فردا گزارش می‌دهد؛

تلاش سه‌وجهی برای سامان‌دهی نامزدهای اصلاح‌طلب

کد خبر: 1240101

برای چندمین دوره است که تشکیلات مرکزی اصلاحات از زیر بار مسئولیت اصلی خود یعنی ساماندهی نیروهای این جریان برای حضور در انتخابات شانه خالی کرد و حالا شنیده ها از این قرار است که شخصیت های سیاسی تلاش دارند این جای خالی را پر کنند.

تلاش سه‌وجهی برای سامان‌دهی نامزدهای اصلاح‌طلب

گروه سیاسی فردا: انتخابات برای اصلاحات حکم مرگ و زندگی را پیدا کرده است. هرچند رادیکال های این جریان سفت و محکم بر قهر از صندوق های رأی اصرار می ورزند اما عقلای این جریان واقعیت ها را می بینند و از این رو شواهد و قرائن حکایت از این می کند که سیدمحمد خاتمی، علی لاریجانی و سید حسن خمینی برای ثبت نام چهره های اصلاح طلب رایزنی کردند اما سئوال این است که این رایزنی ها چقدر می تواند موثر باشد.

ظرفیت رأی سه ضلعی

سیدمحمد خاتمی گرچه دیگر ظرفیت و قدرت بسیج رأی همچون سال 1392 و 1400 را ندارد تا با تکرار می کنم، پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را پای صندوق رأی بیاورد اما در انتخابات 1400 دعوت او از مردم برای شرکت در انتخابات قریب به 2.5 رأی  برای همتی به ارمغان آورد.

علی لاریجانی در سال های اخیر تلاش کرده تا خود را چهره ای ورای اصولگرایی و اصلاح طلبی تعریف کند تا در زمان انتخابات همچون حسن روحانی محل اجماع دو جریان قرار گیرد. او به واسطه 3 دوره جلوس بر کرسی ریاست مجلس از این ظرفیت و قابلیت برخوردار است که با نمایندگان ادوار اصلاح طلب ارتباط بگیرد؛ چهره هایی همچون تاجگردون که در مجلس دهم نیز نشان دادند نقد لاریجانی را به نسیه عارف ترجیح می دهند. البته مجلس این تنها ظرفیت علی لاریجانی نیست، چهره نزدیک به او 8 سال سکان مهمترین وزارتخانه دولت حسن روحانی را به عهده داشت و بسیاری از چهره های اصلاح طلب همچون محمدرضا خباز و محمدمهدی شهریاری استاندار و فرماندار آن دولت بودند.

سیدحسن خمینی هنوز در بدنه متدین و سنتی جایگاه معنوی دارد، از این ور بخش قابل توجهی از نیروهای خط امامی تحت تأثیر این نفوذ معنوی او می توانند قرار گیرند.

سناریوی غیراصولگرایان

ظرفیت سیاسی سیدمحمد خاتمی، علی لاریجانی و سیدحسن خمینی زمانی می تواند بر معادلات انتخاباتی تأثیرگذار باشد که براساس یک سناریوی حساب شده ای جلو برود. قریب به 230 کرسی نمایندگی مجلس مربوط به حوزه های انتخابیه تک نماینده یا دو نماینده است. در این حوزه ها برخلاف شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان، تبریز و مشهد بیش از آنکه معادلات سیاسی نتیجه انتخابات را مشخص کند، وزن کشی های قومی و محلی مولفه های تعیین کننده هستند. از این رو اگر در هر حوزه انتخابیه یک چهره سیاسی اصلاح طلب یا یک نماینده ادوار اصلاح طلب مستعد رأی آوری به صحنه بیاید و تأیید صلاحیت شود و در مقابل چند کاندیدای اصولگرا در میدان باشند، کاندیدای جریان اصلاحات شانس رأی آوری خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها