دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

چراغ خاموش به سوی انتخابات!

کد خبر: 1240122

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

چراغ خاموش به سوی انتخابات!

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

نگاه همشهری به ۸ دروغ‌ شاخدار علیه لایحه حجاب

از موقعی که لایحه عفاف و حجاب به مجلس رسید انواع و اقسام ابهام‌افکنی‌ها به قصد زیر سوال بردن این لایحه و هجمه به مجلس شدت گرفت.

روزنامه همشهری در این خصوص نوشته: «مجلس به‌دنبال ایجاد فضای بسته اجتماعی است»؛ این جمله طی هفته‌های اخیر به کلیدواژه‌ای برای فضاسازی‌ ضدحجاب جریان‌های معاند و البته برخی رسانه‌های داخلی تبدیل شده تا با وارونه‌نمایی حقیقت، روند تصویب قانونی لایحه عفاف و حجاب را تحت‌تأثیر قرار دهند؛ راهبردی که دروغ‌پردازی درباره این لایحه اصلی‌ترین ابزار آن به‌حساب می‌آید.

لایحه‌ای غیرکارشناسی؟

یکی از مهم‌ترین شائبه‌هایی که درباره لایحه عفاف‌وحجاب مطرح شد، این بود که لایحه بدون پشتوانه کارشناسی و تخصصی از فیلتر مجلس گذشته و عده معدودی در کمیسیون مشترک درباره آن نظر داده‌اند. این دروغ درحالی مطرح می‌شود که از زمان ورود لایحه به مجلس، نشست‌های تخصصی متعددی، به‌ویژه با حضور شخص رئیس‌مجلس در این زمینه برگزار شده و نظرات و دیدگاه‌های ده‌ها نفر از صاحب‌نظران، جامعه‌شناسان و فعالان حوزه مسائل فرهنگی، بانوان و خانواده دریافت شده‌است؛ موضوعی که نشان می‌دهد مجلس با حساسیت کارشناسی‌ویژه‌ای لایحه را بررسی کرده ‌است.

بررسی پنهانی و غیرشفاف؟

ادعای بررسی غیرشفاف و پنهانی لایحه عفاف و حجاب درحالی ازسوی برخی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌شود که از ابتدای ورود لایحه به مجلس، روند اطلاع‌رسانی از کم‌وکیف آن، به‌صورت مستمر انجام شده‌است.

مجلس از زیر بار مسئولیت شانه‌خالی می‌کند؟

از نخستین روزهای ارائه لایحه عفاف‌وحجاب به مجلس و تصویب‌نشدن «دوفوریت» بررسی لایحه، برخی تلاش کردند این‌گونه القا کنند که مجلس درحال وقت‌کشی است و می‌خواهد از زیربار مسئولیت تصویب این لایحه شانه‌ خالی کند. این ادعای دروغ در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس‌مجلس در روزهای اخیر در نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت تأکید کرد لایحه یک‌فوریتی شد تا فرصت بیشتری برای بررسی و تدوین یک لایحه جامع با استفاده از دیدگاه صاحب‌نظران این حوزه وجود داشته باشد.

احضار دانش‌آموزان به کلانتری؟

این محوریت بود که اگر دانش‌آموز رئیس‌مجلس در نشست‌علنی اخیر بهارستان، به این شایعه واکنش نشان داد و تأکید کرد چنین چیزی «دروغ‌محض» است و ماده‌ای در این زمینه در لایحه وجود ندارد.

الزام دانش‌آموزان و دانشجویان به استفاده از چادر؟

امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در روزهای اخیر تأکید کرد در لایحه عفاف‌وحجاب موضوعی با عنوان الزام چادر در مراکز آموزشی نیامده و این موضوع دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای است.

مجازات والدین؟

چنین چیزی صحت ندارد و ماده‌ای با محوریت «مجازات والدین» گنجانده نشده‌است؛ موضوعی که برخی نمایندگان نیز در موضع‌گیری‌های اخیر خود، آن را تکذیب کرده‌اند.

ممنوعیت کاشت ناخن و مژه؟

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها گنجاندن چنین موادی در لایحه عفاف‌وحجاب را تکذیب کرد.

بسیجیان مجوز اسپری و شوکر می‌گیرند؟

چنین ادعایی ازسوی اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی مجلس تکذیب شد. ازسوی دیگر ماده32 لایحه بیش‌از هر چیز، ناظر بر «آموزش‌عمومی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لسانی» و «ساماندهی توانمندی‌های بسیج در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» است.

 
 
حرکت‌های چراغ خاموش نامزد‌های اصلاح‌طلب/ فعال اصاح‌طلب: می‌توان در تهران لیست ارائه داد
 
مکررا به نهاد انتخابات و سازوکارهایش انتقاد کرده و ترید و شبهه وارد می‌سازند اما به وقت کاندیداتوری همگی حی و حاضرند‌. با ارزیابی مواضع اصلاح‌طلبان در ماههای اخیر که عمدتا بر مدار تحریم بوده و پیش ثبت نامشان در انتخابات می‌توان مشاهده کرد آنان همچنان رویکرد به یکی به نعل و یکی به میخ زدن علاقه‌مندند.
روزنامه کیهان در این خصوص گزارش داده: پنج حزب اصلاح‌طلب از جمله اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار و خانه کارگر و حزب مردم‌سالاری به اعضای خود پیشنهاد دادند در انتخابات نامزد شوند. این خبر را محمدرضا خباز، (معاونت امور تقنینی در معاونت پارلمانی دولت روحانی و استاندار اسبق سمنان) عنوان کرد. در همین حال، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری اعلام کرد: از اصلاح‌طلب‌های مجلس دهم که آمار گرفتم، حدود ۲۵ نفر از این افراد در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، یعنی اگر همین افراد تأیید صلاحیت شوند می‌توان یک لیست (در تهران) ارائه کرد. پیش از این، مهدی آیتی فعال اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم خبر داده بود: حزب کارگزاران، شعبه‌های استانی‌اش را فعال کرده است و اگر جبهه اصلاحات لیست ندهد، لیست جداگانه خود را می‌دهد. آنها نگاه‌شان این است که نباید عرصه انتخابات را ترک کنیم. کارگزاران دارد به وصیت مرحوم ‌هاشمی عمل می‌کند. آقای‌ هاشمی می‌گفت باید در انتخابات شرکت کرد ولو آنکه ببازیم. اگر هم کرسی‌های حداقلی به دست آوردیم، بهتر از ترک صحنه است.
 
 

تحلیل جام جم از برنامه‌های تحریک‌آمیز برای موج جدید شورش و اغتشاش

با نزدیک شدن به سالگر آشوب های سال گذشته بار دیگر امنیت کشور از سوی معاندین و دشمنان هدف گرفته شده است.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: این‌که همه شواهد و‌ قرائن اعم از دستگیری پیاپی تیم‌های اعزامی تروریستی گروه‌های معاند و مزدوران و دست پرورده‌های تروریست موساد اسرائیل و نیز شیب خاص برنامه‌های تحریک‌آمیز شبکه‌های تلویزیونی بیگانه و معاند برای راه‌اندازی موج جدیدی از شورش و اغتشاش و‌ حوادث خشن خیابانی، حاکی از دور تازه‌ای از برنامه‌ریزی‌های استکبار جهانی برای ماه‌های پیش رو به‌خصوص مهرماه و زمان بازگشایی مدارس یا حتی ایامی قبل از آن برای به هم زدن نظم اجتماعی و فروپاشی ساختار‌های آموزشی و اجرایی است، در آن تردیدی نبوده و نیست! پیام واضح تکرار عملیات تروریستی شاهچراغ، اعلام جنگ آشکار به ملت ماست که اگر خودتان جامعه‌تان را ناامن نکنید، ما مستقیما وارد عمل شده و امنیت شما را هدف قرار خواهیم داد.ناامنی جامعه، یعنی توقف سفر‌های تابستانی، یعنی عدم بازگشایی مدارس، یعنی برگزاری آشوب محور سالروز اغتشاشات پاییز سال گذشته، یعنی ممانعت از ایجاد شور و شوق انتخاباتی، یعنی تعطیلی بازار، یعنی ناامنی اقشار، یعنی افزایش فشار‌های روانی و اجتماعی، یعنی نابودی سرمایه‌های شخصی و دولتی، یعنی ضعیف کردن مواضع دیپلماسی، یعنی تشدید فضای سلب اعتماد مردم نسبت به حاکمیت، یعنی افزایش اختلافات داخلی، یعنی فرار سرمایه‌ها و مغزها، یعنی جوسازی بین‌المللی علیه ایران، یعنی اوج‌گیری فعالیت‌های به‌ظاهر ائتلافی اپوزیسیون، یعنی اجتماعات شبیه برلین و ...! ماه‌های پیش رو اعم از شهریور، مهر، آبان، آذر و نیز ماه‌های متصل به اسفند انتخاباتی، آبستن حوادث مشابه یا اعتراضات خودساخته جهت تبدیل آنها به اغتشاشات بوده و آثارش را از هم اکنون می‌توان در آینه شاهچراغ نگریست!

 

جوان مطرح کرد: نگاه ابزاری اصلاح‌طلبان به لاریجانی

اصلاح‌طلبان معمولا وقتی می‌خواهند از شخص یا موضوعی به نفع خود استفاده کنند دست به تحریف و سانسور می‌زنند چرا که فقط به دنبال خوشامد جریان خودی هستند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: اخیراً سخنانی از علی لاریجانی در جمع کارآفرینان منتشر شده که نوع بازتاب سخنان او در رسانه‌های اصلاح‌طلب جالب توجه و البته نشان‌دهنده نگاه ابزاری اصلاح‌طلبان به علی لاریجانی است. اعتماد آنلاین، رسانه اصلاح‌طلب در مورد سخنان لاریجانی تیتر زده: «علی لاریجانی: آقایان فکر می‌کنند در برخی پایتخت‌ها نفوذ داشته باشیم کار مهمی کرده‌ایم؛ نه وظیفه ما این است که مردم خودمان زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند.»، اما آنچه در واقع امر لاریجانی گفته، این عبارت نیست و حذفیاتی از سخنان او، جهت ویژه‌ای به این سخنان داده است. لاریجانی گفته: «بعضی آقایان طوری حرف می‌زنند که اگر ما اگر در برخی از پایتخت‌ها نفوذ داشته باشیم خیلی کار مهمی انجام دادیم. نه، این وظیفه تبعی ماست. وظیفه اصلی ما این است که مردم خودمان زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند و بدانند مسیر آینده چیست» علی لاریجانی از جمله مسئولان ایرانی است که به شدت از محور مقاومت و اقدامات برون مرزی ایران در این حوزه دفاع می‌کند و روابط خوبی هم با حزب‌الله لبنان داشته است و... او بار‌ها به دیدن خانواده شهدای مدافع حرم رفته و در سخنرانی‌های متعدد به تحسین اقدامات شهدایی پرداخته که در سوریه و مبارزه با تروریسم تکفیری شهید شده‌اند. سخنان و یادداشت‌ها و گفتگو‌های او در خصوص سردار قاسم سلیمانی هم قابل توجه است؛ لذا او نمی‌تواند بیرون از گود بنشیند و بگوید چرا برخی آقایان نفوذ در پایتخت‌ها را مهم می‌دانند، چون خود او یکی از همان آقایان است. به نظر می‌رسد لاریجانی شیوه اعتدالی و اصلاح‌طلبی در ایران را یاد گرفته که با انتقاد و فرافکنی، خود را منتقد و مخالف اموری نشان دهند که در آن نقش آفرین بوده‌اند.

 

جوان عنوان کرد: همکاران روحانی در صف انتخابات

اطرافیان و حامیان دولت سابق هم برای انتخابات مجلس دورخیز کرده‌اند. در این راستا رئیس دفتر روحانی خبر داده که از همکارانمان که در شهرستان‌های مختلف که علاقه و توانایی لازم را دارند خواستیم و تشویق کردیم که نام نویسی کنند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: محمود واعظی، عضو حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق حسن روحانی در مصاحبه‌ای در خصوص انتخابات مجلس دوازدهم و میزان ثبت نام‌کنندگان حزب اعتدال و توسعه در مرحله پیش ثبت نام‌ها گفت: عملاً کسی نباید با صندوق رأی قهر کند و قهر هم نمی‌کند. دلیلش آن است که صندوق رأی بهترین جایی است که خواسته‌های کل ملت ایران را تبلور می‌دهد. سخنان واعظی در حالی است که طیف تندرو جریان اصلاح‌طلب که هم اکنون بر صدر جبهه اصلاحات هم نشسته است، معتقد است حضور در انتخابات لزومی ندارد و جبهه اصلاحات هم فعلاً توصیه‌ای به نیرو‌های خود برای ثبت نام یا عدم ثبت نام در انتخابات ندارد.

 

صبح نو مطرح کرد: لایحه حجاب، بهانه‌ای برای تخریب انتخاباتی

مجلس از همان زمانی که لایحه عفاف و حجاب به ایستگاه مجلس رسید هجمه‌ها علیه مجلس به این بهانه نیز شدت گرفت و به تازگی نیز اینکه لایجه مشمول اصل ۸۵ شد دور تازه‌ای از تخریب‌ها آغاز شد.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: این روزها در شرایطی به سر می‌بریم که به سالگرد اغتشاش‌های سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، ثبت‌نام متقاضیان کاندیداتوری نمایندگی مجلس انجام شده و انتخابات مجلس دوازدهم را در پیش داریم و درعین‌حال برنامه توسعه هفتم در دست بررسی و لایحه بودجه سال آتی در پیش است. هم‌زمانی بررسی این لایحه که از ماه‌ها قبل در کش‌وقوس اصلاحات بوده است با مسائل مذکور، قطعه گمشده پازلِ چرایی حمله به لایحه حجاب و مجلس یازدهم را مشخص می‌کند.در این میان، رئیس مجلس نیز در دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص این لایحه و شبهات ایجادشده اخیر بیان کرده است: «اگر قرار بود لایحه حجاب را با ۱۵۰۰ پیشنهاد ثبت‌شده نمایندگان در صحن علنی بررسی کنیم، از بررسی برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه در ماه‌های آتی باز می‌ماندیم.» برخی جریانات سیاسی بدون توجه به محتوای این لایحه، فقط بنا را بر تخریب گذاشته و با شبهه‌افکنی و خبرهای دروغ، مجلس انقلابی را هدف آماج حملات خود قرار داده‌اند. کاملا مشخص است پشت فضاسازی‌هایی که به‌واسطه لایحه عفاف و حجاب ایجاد می‌شود، چه هدفی پنهان شده است و این جماعت تخریب‌گر با اهداف انتخاباتی می‌خواهند به وجهه مجلس در نزد افکار عمومی خدشه وارد کنند. مخالفان و رقیبان محمدباقر قالیباف فرصت را مغتنم شمرده و صفحه بر شبهات کسانی می‌گذارند که کاملا هدفمندانه به‌منظور تخریب نظام و تمام قوای کشور کمر بسته‌اند. همچنان‌که احمد زیدآبادی، فعال اصلاح‌طلب در مطلبی مدعی شده است: «تمام مسئولیت طرح حجاب، پیامدهای سیاسی و اجتماعی تصویب و اجرای طرح حجاب، متوجه آقای قالیباف است که باید نسبت به آن در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشد.» سوال اصلی اینجاست که منفعت تخریب‌گران جریان بررسی لایحه حجاب و مدیریت مجلس در چیست؟ فکر به این سوال، تمام شبهات را کم‌رنگ می‌کند و کمی ما را به تفکر می‌اندازد و لازم به تحلیل و تمجید یا دفاعیات خاصی نیست. لایحه حجاب لایحه‌ای علیه ولنگاری و ساختارشکنی و در عین حال مخالف گشت ارشاد و ایجاد شکاف اجتماعی است و از این نظر سعی کرده با نگاهی منطقی و شرعی از این موضوع حمایت کند.  

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها