گفت‌وگوی «فردا» با بیژن مقدم

برهانی مشغول ترویج شعار «نه غزه، نه لبنان» است/ او جانش را هم فدای ایران نمی‌کند

کد خبر: 1249929

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای برهانی همواره ادعا می‌کند هرچه می‌گویم، حقوقی و قانونی است اما او در برخی مسائل اظهارنظر کرده که اتفاقا هیچ سنخیتی با قوانین نداشته است.

برهانی مشغول ترویج شعار «نه غزه، نه لبنان» است/ او جانش را هم فدای ایران نمی‌کند

گروه سیاست سایت فردا: محسن برهانی به تازگی در معرض این پرسش قرار گرفت که چرا درباره موضوع فلسطین اظهارنظر نمی‌کنی؟ او هم در پاسخ به این پرسش در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که موضوع فلسطین مرتبط با حقوق بشردوستانه است که زیرمجموعه حقوق بین‌الملل است و من رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی خوانده‌ام و در حقوق بین‌الملل تخصصی ندارم. حالا پرسش آن است چرا برهانی که درباره همه‌چیز سخن می‌گوید اکنون موضوع فلسطین را نه انسانی که صرفا در حیطه حقوق بین‌الملل می‌داند؟

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «برخی افراد گاهی در قالب‌هایی قرار می‌گیرند که افکار و مواضعشان باید تابعی از آن قالب‌ها باشد و وقتی آقای برهانی خود را در قالب کنونی‌اش تعریف می‌کند، طبیعی است پیرو شعاری باشد که قبل‌تر داده می‌شد؛ یعنی نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران. او اکنون مشغول ترویج این شعار است اما حتی این افراد جانشان را هم فدای ایران نمی‌کنند. بنابراین باید در این چارچوب این فرد را تحلیل کرد تا ببینیم که چرا مسئله فلسطین را صرفا بحثی در عرصه حقوق بین‌الملل می‌داند و به بهانه اینکه من در رشته دیگری درس خوانده‌ام از یک حمایت ساده از مردم فلسطین امتناع می‌کند».

او ادامه داد: «آقای برهانی همواره ادعا می‌کند هرچه می‌گویم، حقوقی و قانونی است اما او در برخی مسائل اظهارنظر کرده که اتفاقا هیچ سنخیتی با قوانین نداشته است. مثلا به وزیر میراث فرهنگی خرده می‌گیرد که انتشار یک ویدئو از یک خواننده زن که در حمایت از مردم فلسطین آهنگی را می‌خواند، از نظر ماده37 قانون حجاب و عفاف ترویج بی‌حجابی است. واقعا آن ویدئو چه طور می‌شود ترویج بی‌حجابی؟ بسیاری از مردم هم که نمی‌روند ماده37 را بخوانند؛ بنابراین پیش خود می‌گویند حتما برهانی درست می‌گوید».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «برخی از این سلبریتی‌های سیاسی عادت کرده‌اند درباره هرچیزی سخن بگویند و برایشان دیگر مهم نیست واقعیت را بگویند یا قلب واقعیت کنند و فقط می‌خواهند بیشتر دیده شوند ولو با اتخاذ نازل‌ترین مواضع. آقای برهانی را حتی نمی‌توان یک ملی‌گرا دانست و برای وطنش هم کاری نکرده و نمی‌کند».

او درباره تناقض‌گویی‌های برهانی و امثال او، تصریح کرد: «حالا باید دید آیا آقای برهانی درباره جنگ اوکراین حرفی زده یا خیر. اگر زده باشد دچار این تناقض می‌شود که آیا آن جنگ در زمره حقوق بین‌الملل بررسی نمی‌شود؟ مخاطبان این گفت‌وگو حتما جست‌وجویی کنند و ببینند او در موضوعاتی مانند جنگ اوکراین توئیتی یا حرفی زده است یا خیر؟ با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به تناقض‌های رفتاری او پی برد».

مقدم در پایان گفت: «من تصور می‌کنم اتفاقا باید درباره این افراد حرف زد. به هر حال شرایطی ایجاد شده که آنها دیده می‌شوند و باید درباره سخنان و رفتارهای متناقض آنها سخن گفت تا جامعه آگاه شوند. علاوه بر آقای برهانی درباره افرادی مانند آقایان زیباکلام، مهدی نصیری و... هم باید حرف زد. به هر حال شرایط طوری است که فردی که تا سال‌های قبل یکی از منتقدان جدی مخالفان ولایت فقیه بود حالا خود ضدولایت فقیه شده است و امثال این مواضع. به هر حال باید تبیین کرد که چنین افرادی چه طور به اینجا می‌رسند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها