نگرانی صهیونیست ها از نفوذ راهبردی ایران در آفریقا

کد خبر: 1233608

پس از گذشت یک هفته از سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی، هنوز محافل سیاسی و رسانه ای صهیونیستی نسبت به ماهیت و ابعاد آن ابراز نگرانی می‌کنند.

نگرانی صهیونیست ها از نفوذ راهبردی ایران در آفریقا

اخیراً مئیر بن شابات رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل در مقاله‌ای در روزنامه «اسرائیل هیوم» به تعمیق نفوذ راهبردی ایران در آفریقا اشاره کرد و نسبت به آن واکنش نشان داد. به گزارش فارس، شابات در این مقاله نوشت: «ایران پس از برقراری دوباره روابط با عربستان سعودی و امارات و تقویت شراکت راهبردی خود با روسیه، سیاست خود را در جای دیگری دنبال می‌کند و آن قاره آفریقا است که محافل سیاسی و امنیتی اسرائیل با دقت این مسأله را رصد می‌کنند. ابراهیم رئیسی به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران پس از ۱۰ سال وارد آفریقا شد و با رهبران کنیا، اوگاندا و زیمبابوه دیدار کرد.

او آفریقا را قاره فرصت‌ها دانست و هدف خود را تحقق همکاری‌های عمیق اقتصادی میان کشورش با این قاره عنوان کرد. از نظر ما هدف اصلی سفر رئیسی به سه کشور آفریقایی، جدای از مسائل اقتصادی، توسعه موقعیت و نفوذ ایران در این قاره و گسترش پایگاه‌های ضد امریکایی است.» مقامات صهیونیست در حالی از توسعه و تعمیق نفوذ ایران در آفریقا ابراز نگرانی می‌کنند که دهه‌ها است از خاک این قاره برای ترور و اقدامات خرابکارانه علیه سایر کشورها استفاده و منابع آفریقا را غارت می‌کنند. اما همزمان، رسانه‌های غربی واکنش تمجیدآمیزی نسبت به این رویداد نشان دادند.

به عنوان نمونه شبکه امریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی این سفر و استقبال گرم از رئیس‌جمهور اسلامی ایران را «گامی مهم برای بی‌اثر کردن تحریم ها» دانست و آسوشیتد پرس آن را «سفری بی‌سابقه در جهت تعمیق همکاری‌های ایران در سراسر جهان» عنوان کرد. همچنین روزنامه آنلاین المانیتور سفر رئیس‌جمهور را اقدامی در راستای الگوی سیاست خارجی پرتحرک او دانست و تصریح کرد «رئیسی برای کاهش اثرات تحریم‌های غرب سنگ تمام گذاشته است.» رویترز نیز به گسترش روابط ایران با کشورهای درحال توسعه پس از خروج ترامپ از برجام اشاره کرد و بی‌بی‌سی در گزارشی با اذعان به وجود منابع معدنی عظیم در آفریقا نوشت: «در حال حاضر قاره آفریقا به‌خاطر وجود منابع زیاد و ذخایر فلز و عنصرهای گرانبها که در مسیر‌ گذار انرژی مثل ساخت باتری‌های لیتیومی مورد نیاز هستند، به محل رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است. قدرت‌های منطقه‌ای خاورمیانه نیز درصدد افزایش روابط خویش با کشورهای آفریقایی هستند. صادرات ایران به این قاره در سال‌های گذشته به‌طور متوسط ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. با این حال، حجم تجارت با قاره آفریقا در سال اخیر به بالای یک میلیارد دلار رسیده است.» در این میان نگرانی صهیونیست‌ها از توسعه نفوذ ایران در قاره آفریقا مسأله‌ای است که از یک سو می‌تواند نشانه‌ای دال بر جدیت دولت سیزدهم در تأمین منافع ملی از طریق تمام ابزارهای ممکن باشد و از سوی دیگر، نمایانگر تعمیق انزوای صهیونیست‌ها است.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها