«فردا» گزارش می‌دهد:

ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی محسن هاشمی برای اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1238084

مقبولیت سیاسی هاشمی میان سیاسیون اصلاح‌طلب بیش از مقبولیت اجتماعی او است.

ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی محسن هاشمی برای اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا: گفت‌وگوی اخیر محسن هاشمی مهم است. او گفته که اصلاح‌طلبان نباید با صندوق‌های رأی قهر کنند و نباید مردم را نسبت به انتخابات بدبین کنند. او در شرایطی این سخن را مطرح می‌کند که به تدریج اصلاح‌طلبان خود را آماده انتخابات می‌کنند و می‌شود چنین برداشت که هاشمی با این گفت‌وگویش سعی کرده اولا به نوعی تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان را اعلام کند و از سوی دیگر خود را به عنوان چهره‌ای که می‌تواند در میان اصلاح‌طلبان تصمیم‌ساز باشد، مطرح کند. اما آیا هاشمی ظرفیتی مهم در جبهه اصلاحات محسوب می‌شود؟

محسن هاشمی حمایت کامل حزب کارگزاران را با خود دارد. از سوی دیگر او چهره‌ای معتدل است که هیچ گروهی زاویه خاصی با او ندارد. هاشمی همچنین چهره‌ای عملگرا محسوب می‌شود که گرچه حزب و جناح سیاسی‌اش مشخص است اما خودش سعی می‌کند چهره‌ای تکنوکرات از خود نشان دهد مانند رویکرد کلی حزبش یعنی کارگزاران سازندگی. او البته از نام پدرش هم بی‌بهره نیست و به هر حال هاشمی‌دوستان می‌توانند به سمت پسرش یعنی محسن هاشمی گرایش داشته باشند. افزون بر اینها اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 نشان دادند که هاشمی را تا سر حد نامزدی ریاست‌جمهوری هم قبول دارند. با این اوصاف محسن هاشمی از میان خود اصلاح‌طلبان ظرفیت‌هایی دارد اما همه ماجرا همین نیست.

هاشمی محدودیت‌هایی هم دارد؛ از جمله آنکه به صفت فردی سرمایه اجتماعی خاصی ندارد. یعنی اگر همه حمایت‌های حزبی و جناحی را کنار بگذاریم، او خودش رأی ویژه‌ای ندارد؛ به نوعی او چهره است اما چهره‌ای بی‌رأی که صرفا کارکرد مثبت لیستی برای اصلاح‌طلبان خواهد داشت. او بیش از آنکه میان مردم مقبولیت داشته باشد، میان نخبگان سیاسی جبهه اصلاحات مقبولیت دارد.

البته هاشمی یک ظرفیت مهم دارد که اصلاح‌طلبان روی آن حساب ویژه باز کرده‌اند؛ آنکه او نسبت به دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب بی‌مشکل‌تر است؛ یعنی اصلاح‌طلبان از حالا می‌توانند روی تأییدصلاحیت او حساب باز کنند و البته به نظر می‌رسد که هاشمی قدرت چانه‌زنی بدی هم نداشته باشد و بتواند برای دیگر اصلاح‌طلبان با نهادهای تصمیم‌ساز چانه‌زنی کند.

همه اینها نشان می‌دهد محسن هاشمی رفنسجانی چهره نسبتا تأثیرگذار برای اصلاح‌طلب است و آنها روی آن حساب باز کرده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها