دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

رابرت مالی درگیر پرونده‌ای مشابه مک‌فارلین

کد خبر: 1235666

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

رابرت مالی درگیر پرونده‌ای مشابه مک‌فارلین

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

جوان: رابرت مالی درگیر پرونده‌ای مشابه مک فارلین است

ابعاد پرونده نماینده سابق آمریکا در امور ایران هنوز مبهم است. رابرت مالی چندی پیش به یکباره کنار گذاشته شد و همزمان گمانه‌زنی‌ها درباره علت این تصمیم بالا گرفت.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: وزارت خارجه امریکا تحت فشار است تا در یک جلسه محرمانه، اطلاعات بیشتری درباره رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران ارائه کند، کسی که حالا دیگر محرز شده که در پرونده‌ای مثل پرونده رابرت مک فارلین در سال ۱۹۸۷ درگیر است.

تهران‌تایمز اخیراً نوشت که رابرت مالی گفتگو‌های محرمانه با یک دیپلمات ارشد ایرانی [سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل]و تعاملات مشکوک با مشاوران غیررسمی ایرانی‌تبار داشته و به همین دلیل به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شده است، ولی او در واقع قربانی یک چرخش در سیاستگذاری در واشنگتن از «برجام» به «توافق» موقت است.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مدت‌ها قبل، ایده توافق موقت با ایران با هدف خرید زمان بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را با همتای اسرائیلی خودش مطرح کرده بود. آکسیوس در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ نوشته بود که ایده این بود که در ازای فریز ایران (مثلاً غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد)، ایالات متحده و متحدانش برخی از سرمایه‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند یا معافیت‌های تحریمی برای کالا‌های بشردوستانه ارائه کنند.

آن موقع ایده سالیوان با سد وزارت خارجه امریکا و کبوتر‌هایی مانند راب مالی روبه‌رو شد که اصرار داشتند می‌توان برجام را احیا کرد، به خصوص که راب مالی خود از پدیدآورندگان برجام بود. حالا اما، دولت بایدن با عبور از دیدگاه‌های مالی و وزارت خارجه، در مسیر سیاست‌های مشاور امنیت ملی امریکا قرار گرفته است. مشخص است که در چنین روندی، مالی یک مزاحم به حساب بیاید.

گزارش دنیای اقتصاد از گمشده‌ای به نام «کیفیت اینترنت»

اینترنت که قرار بود انجام کارها را سهل و آسان کند دستکم در یکسال اخیر استفاده از خودش سخت و دشوار شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در این ارتباط گزارش داده:‌ طی حدود یک‌سال گذشته کسب‌وکارها و تشکل‌های مختلف با انتشار نامه‌هایی به وزیر ارتباطات و همچنین رئیس‌جمهوری، از آنها خواسته‌اند شرایط اینترنت را حداقل به قبل از تابستان سال ۱۴۰۱ بازگردانند.

معاون فنی شرکت ایرانسل بسیاری از نکات اشاره شده در گزارش انجمن تجارت الکترونیک در مورد وضعیت اینترنت را درست و منطبق بر واقعیت اعلام کرد. برای نمونه او با اشاره به سود بردن اپراتورها از فیلترینگ که در این گزارش به آن استناد شده، گفت: «در گزارش، اشاره شده بود که اپراتورها از فیلترینگ استقبال می‌کنند و درآمدی از محل فیلترینگ دارند که این حرف غلطی نیست. بالاخره از محل اعمال سیاست حاکمیتی زیرساخت، یک تخفیفی به ما داده می‌شود.» بلوردی همچنین وجود اختلال در شبکه را تایید کرد و توضیح داد: «اختلال واقعا در شبکه وجود دارد. اینجا نیستیم که بگوییم مردم راضی هستند و وضعیت خوب است. چون مرکز تماسمان شبانه‌روزی با مردم در ارتباط است و مشکلات را دریافت و تحلیل می‌کنیم. همچنین بخشی از گزارش که تاکید دارد ایجاد محدودیت روی برخی پلتفرم‌ها، باعث اختلال روی سرویس‌های دیگر شده هم کاملا درست است.»

اطلاعات: میل به مهاجرت، به نیروی کارساده هم کشیده شده

تب مهاجرت هر چند وقت یکبار بالا می‌گیرد به طوری که هر کسی حتی برنامه جدی و عملی برایش هم نداشته باشد حداقل حرفش را می‌زند.

روزنامه اطلاعات در این زمینه نوشته: طبق آمار رسمی بیش از ۴ میلیون و ۴۰ هزار ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند. هر چند برخی، این آمار را تا دو برابر آمار رسمی تخمین می‌زنند. مهاجرت‌های بزرگ در دنیا معمولاً در پی فقر، جنگ، حوادث بزرگ طبیعی نظیر زلزله و … رخ می‌دهد اما میل بزرگ مهاجرت در میان ایرانیان در شرایطی است که تقریباً هیچ یک از عوامل و شرایط فوق وجود ندارد یا فقر ناگهانی و یکباره رخ نداده، بلکه حاصل روندی چندین ساله است. 

بنابراین آنچه به طور اجمال اما با اطمینان می‌توان به صورت قاعده‌ای کلی و کلان در نظر گرفت، علت اصلی میل شدید به مهاجرت ایرانیان به خاطر «تفاوت شرایط اقتصادی ـ اجتماعی موجود با شرایط مطلوب» است.

ناتوانی دولت‌ها در شکل و شمایل گریز جوانان از وطن نمود یافته است به گونه‌ای که به عقیده رصدخانه مهاجرت، تنها می‌توان روی ۲۰ درصد نیروی کار ایرانیانی که متولد می‌شوند برای آینده حساب باز کرد.

جوان: دین را به مردم و جوانان معرفی کنید تا اقبال آن‌ها را ببینید

چندین گروه هستند که به محض دیدن خطا و ناهنجاری مدعی رویگردانی مردم از دین شده و انواع و اقسام تزهای سیاسی را در این راستا ارائه می‌دهند.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: عده‌ای تحت عنوان جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعی، فعال سیاسی و رسانه‌ای مدعی دین‌گریزی جامعه اسلامی و ضعیف شدن باور‌ها و اعتقادات مذهبی جوانان هستند. صرف نظر از انگیزه‌ها و اهداف مدعیان دین‌گریزی، پرسش اساسی این است که چرا برخلاف حضور میلیون‌ها جوان مشکی‌پوش در ایام سوگواری سالار شهیدان، عده‌ای مدعی دین‌گریزی جامعه اسلامی و جوانان کشورمان هستند؟

پاسخ بدبینانه این است که این افراد در زمین دشمنان ملت ایران قرارگرفته و به دو هدف دشمن در نومید‌سازی و ایمان‌سوزی مردم به‌ویژه جوانان کمک می‌کنند.

پاسخ خوش‌بینانه این است که ادعای فوق در تحلیل برخی از رفتار‌های ناپسند و هنجارشکنی تعداد معدودی از بانوان جامعه صورت گرفته است و از منظر مدعیان دین‌گریزی قاعده دیگری توان تفسیر آن را ندارد. قاعده‌ای که به لحاظ عملی فاقد پشتوانه پیمایشی و از منظر اجتماعی در مصادیق زیادی قابلیت تعمیم ندارد.

عاشورا خود محصول جنگ شناختی دشمنان آل الله بود و درس بزرگ عاشورا به مدعیان دین‌گریزی این است که به جای تفسیر‌های وارونه لطفاً دین را به مردم و جوانان معرفی کنید تا اقبال آن‌ها را ببینید.

کیهان: بازگشت به برجام پلی به‌سوی خواسته‌های فراهسته‌ای آمریکا است

از زمانی که برجام در سال 94 امضاء شد تاکنون دیدگاههای مختلفی درباره این توافق ابراز شده که از موافقت‌ها و حمایت‌های تمام و کمال گرفته تا انتقادات و حتی مخالفت‌های سفت و سخت را شامل می‌شود. در ماههای اخیر نیز فضای واکنش‌ها نسبت به احیای برجام بر همین منوال پیش رفته است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: اگرچه بخشی از جریان‌های سیاسی شیفته و فریفته برجام هستند و آن را توافقی راهگشا برای حل معضلات می‌دانند اما واقعیت موجود با برداشت‌ آنان تفاوت‌های بارزی دارد.

سایت روزنامه تهران‌تایمز، با انتشار فایل‌صوتی محرمانه رابرت مالی افشا کرد که ایالات متحده به دنبال احیای برجام و سپس استفاده از این توافق به عنوان نقطه شروع برای اعمال فشار بیشتر بر ایران است. او در این فایل صوتی گفته بود:«ما حتی اگر به این توافق بازگردیم، خود این بازگشت اولین هدف ماست. ما به‌دنبال یک توافق بلندمدت‌تر، قوی و گسترده‌تر هستیم. ما به‌محض بازگشت به توافق در نظر داریم با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون ایران را تحت‌فشار قرار دهیم. ما توانایی‌مان برای تحت‌فشار قرار دادن و تحریم ایران را حفظ می‌کنیم.»

در برهه کنونی و حتی به‌فرض بازگشت آمریکا به برجام در نزدیک‌ترین زمان ممکن، همان‌گونه که رابرت‌مالی به صراحت اشاره کرده، این توافق پلی به‌سوی خواسته‌های فراهسته‌ای آمریکا و مسائل موشکی، منطقه‌ای و ادعاهای واهی حقوق بشری خواهد شد و به‌واقع سناریوی سال‌های گذشته دوباره تکرار خواهد شد.

همشهری: در جنگ روایت‌ها شکست بخوریم باز هم خون‌ها ریخته می‌شود/ هرکس هرجا نشسته، بایستد وگرنه عاشوراها رقم می‌خورد

در معادلات امروزین عملکرد رسانه‌ها و قوت و سرعت روایتگری از جمله موضوعات مورد توجه است، موضوعی که در جنگ‌های ترکیبی امروزین از اهمیت وافری برخوردار شده است.

روزنامه همشهری در این باره نوشته: مخاطبان جنگ روانی معاویه را ببینید... مردم کوفه و شام؛ اما این دو متفاوت بودند. مردم شام به‌شدت دنیاگرا، جاهل و بی‌قید، اما مردم کوفه نه. مردم کوفه ظاهرا اهل دین بودند، اما بی‌طرف؛ جامعه‌ای نیم‌بند که می‌خواستند نه با باطل باشند و نه حق. به تعبیر امروزی‌ها مذهبی سکولار، صورتی، عافیت‌اندیش و محافظه‌کار.

اگر زینبی روایت نکنیم... در جنگ روایت‌ها شکست بخوریم باز هم خون‌ها ریخته می‌شود. خون عجمیان‌ها، آرمان‌ها، رضازاده‌ها و زینال‌زاده‌ها ثمره تسلط موقت روایت دشمن در فضای مجازی بود. برخی مسخ شدند و خون بهترین‌ها را ریختند.

هرکس هرجا هست قیام کند. قیام امروز روایت حق است و منحصر به رسانه‌ها و منبری‌ها نیست. جنگ روایت‌ها جنگ توده‌هاست. هرکس هرجا نشسته، بایستد... وگرنه عاشوراها رقم می‌خورد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها