گفت‌وگوی «فردا» با حسن هانی‌زاده

سعودی‌ها در وقت اضافه بازی می‌کنند

کد خبر: 1239634

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: عربستان می‌خواهد پل‌های شکسته را بازسازی کند. نزدیکی ایران و عربستان باعث کاهش نفوذ عربستان در منطقه می‌شود.

سعودی‌ها در وقت اضافه بازی می‌کنند

گروه سیاست سایت فردا: سفر اخیر حسی امیرعبداللهیان به عربستان دارای اهمیت زیادی است زیرا دیدار او با بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، می‌تواند باعث فصل تازه‌ای از روابط دو کشور باشد.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «سفر آقای امیرعبداللهیان به عربستان و سفرش با محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی و فیصل بن برحان، وزیر خارجه این کشور را باید ادامه توافقنامه ایران-پکن-عربستان دانست. این توافقنامه فضای جدیدی بین ایران و کشورهای عرب منطقه ایجاد می‌کند. عربستان با توجه به تجربه گذشته خود که شیوه‌های پرخاشگرایانه را در دستور کار داشت، اکنون می‌خواهد از آن مسیر برگردد و به در جهت امنیت و پایدرای منطقه حرکت کند؛ به همین دلیل در سیاست‌های خود بازنگری کرده است و می‌خواهد ارتباطی پایدار با ایران داشته باشد».

او ادامه داد: «اکنون گرایش عربستان به سمت ایران، روسیه و چین است و میان خود و آمریکا فاصله‌گذاری کرده است. این کشور در صدد بازسازی روابط خود با ایران است و می‌خواهد به مناسباتی پایدار برسد و باتوجه به بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور فصل جدیدی از روابط را شاهد هستیم. بعد از توافق ایران و عربستان کشورهایی مانند اردن، مصر و امارات متحده عربی هم می‌خواهند سطح مناسباتشان را با ایران افزایش دهند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «سفر آقای امیرعبداللهیان برای راستی‌آزمایی سیاست‌های اخیر عربستان بود. نامه‌ای هم ارسال شده مبنی بر دعوت از آقای رئیسی برای رفتن به عربستان. با این اوصاف به نظر می‌رسد عربستان می‌خواهد پل‌های شکسته را بازسازی کند. نزدیکی ایران و عربستان باعث کاهش نفوذ عربستان در منطقه می‌شود. به ویژه آنکه رژیم صهیونیستی که می‌خواست با صلح ابراهیم وارد حوزه خلیج فارس شود، در شرایط کنونی در انزوای کامل به سر می‌برد».

هانی‌زاده در پایان گفت: «البته این را هم بگویم که رفتارهای سیاسی عربستان قابل پیش‌بینی نیست. سعودی‌ها در وقت اضافه بازی می‌کنند. عربستان منتظر برگزاری انتخابات 2024 آمریکاست و از آنجایی که سعودی‌ها معمولا به جمهوری‌خواهان نزدیک‌تر هستند، اگر این گروه در انتخابات پیروز شود ممکن است عربستان باز هم نزدیک به آمریکا شود اما عربستان در حال حاضر در حال ایجاد موازنه سیاسی با ایران و رژیم صهیونیستی است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها