چهره/ «فردا» گزارش می‌دهد

از پاستور تا رویای بهارستان

کد خبر: 1235210

محمد آذری جهرمی از زمان وزارت تاکنون مدل خاصی را در سیاست ورزی دنبال کرده است.

از پاستور تا رویای بهارستان

گروه سیاسی فردا: زمزمه تحرکات انتخاباتی برخی چهره‌های سیاسی از مدت ها پیش به گوش می‌رسید و هر چه زمان می گذرد این زمزمه ها قوی‌تر می شود. از جمله این شخصیت ها محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی است. وقتی حسن روحانی در ابتدای دولت خود آذری جهرمی جوان متولد سال 1360 را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد، این انتخاب انتقادهای زیادی را در پی داشت اما به کمک علی لاریجانی، آذری جهرمی توانست با رأی اعتماد لب مرزی راهی پاستور شود.

تلاش برای پرسروصدا بودن

از آن روز این وزیر جوان سعی کرد در همه حوزه ها پرسر و صدا ظاهر شود، از حوزه تخصصی اش در موضوع اینترنت و شبکه های اجتماعی گرفته تا ورزش و سیاست. او برخلاف بسیاری از همکاران خود در دولت دوازدهم، بعد از مسئولیت در قریب به اتفاق موضوعات جنجالی به دور از محافظه کاری توئیت زد و اعلام نظر کرد. از این رو گفته می شود برنامه محمد آذری جوان بازگشت به متن تحولات سیاست است.

حلقه مفقوده ائتلاف سه ضلعی لاریجانی، روحانی، اصلاحات

معادلات و آرایش رقابتی گروه های سیاسی برای انتخابات اسفندماه هرچند به ظاهر آشکار و نهایی نشده است اما از تحرکات و مواضع اتخاذشده این طور برداشت می شود که وزن کشی تمام عیاری در پیش است. در این میان هر چند تشکیلات مرکزی اصلاح طلبان رویکرد ورود به عرصه رقابت را نشان نمی دهد اما بدنه این جریان تمایل به حضور دارند و به دنبال ائتلاف تأثیرگذار می گردند تا به آن محلق شوند. برای این گروه جریان سیاسی نزدیک به علی لاریجانی و حسن روحانی بهترین گزینه محسوب می شود، چرا که در گذشته نیز این ائتلاف سه ضلعی جواب داده است.

علی لاریجانی به علت 12 سال ریاست مجلس با بسیاری از نمایندگان ادوار ارتباط نزدیک دارد. عزت الله یوسفیان ملا به فردا گفت « آقای لاریجانی در طول هفته ملاقات زیادی دارند با کسانی که می خواهند کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم شوند. عموما هم این افراد از آقای لاریجانی تقاضای حمایت سیاسی و اجتماعی می کنند. آقای لاریجانی کسانی را که برای حضور در مجلس مناسب تشخیص می دهد، تقاضای حمایت از آنها را رد نمی کند و می گوید در حدی که بتوانم حمایت سیاسی انجام می دهم»، از طرفی حسن روحانی 8 سال رئیس جمهور بود و مدیران استانی و شهرستانی دولت او بعد از کنار رفتن از مسئولیت بی تمایل نیستند که شانس خود را برای ورود به مجلس امتحان کنند. همچنین طیف میانه رو جریان اصلاحات همچون کارگزاران تمایل دارند که ظرفیت تشکیلاتی و اجتماعی خود را همچون سال های 1392 تا 1400 با علی لاریجانی و حسن روحانی به اشتراک بگذارند تا ضلع قوی انتخاباتی را براساس نقد وضع موجود شکل دهند. اما این ائتلاف سه ضلعی یک حلقه مفقوده دارد و آن نماد و لیدر میدانی ائتلاف است چراکه علی لاریجانی و حسن روحانی برنامه ای برای انتخابات مجلس ندارند، از طیف کارگزاران و سایر گروه های میانه رو اصلاح طلب نیز چهره هایی همچون جهانگیری و محسن هاشمی رفسنجانی تمایلی تاکنون برای کاندیداتوری نشان ندادند.

رصد تحرکات این مجموعه ائتلافی حکایت از آن می کند که محمد آذری جهرمی می تواند نقش محور پرچمدار را ایفا کند؛ چراکه در طول 2 سال اخیر همواره به نقادی وضع موجود پرداخته است و ثانیا هرچند در جریان غیر اصولگرایی تعریف می شود اما گرایش سیاسی، حزبی و جریانی مشخصی ندارد.

فرصت تکرارنشدنی

انتخابات مجلس برای آذری جهرمی می تواند فرصتی تکرارنشدنی باشد تا او در خلاء عدم ورود چهره های نامدار سیاسی، برای خود موقعیتی در بین بزرگان سیاست دست و پا کند؛ کاری که محمود احمدی نژاد در سال 81 و زمان انتخابات دومین دوره شوراهای شهر و روستا کرد و در عین ناباوری شهردار تهران شد.

هرچند محمدجواد آذری جهرمی اخیرا در واکنش به خبری مبنی بر حضورش به عنوان کاندیدا در انتخابات آینده مجلس گفت «تکلیفی بر خودم برای شرکت در انتخابات مجلس حس نکرده و نمی‌کنم». تجربه ادوار انتخابات نشان می دهد که چهره های سیاسی از این نوع تعارف ها زیاد داشته اند اما در دقیقه نود شناسنامه به دست برای نام نویسی راهی ستاد انتخابات شدند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها