محور است.

وقتی از اواسط۹۹ یعنی آبان به بعد که کرونا کمی افت پیدا کرد و قیمت نفت هم قدری بالا رفت و صادرات نفت‌مان به حدود ۹۰۰هزار بشکه رسید، در آبان ماه که ترامپ شکست خورد، رشد شروع شد و اواخر سال۹۹ رشد داشتیم و ۱۴۰۰ باز هم قیمت نفت بیشتر شد و ۱۴۰۱ هم این اتفاق افتاد و رشد اقتصادی ۴درصد شد. با توجه به اینکه در دو سال۹۷ و ۹۸ به خاطر فشار حداکثری در ماه اول سال۹۹ درآمد بانک مرکزی ۲۰میلیون دلار بود، با ۲۰میلیون دلار کشور و واردات را اداره می‌کردیم.

این سخنان همتی نیز نشان می‌دهد اتفاقاً اقدامات دولت سیزدهم به ویژه در حوزه اقتصادی با رشد خوبی روبه‌رو بوده است، اما در این راستا آنچه وی آن را مطرح نمی‌کند، وضعیت اقتصادی کشور در زمانی است که رکورد بیشترین تضعیف پول ملی رقم خورد و آن زمانی است که همتی ریاست کل بانک مرکزی را بر عهده داشت.

همتی که حدود ۳۳ماه با اختیارات بی‌سابقه از سران قوا، در رأس سیستم بانکی قرار گرفت و امکان پیشبرد اصلاح نظام پولی و ارزی کشور را داشت، در عمل نه تنها اقدامی برای بهبود اقتصاد انجام نداد، بلکه با بسنده‌کردن به اجرای نمایش‌های رسانه‌ای، رها کردن امور و سوءتدبیر، زمینه تضعیف مقاومت اقتصادی ایران را فراهم کرد./ منبع: جهان‌نیوز

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها