خبر مهم هفته/ «فردا» گزارش می‌دهد:

حادثه دلخراش خلازیر

کد خبر: 1237870

تخریب غیرمجاز و ناایمن ساختمانی در منطقه19 تهران باعث ریزش چندساختمان و جان‌باختن چندتن از جمله دو تن از پرسنل نیروی انتظامی شد.

حادثه دلخراش خلازیر

گروه جامعه سایت فردا: در هفته‌ای که گذشت فروریختن چندساختمان در منطقه19 تهران به دلیل تخریب غیرمجاز و ناامین یک ساختمان به یکی از مهم‌ترین خبرها تبدیل شد؛ حادثه‌ای که به جان‌باختن چندتن از شهروندان از جمله دو تن از پرسنل نیروی انتظامی منجر شد.

پس از این حادثه مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «از ابتدای صبح روز یکشنبه مورخه و در اجرای دستور مقام قضایی مبنی بر برخورد با ساخت‌وساز‌های غیرایمن و غیرقانونی، واحد‌های انتظامی فرماندهی تهران بزرگ جهت پشتیبانی از عوامل شهرداری تهران در محله خلازیر واقع در منطقه ۱۹ تهران حاضر شدند. در زمان اجرای تخریب یکی از واحد‌های غیر ایمن در این منطقه به‌علت عدم رعایت نکات ایمنی از سوی ساختمان‌های همجوار این ساختمان و عدم پایداری سازه، تعداد پنج ساختمان همجوار دچار تخریب شد که بر اثر آن تعداد چهار نفر از پرسنل انتظامی و دو نفر از پرسنل شهرداری در زیر آوار ساختمانی گرفتار شدند».

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیز شامگاه یکشنبه گفت: «آمار افرادی که از زیر آوار بیرون آمده‌اند به پنج نفر رسید. تمامی این پنج نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و حال هیچ‌کدام وخیم اعلام نشد. تاکنون پیکر بی‌جان سه نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده است».

او همچنین در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به فروریختن ساختمان‌های غیرمجاز در حال احداث در شهرک احمدیه خلازیر بیان کرد: «با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که چند ساختمان درحال ساخت در مجاورت یکدیگر قرار داشتند که ناگهان تخریب شدند به‌طوری‌ که یکی از ساختمان‌ها به‌طورکامل ریزش کرده و بخش‌هایی از چند ساختمان نیز ریزش کرده بود».

در این حادثه دو نیروی انتظامی جان باختند به نام‌های سرهنگ یزدان سلیمان‌آبادی، رئیس پایگاه دهم پلیس امنیت تهران بزرگ و سرگرد حسین اسماعیلی از پرسنل پایگاه دهم پلیس امنیت تهران بزرگ.

این حادثه واکنش‌هایی را برانگیخت از جمله شورای شهر که راستای وظیفه نظارتی‌اش بر شهرداری واکنش انتقادی داشت. در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر تهران مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با تأکید بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و بررسی ابعاد مختلف این حادثه گفت:  «این کمیته باید هر چه زودتر تشکیل شود تا ابعاد مختلف ریزش ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه 19 روشن شود».

او با اشاره به تذکرات مکرر نمایندگان شورای شهر تهران در خصوص مسائل ایمنی گفت: «از ابتدای این دوره به این موضوع توجه شده و امیدواریم در نهایت شهرداری نیز به این مسئله توجه داشته باشد. اگر چه این موضوع بسیار مهم است اما باید استانداردهای لازم نیز در خصوص تخریب ساختمان‌های غیرمجاز و ناایمن مورد توجه قرار بگیرد».

مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران هم گفت که کمیته حقیقت‌یاب گفت: قطعا این کمیته به‌زودی تعیین خواهد شد.

ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر هم بیان کرد: «سؤالات و پرسش‌های متعددی در خصوص تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه 19 وجود دارد که می‌توان به این سؤال اشاره کرد که پیمانکار تعیین شده برای تخریب این ساختمان چه سوابقی را در مهندسی تخریب داشته است؟».

علیرضا نادعلی؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم گفت که «انتظار ما این است که شهرداری تهران از خانواده‌های آسیب‌دیده و خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند حمایت لازم را انجام بدهد».

نرجس سلیمانی؛ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز گفت: «متاسفانه در چند روز گذشته شاهد چندین حادثه تلخ و دلخراش بوده‌ایم که باید این موارد در کمیسیون نظارت و حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد و ما منتظر گزارش شهرداری تهران هستیم تا این موارد را در کمیسیون مورد بررسی قرار بدهیم».

زاکانی هم روز سه‌شنبه در نشستی خبری نسبت به وقوع این حادثه واکنش نشان داد و گفت: «ساختمان‌هایی که به صورت غیرمجاز ساخته شده بودند، آنقدر سست بودند که وقتی چند ساختمان کناری‌شان تخریب شد، تاب نیاورده و سلسله‌وار ریزش کردند که پنج نفر به رحمت خدا رفتند... در این مسیر اراده داریم و ضرورت دارد که دستگاه‌های دیگر هم از شهرداری و پلیس حمایت کنند که نگذاریم ساختمان‌های ناامن، غیراستاندارد و خطرآفرین شکل گیرد و سودجویان با جان و مال مردم بازی کنند».

او همچنین بیان کرد: «متأسفانه از گذشته این نوع بی‌سامانی‌ها وجود داشته و به همین دلیل است که امروز حاشیه‌نشینی را می‌بینیم. البته فرقی نمی‌کند که این اتفاق متعلق به کدام دوره است؛ به طوری که ریزش ساختمان در منطقه ۱۹ امروز در صدر اخبار حوادث است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها