دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

پروژه جدید سوپرانقلابی‌ها

کد خبر: 1238361

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

پروژه جدید سوپرانقلابی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

شریعتمداری: سکوهای مجازی به دولت موازی تبدیل شده و قوانین نظام را زیر پا می‌گذارند/ از سکوهای قانون‌گریز سلب صلاحیت و مدیریت آنها در اختیار نظام قرار گیرد

چند هفته پیش بود که بحث تخلفات برخی پلتفرم‌ها و لزوم نظام‌مند ساختن آنها داغ شد و واکنش‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با طرح مجدد موضوع در اسن باره نوشته: پلتفرم‌هایی نظیر اسنپ، تبسی، دیجی‌کالا، طاقچه، دیوار، فیلیمو، روبیکا، آپارات و... از جمله این سکوهای مجازی فعال با درآمدهای کلان و فوق نجومی هستند. یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه دولت‌ها خدمت‌رسانی به مردم، تامین نیازهای آنها و ارائه راه‌کارهای هرچه آسان‌تر و دست‌یافتنی‌تر برای تامین این نیازهاست. بنابراین باید پذیرفت که سکوهای مجازی در ایران عزیز ما که بر اساس آمار موجود تعداد آنها نزدیک به ۴۰۰ و یا متجاوز از ۴۰۰ سکوست، نقش یک دولت را بر عهده‌ دارند! «دولت موازی‌»! که سکوهای مجازی اعضای کابینه آن هستند! و صد البته بیرون از ‌اشراف و نظارت نظام بر آنها. قانون‌گریزی، تخلفات پی‌در‌پی، همراهی با دشمنان مردم این مرز و بوم، کوک‌کردن ساز بیگانگان علیه وطن خویش، آن‌هم در موارد و عرصه‌هایی که بیرون از دایره تعریف شده کار و فعالیت آنهاست. بارزترین نمونه این قانون‌گریزی و همسویی با دشمنان بیرونی را در مقابله با قانون حجاب و عفاف می‌توان دید. اگر وجود پلتفرم‌های خدمت‌رسان ضروری است، که هست، چرا از سکوهای قانون‌گریز سلب صلاحیت نمی‌شود و مدیریت آنها به افراد صاحب صلاحیت و تحت نظارت مستقیم مراکز ذی‌ربط واگذار نمی‌شود؟ مگر امکانات و ظرفیت‌های مورد استفاده آنها متعلق به نظام نیست؟! بنابر‌این چرا مالکیت و مدیریت آنها در اختیار نظام نباشد؟!

 

جام جم: غربگراها علاوه بر از دست دادن هواداران عادی خود در جذب حامیان فتنه ۱۴۰۱ هم ناموفق ماندند/ تحریم انتخابات سرابی بیش نیست

هرچه به موعد برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم فضاسازی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان رادیکال‌ها و براندازان علیه آن نیز بیشتر می‌شود‌ به نوعی که آنها حتی از حمله به مرحله پیش‌ثبت‌نام هم نگذشتند.

مدیر مسئول روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: هنوز هفت ماه مانده به انتخابات مجلس، جریانات غربگرای داخلی به کمک رسانه‌های معاند، فضایی را علیه انتخابات به‌راه انداخته و مدعی سختگیری در بررسی صلاحیت‌ها شده‌اند! جریان غربگرای داخلی که تحلیل می‌کرد پس از فتنه ۱۴۰۱‌، نظام به آنها روی خواهد‌آورد، در این روزها به صورت تلویحی تحریم انتخابات را کلید زده است و مدعی هستند که برای پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس به عوامل خود توصیه‌ای برای ثبت‌نام نداشته‌اند. البته بحث در‌خصوص ضرورت مشارکت این جریان در انتخابات و انجام پیش‌ثبت‌نام و ارائه لیست حداکثری به بحث جدی‌ای در بدنه این جبهه تبدیل شده است. این جریان علاوه بر این‌که هوادار عادی خود را به‌دلیل عملکرد ناصواب از دست داده، هوادار اعتراض‌کننده خود را نیز از دست داده و از سوی دیگر در جذب هوادار معترضی جدید که همان حامیان فتنه زن، زندگی، آزادی هستند نیز ناموفق بوده و عملا این جریان به هر شکل ممکن بدنه خود را از دست داده است؛ پس تنها راهی که برای غربگرایان می‌ماند، تحریم انتخابات و به‌زعم خودشان کاهش مشارکت در انتخابات است که البته سرابی بیش نیست!

 

جوان: منتظر توافق گسترده‌تر باشید

با تبادل اخیر میان ایران و آمریکا گمانه‌زنی‌هایی بر سر اینکه آیا این ماجرا می‌تواند مسیر رسیدن به توافق را هموار کند یا خیر شکل گرفته است‌.

روزنامه جوان در این رابطه نوشته: برخی کارشناسان و همچنین منابع مطلع می‌گویند خبر‌های منتشر شده درباره توافق، فقط بخشی از یک توافق گسترده‌تر است که البته گستردگی آن مثل برجام نخواهد بود. آسوشیتدپرس، توافق انجام شده را «توافقی آزمایشی» توصیف کرده که پس از ماه‌ها مذاکره غیرمستقیم بین مقامات امریکایی و ایرانی به دست آمده است. نیویورک‌تایمز از قول دو مقام ارشد دفاعی اسرائیلی فاش کرده که توافق مربوط به زندانیان و پول‌های مسدود شده، بخشی از تفاهمات گسترده‌تر است که در «عمان» حاصل شده و در مرحله کنونی هم در حال عملیاتی شدن است. این اظهارات، از دو جهت حائز اهمیت است؛ اول از این جهت که اسرائیلی‌ها در روند توافقات بین ایران و امریکا شامه‌ای حساس دارند و با نفوذی که در واشنگتن دارند، از این توافقات مطلع می‌شوند. جهت دوم اهمیت، اشاره به عمان است. هرچند در روند توافق کنونی برای انتقال دارایی‌های ایران از کره جنوبی، قطر نقش اساسی دارد ولی ظاهراً میانجی اصلی در روند توافق سیاسی گسترده‌تر، پادشاهی عمان است.

 

تحلیل صبح نو از راهبرد سوپرانقلابی‌ها با شعار انقلابی نه، انقلابی‌تر!

با آنکه رهبر معظم انقلاب چندین مرتبه مجلس یازدهم را انقلابی توصیف کرده‌اند اما سوپرانقلابی‌ها که مشخص نیست شاخص‌هایشان را از چه منبع و الگوی دیگری دریافت می‌کنند ضمن هجمه به مجلس بحث انقلابی‌تر شدن را پیش کشیده‌اند.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: با گذشت چند ماه از انتخاب حسین سلاح‌ورزی به‌عنوان رئیس اتاق ایران و تشدید مطالبات از دولت با محوریت وزارت صمت برای تعیین تکلیف این کرسی، هنوز اقدامی صورت نگرفته است. رویدادی با عنوان «همایش قوانین و سیاست‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان ایران و ویتنام» 18 مرداد با حضور هیأت تجاری ویتنام در اتاق ایران برگزار شد و رؤسای کمیسیون‌های «اقتصادی» و «صنایع و معادن» مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش حضور یافتند. به بهانه حضور این دو مقام حقوقی مجلس، حملات برخی افراد و گروه‌های حزبی شروع شده است که چون این دو مقام حقوقی در همایش یاد شده شرکت کرده‌اند، پس رئیس مجلس از رئیس غیرقانونی اتاق ایران حمایت می‌کند! ظاهرا این افراد و گروه‌هایی که با رمز «سلاح‌ورزی» در حال حمله به رئیس مجلس هستند، نشأت گرفته از یک تشکل حزبی شبکه‌ای است که اخیرا پا به فضای سیاسی کشور گذاشته است و تلاش دارد برای مطرح‌کردن خود، به دیگران حمله کند و برای نیل به این مهم نیز، از تهمت زدن ابایی ندارد. آستانه انتخابات مجلس دوازدهم، موتور برخی جریان‌ها و افراد سوپر انقلابی روشن شده است و فعلاً به بهانه سلاح‌ورزی به تخریب مجلس و قالیباف می‌پردازند. این پروژه یکی از چندین پروژه تخریب سوپر انقلابی‌ها تا اسفند ماه ۱۴۰۲ است.

 

همشهری: چرا توافق 2سال طول کشید؟

در روزهای اخیر و پس از تبادل صورت‌گرفته، حامیان دولت روحانی مدعی شده‌اند که این توافق دو سال پیش و با شرایط بهتری نیز ممکن بود.

روزنامه همشهری در واکنش به این نظرات نوشته: فرایند 2ساله این پرونده، محصول کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های طرف آمریکایی که البته در این زمینه بسیار هم بدسابقه عمل کرده، بوده است. طی 2سال‌گذشته مقام‌های ایرانی همواره بر این نکته تأکید کردند که با نگاه انسان‌دوستانه موضوع تبادل‌زندانیان را پیگیری می‌کنند و آماده توافق دراین زمینه هستند، اما سرمایه‌گذاری ناکام واشنگتن بر اغتشاشات پاییز1401از یک‌سو و تلاش برای امتیازگیری هسته‌ای از تهران، از سوی دیگر از مهم‌ترین دلایل طولانی شدن این توافق به‌حساب می‌آید. برخی ادعا کردند این توافق درواقع «توافق پول دربرابر غذا» است. نکته جالب توجه اینکه، چنین ادعاهایی ازسوی افرادی مطرح می‌شود که از حامیان ایجاد «کانال مالی اینستکس» بودند؛ راهکاری اروپایی برای خرید غذا و دارو که البته با بدعهدی طرف اروپایی، سرانجامی نداشت. برخلاف ادعاهای منتشر شده، ایران به منابع آزادشده خود دسترسی کامل خواهد داشت و محدودیتی در هزینه‌کرد آنها نخواهد داشت.

 

فرهیختگان: سیستم فعلا قطع است

قطعی و کندی اینترنت در شهرستان‌ها و روستاها کلافه‌کننده است شاید یکی از فوبیاهای رایج ترس از شنیدن جمله سیستم قطع است هنگام مراجعه به ادارات و دستگاههایی است که بایستی به ارباب رجوع خدمات ارائه دهند.

روزنامه فرهیختگان با پرداختن به این سوژه نوشته: همه ما حداقل یک بار این جمله در کارهای اداری به گوش‌مان خورده که «سیستم قطع است» و باید منتظر بمانید. جمله‌ای که خیلی اوقات اذیت‌کننده است و باعث شده بسیاری از ما در آن موقعیت کلافه شویم. آمارها نشان می‌دهد فرآیند توسعه دولت الکترونیک در ایران بسیار کُند و لاک‌پشتی پیش می‌رود، برای مثال درحالی‌که در گزارش دولت الکترونیک سازمان ملل رتبه ایران بین سال‌های 2003 تا 2022 از 107 به 91 رسیده، در همین مدت رتبه ازبکستان از 107 به 69، رتبه عربستان سعودی از 105 به 31 جهان، رتبه قزاقستان از 83 به 28، رتبه کویت از 98 به 61، رتبه ارمنستان از 86 به 64، رتبه عمان از 98 به 50، رتبه امارات از 38 به 13 رسیده است. طبق اعلام این سایت، اینترنت ثابت ایران در بین 140 کشوری که مورد بررسی قرار می‌گیرند، رتبه 67 را دارد. در بخش تلفن همراه هم از بین 180 کشور، رتبه کشورمان 145 است که نشان می‌دهد‌ اصلی‌ترین زیرساخت دولت الکترونیک در ایران با چه وضعیتی روبه‌رو است. این در حالی است که پراکندگی دسترسی به اینترنت در کشور هم چالش بسیار مهم است. گرچه مسئولان ادعا می‌کنند اکثریت مناطق کشور به اینترنت دسترسی دارند، اما همواره قطعی و کندی اینترنت، خصوصا در شهرستان‌ها و روستاهای کشور، کلافه‌کننده است.

 

جوان: کره جنوبی را با شکایت و تحدید همه‌جانبه اقتصاد و تولیدات فرهنگی‌اش عبرت آیندگان کنید

پس از آنکه بارها خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح و هر بار با استنکاف آنها مواجه شد سرانجام با توافق میان ایران و آمریکا این کار صورت گرفت.

روزنامه جوان در این راستا نوشته: کره‌جنوبی وقتی در خواب بود، توافق شد که پول‌های ایران را آزاد کند! همین‌قدر زبون و وابسته و بدون استقلال سیاسی. اما این نباید پایان کار باشد. ایران باید یک کار عظیم فرهنگی و سیاسی را آغاز کند و به عنوان الگویی برای آیندگان آن را به محک تجربه بگذارد. باید علاوه‌بر پیگیری یک کار مستحکم حقوقی در نظام بین‌الملل برای شکایت از کره‌جنوبی که سال‌ها سرمایه عظیمی را از ایران بلوکه و آن را مشمول خسارت کرد، یک کار گسترده فرهنگی نیز برای تحدید همه‌جانبه اقتصاد و کالا‌ها و تولیدات فرهنگی کره‌جنوبی در داخل کشور انجام شود. دنیا باید بداند که یک‌بار خیانت مقابل ایران تاوان سنگینی دارد. چه‌معنا می‌دهد بازار ایران را در دست تولیدات لوازم‌خانگی و گوشی کره‌ای قرار دهیم. واردات این محصولات باید دست‌کم برای یک دهه ممنوع شود یا عوارض سنگین داشته باشد. همچنین تلویزیون ایران باید کار بسیار اشتباه پخش شبانه‌روزی سریال‌های کره‌ای را که یک دهه‌ای است در دست گرفته، کنار بگذارد.

 

کیهان عنوان کرد: دعوت به ثبت‌نام پس از خالی‌بندی درباره تحریم انتخابات

با وجود آنکه طیف رادیکال اصلاح‌طلبان کارزار تحریم انتخابات را کلید زده و یکی از مهره‌های این جریان در این باره با دیگر اعضا نامه‌نگاری کرده اما طیفی دیگر از اصلاح‌طلبان دعوت به ثبت‌نام حداکثری را در دستور کار قرار داده است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: بر خلاف هیاهوی مدعیان اصلاحات مبنی بر تحریم انتخابات، روزنامه هم‌میهن خواستار ثبت‌نام نامزدهای این طیف شد. پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد که هیاهوی تحریم انتخابات فاقد ما به ازای واقعی باشد و طیف مذکور با ظرفیت کامل وارد گود انتخابات شوند هر چند که در دو انتخابات 1400 و 1398 (ریاست جمهوری و مجلس) با عدم اقبال مردم رو به رو شدند. هم میهن نوشته: اصلاح‌طلبان می‌توانند در تهران و کلانشهرها گزینه‌های حداکثری خود را دعوت به ثبت‌نام کنند و از هم‌اکنون لیست‌های انتخاباتی خود در این حوزه‌های انتخابیه را منتشر کنند و از الان تا شب انتخابات، از مردم بخواهند این لیست‌ها را در برگه آرا بنویسند.

 

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها