«فردا» گزارش می‌دهد:

از آب هیرمند چه خبر؟

کد خبر: 1236712

رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید به جای ۸۵۰ میلیون لیتر فقط ۱۵ میلیون لیتر آب از سوی افغانستان به سمت ایران رها شده است.

از آب هیرمند چه خبر؟

گروه سیاست سایت فردا: «با وجودی که حاکمان افغانستان از قبول داشتن معاهده رهاسازی آب هریرود حرف می زنند اما در عمل به جای ۸۵۰ میلیون لیتر فقط ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است».

این سخنان را علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست کشور می‌گوید. او حتی می‌گوید «به هیئت حاکمه افغانستان چندبار درخواست برگزاری نشست دادیم که متأسفانه قبول نکردند».

چندماه پیش سید ابراهیم رئیسی در اخطاری به طالبان درباره آب هیرمند گفت: «می‌‌‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان‌وبلوچستان را سریعا بدهند. برخی خبر می‌دهند سد آب چندانی ندارد یا بخشی از آن را لجن فرا گرفته است، حاکمان افغانستان ‌باید اجازه دهند کارشناسان ما مراجعه و صحت و سقم ماجرا را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی ‌نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم به هیچ عنوان ما تضییع شود».

بعد از این سخنان یکی از مقامات حکومت طالبان نسبت به هشدار ایران واکنشی تمسخرآمیز داشت که پس از آن معاون اجرایی رئیس جمهور در توئیتی نوشت: «سفرهای چندباره رئیس‌جمهور محترم و مسئولان دولت به سیستان و بلوچستان، نشانگر توجه جدی قوه ‌مجریه به مناطق محروم است. پیگیری ‎حق‌آبه هیرمند به ویژه بعد از هشدار آیت‌الله رئیسی تا حصول نتیجه ادامه دارد. حاکمان ‎افغانستان در زمینه سیاست «حسن ‌همجواری» دولت سیزدهم، دچار سوتفاهم نشوند!»

از آن زمان تا تحرکاتی برای اجرایی‌شدن معاهده۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان درباره تحویل حقابه هیرمند به ایران صورت گرفت اما هیچ‌یک از آنها به جاری‌شدن آب مورد درخواست ایران به سمت استان سیستان و بلوچستان منجر نشد. حتی وزیر امور خارجه کشورمان گفت اگر حاکمان افغانستان حقابه ایران را ندهند، به فشار متوسل خواهیم شد ولی تاکنون از نتیجه این تهدید خبری نشده است. وزیر نیرو هم گفت که قرار است ظرف یک‌ماه کارشناسان فنی ایران به منطقه سد کجکی بروند و از شرایط وجود آب گزارش تهیه کنند ولی تاکنون گزارشی در این زمینه هم منتشر نشده است تا آنکه بعد از این همه کشمکش حالا رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید به جای ۸۵۰میلیون لیتر فقط ۱۵میلیون لیتر آب به سوی ایران رها شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها