سخنرانی دو نماینده مجلس در اجلاس جهانی IPU در ویتنام

کد خبر: 1244699

هیئت پارلمانی ایرانی در جریان اجلاس جهانی IPU طی سخنانی، خواستار برخورداری جوانان همه کشورها از منافع توسعه دیجیتال و مشارکت استارت‌آپ‌ها در شکوفایی اقتصادی کشورهای در حال توسعه شدند.

سخنرانی دو نماینده مجلس در اجلاس جهانی IPU در ویتنام

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان جوان (از اجلاس‌های زیرمجموعه اتحادیه جهانی بین المجالس IPU) که در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، طی سخنانی در پنل ابتکارات و استارتاپ های این اجلاس، در خصوص نقش جوانان در تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق تحول دیجیتال و نوآوری اظهار نظر کرد.

نادری: ۳۵ میلیون نفر از مردم ایران از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی برای فراهم‌کردن زمینه برای کار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فناوری مبتنی بر اینترنت انجام داده گفت: سهم اقتصاد دیجیتال از ۶.۴ درصد به ۷.۵ درصد رسیده، ۳۵ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های بومی استفاده می‌کنند، دسترسی به اینترنت پر سرعت برای ۲.۵ میلیون نفر از طریق فیبر نوری و نام‌های تجاری متعدد در حوزه استارت‌آپ‌ها ایجاد شده است که طیف وسیعی از خدمات مالی و تجاری را ارائه می‌دهد. برای خدمات‌رسانی بهتر به کسب‌وکارهای استارت‌آپی، تاکنون ۹۵ درصد از دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از تراکنش‌های بانکی در جمهوری اسلامی ایران از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز به نسبت گذشته کاهش یافته است. بانک‌ها در ایران عملیات افتتاح حساب و تایید هویت افراد را نیز برخط انجام می‌دهند. اپلیکیشن‌های بانکی با وجود محدودیت‌های وضع‌شده از سوی فروشگاه‌های نرم‌افزار موبایل اپل و گوگل پلی توسط شرکت‌های رایانه‌ای ایرانی بومی و بهینه‌سازی برای نصب روی تلفن‌های هوشمند شده است.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت استارت‌آپ‌ها نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد. این کشورها با به کارگیری نیروهای جوان و تحصیل‌کرده می‌توانند زمینه فعالیت اقتصادی با رویکردی توسعه‌محور برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره را برآورده سازند. استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند در سال‌های اخیر به حفظ محیط زیست از طریق نوآوری‌هایی که در کاهش آلودگی و انجام سفرهای غیر ضروری در کشورهای خود داشته‌اند، کمک کنند.

نادری گفت: شرکت‌های استارت‌آپ ایرانی توانسته‌اند سفرهای درون شهری برای انجام امور تجاری برای خرید، انجام برخی از کارهای اداری و سایر فعالیت‌ها را که به نوعی تردد همراه با آلودگی داشته را کاهش دهند.

رضاخواه: جوانان ایران هدف تحریم‌های غیر قانونی در زمینه فناوری اطلاعات هستند

در بخش دیگری از این اجلاس مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در خصوص نقش جوانان در تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق تحول دیجیتال و نوآوری به ایراد سخرانی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در منطقه غرب آسیا تلاش کرده است تا در نشست­‌های مرتبط با فناوری­‌ها به خصوص فناوری­‌های پیشرو و اینترنت، نظیر جلسات تدوین پیمان جهانی دیجیتال دبیرکل ملل متحد (Global Digital Compact، مجمع جهانی اینترنت (Internet Governance Forum) سازمان ملل متحد و جامعه جهانی اطلاعات (World Summit on Information Society) موضوع ایجاد و افزایش ظرفیت دیجیتالی جوانان (Digital literacy) در جهت کمک به اشتغال آنان در عصر دیجیتال را وارد مذاکره میان کشورهای جهان کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: رویکرد کلان و فراگیر در ابتکارات بین‌المللی سازمان ملل متحد در حوزه دیجیتال می‌­تواند مکمل اقدامات ما نمایندگان مجالس کشورها برای حل مشکلات و چالش‌های اصلی بین­‌المللی و رفع موانع همکاری بین­‌المللی در عرصه دیجیتال باشد.

وی ادامه داد: جوانان کشورم ایران، همواره هدف تحریم‌­های غیر قانونی و اقدامات قهری در همه زمینه‌­ها به ویژه حوزه‌­های فناوری اطلاعات بوده‌­اند. ضروری است با مشارکت قانونگذاران کشورهای عضو اتحادیه بین­‌المجالس این اقدامات غیر سازنده که باعث افزایش شکاف دیجیتال میان جوانان کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می‌­شود، رفع شود. رضاخواه گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار برخورداری جوانان همه کشورها از منافع توسعه دیجیتال، حفظ حقوق افراد جامعه و پاسخگو کردن فناوری‌های دیجیتال در برابر جوانان و کشورهاست.

باقرزاده: IPU به رفع موانع توسعه کشورهای عضو کمک کند

همچنین علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر در مجلس و نایب‌رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی IPU، در نهمین کنفرانس جهانی نمایندگان پارلمان جوان در خصوص نقش جوانان در تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق تحول دیجیتال و نوآوری، از کشورهای عضو خواست تا اسناد لازم برای کنترل زمینه‌هایی که ممکن است در آینده موجب به خطر افتادن زندگی و نظم اجتماعی کشورهای عضو در اثر رشد افسار گسیخته فناوری­‌های ارتباطی به ویژه هوش مصنوعی شود را تدوین کنند.

وی در این اجلاس با بیان اینکه تحولات دنیای دیجیتال از شتاب قابل توجهی برخوردار است و بیش از پیش دستاوردهای بشری در این زمینه غنی می­‌شود، اظهار داشت: روند این تحولات بایستی به سمت حمایت از کشورهای در حال توسعه باشد. تحول دیجیتالی در جهت مثبت به معنای تامین حقوق همه ملت­‌ها بدون ایجاد محدودیت از سوی برخی از کشورهای دارنده فناوری بر علیه سایر کشورهاست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: اتحادیه بین‌­المجالس می‌تواند بستر مناسبی برای گفت‌وگوهای شفاف و سازنده میان قانون‌گذاران کشورهای عضو باشد. پیشبرد تلاش­‌های مشترک در زمینه قانون‌گذاری در جهت برداشتن موانع موجود برای توسعه همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه، برچیده شدن تحریم­‌های غیر قانونی و اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه و مقابله با پیشرفت فناوری به شکل افسارگسیخته ضروری به نظر می‌­رسد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه بین‌­المجالس ظرفیت مناسبی برای بسترسازی در حوزه همکاری­‌های بین پارلمانی میان کشورهای عضو دارد. لازم است قانون‌گذاران با درک لزوم بهره‌برداری همه ملت­‌ها از ظرفیت­‌های جدید در حوزه فناوری ارتباطات، کشورهای توسعه‌یافته را به گفت‌وگویی بین پارلمانی در زمینه به اشتراک‌گذاری فناوری­‌های ارتباطی، تشویق کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها