دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

برخورد با بی‌حجابی؛ از استاندارد دوگانه تا نسخه قاضی

کد خبر: 1233415

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

برخورد با بی‌حجابی؛ از استاندارد دوگانه تا نسخه قاضی

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: چرا مذاکرات برجامی تداوم پیدا کرده؟

عاملان و حامیان برجام در دولت سابق معمولا در پاسخ به اتتقادات از عملکردشان می‌پرسند چرا مذاکرات برای احیای برجام ادامه دارد؟

روزنامه جوان در پاسخ به این دست از سوالات نوشته: سیاست جمهوری اسلامی ایران،‌ ادامه مذاکره و عدم عبور از برجام است. چرا که با انجام تعهدات برجامی هزینه آن را نقد پرداخت کرده، اما با عدم پایبندی طرف غربی به تعهداتش به فواید نسیه و وعده‌داده‌شده ازسوی امریکا و متحدان غربی‌اش دست نیافته است. گرچه جمهوری اسلامی ایران با توجه به واقعیت‌های میدان و اعتماد به توان بازدارندگی‌اش هیچ هراسی از جنگ ندارد و تهدید به حمله نظامی علیه خود را ابزاری نخ‌نما و بی‌اثر می‌داند اما با انجام مذاکرات می‌تواند خطر ایران‌‌هراسی و جنگ‌ روانی-تبلیغاتی دشمن علیه خود را خنثی نماید. مهم‌تر از همه تغییر وضعیت مذاکرات برجامی و دست پر جمهوری اسلامی ایران برای حضور پای میز مذاکره و موقعیتی است که اجازه توسعه‌طلبی از طرف امریکایی سر میز مذاکره را از او سلب و او را به پذیرش واقعیت‌ها و تنظیم خواسته‌های غیرمنطقی و فراتر از برجام سوق می‌دهد.

 

رسالت: مرغ هم پرواز می‌کند؟

از یکی دو روز مانده به پایان ماه رمضان بود که با کمیاب شدن مرغ نوسان قیمتی آن آغاز شد و پس از افزایش قیمت، مرغ‌ها دوباره در بازار پیدا شدند. در روزهای اخیر نیز قیمت مرغ در معرض تغییراتی قرار گرفته است.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: نگاهی به شرایط صنعت طیور و آنچه بازارهای جهانی غلات در دو سال اخیر پشت سر گذاشته‌اند، نشان می‌دهد که بدون شک هزینه‌های بخش تولید بالا رفته است. از سوی دیگر اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و به دلیل افزایش نقدینگی نرخ تورم در کشور و به تبع آن هزینه‌های زندگی رشد یافته است. در شرایطی که عموما کفه سیاست گذاری در ایران به سمت بخش مصرف سنگینی می‌کند، اگر فکری به حال حاشیه سود تولیدکننده نشود، سرانجامی جز خالی ماندن سفره مردم به دلیل افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها و تکمیل نشدن ظرفیت واحدهای تولید و به تبع آن ایجاد بحران در امنیت غذایی کشور، سرنوشتی دیگری در انتظار ایران نخواهد بود. روزانه صدها تن از ساکنان بصره عراق، برای گشت و گذار به خوزستان می‌آیند و مرغ‌هایی که برای تامین نیاز سفره مردم ایران تولید می‌شود، با خود به آن سوی مرزها می‌برند و به ازای آن دلار می‌پردازند تا با این اقدام نظم بازار ایران با یک عامل دیگر که در محاسبات قبلی لحاظ نشده بود، بیش از گذشته به هم بخورد. همه این آشفتگی‌ها و عدم توجه به منافع و هزینه‌های تولیدکننده باعث شد که فعالان صنعت طیور روز به روز نا امیدتر شوند تا جایی که جوجه‌ریزی متوقف شود و بخش بزرگی از صنعت، ترجیح بدهند با کاهش حجم تولید، میزان ریسک‌های خود را به حداقل برسانند.

 

خراسان: تعداد مشاوران املاک در حال سبقت گرفتن از سوپرمارکت ها

درست است که گشت‌‌وگذار مردم در بازار مسکن حالشان را دگرگون می‌کند اما گویا این بازار حال عده‌ای را حسابی خوب می‌کند که راه‌اندازی بنگاه اینقدر جذابیت پیدا کرده است.

روزنامه خراسان در این رابطه نوشته: گفته می‌شود به ازای هر ۴۴۰ایرانی یک بنگاه مشاور املاک وجود دارد. این موضوع در سایه تداوم تورم بالا و منافع بنگاه ها در افزایش قیمت مسکن، زمینه مساعدی برای تشدید قیمت‌ها در بازار به وجود آورده است. طبق اطلاعات رسمی مرکز آمار، در سال های ۷۵ تا ۹۹، تعداد واحدهای مسکونی کشور ۱۴۹درصد رشد کرده در حالی که بنگاه های مشاوران املاک مجاز کشور از حدود۸هزار واحد صنفی به بیش از ۱۵۰هزار واحد (بیش از ۱۸۰۰ درصد) افزایش یافته است. رشد مداوم قیمت‌ها در بازار املاک از یک سو موجب شده تا دلالان در این بازار آماده به کار باقی بمانند و از سوی دیگر این چشم انداز برای بنگاه های املاک به وجود آمده تا بتوانند درآمد خوبی دریافت کنند. همچنین وابستگی تعرفه املاک به قیمت ملک در حالی وجود دارد که کار انجام شده مشاوران املاک در ارائه خدمات مشاوره و ... ربط زیادی به قیمت املاک ندارد. معتبر بودن اسناد غیر رسمی تاکنون موجب رونق معاملات غیر رسمی و نیز ایجاد زمینه کسب سود و درآمد از این ناحیه برای بنگاه ها شده بود.

 

روزنامه ایران عنوان کرد: استاندارد دوگانه در برخورد با بی‌حجابی؟

نحوه برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی همچنان محل بحث است چنانکه صدور حکم یک بازیگر در این باره نیز با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است.

 روزنامه ایران در این خصوص نوشته: انتشار جزئیات حکم یک زن بی‌حجاب که از سوی دادگاه، به یک ماه کار در غسالخانه تهران و شستن اموات محکوم شده است، تعجب ناظران را، آن هم از دو زاویه، به دنبال داشت؛ نخست اینکه، شستن اموات و غسل میت، یک امر دینی و یک وظیفه شرعی است.از این رو معلوم نیست چرا در این حکم، یک امر شرعی و دینی به عنوان یک محکومیت اجتماعی درنظر گرفته شده است. انتقادی دیگر نسبت به استاندارد دوگانه در خصوص مجازات بی‌حجابی مطرح شد .سؤال این است که آیا قاضی محترم، حاضر بود این حکم را برای یک سلبریتی نیز صادر کند یا صرفاً این نوع مجازات‌ها برای افراد شناخته نشده و گمنام مطرح می‌شود! طبیعتاً انتظار افکار عمومی این است که در برخورد بازدارنده برای حل یک معضل اجتماعی نیز نباید تبعیض قائل شد؛ نباید اینگونه تلقی شود که در یک جرم مشترک، یعنی بی حجابی، اگر فرد بی حجاب، سلبریتی باشد، صرفاً به جریمه نقدی محکوم می شود یا اینکه حداکثر باید خود را به یک کلینیک روانشناسی معرفی کند اما اگر این زن، سلبریتی نباشد و به اصطلاح، جزو مردم عادی باشد، ممکن است به یک ماه شستن اموات محکوم شود!

 

همشهری: برخی هنجارشکنی‌ها ریشه در بیماری‌های فردی دارد

در روزهای اخیر هتک حرمت به پرچم ایران و حکم قاضی برای کشف حجاب یک بازیگر با واکنش‌های متعددی همراه شده است.

روزنامه همشهری در این ارتباط نوشته: آقای قاضی برای مجازات بازیگر صرفا جزای نقدی یا حبس درنظر نگرفت و برای درمان این بیماری، خواستار مراجعه به روانشناس و گزارش‌های دوره‌ای شده بود. بخش‌ قابل اعتنایی از این رفتارها ریشه در بیماری‌های فردی دارد؛ یا عزت نفس پایین و خودتحقیری و بی‌هویتی یا ترس از فشار اطرافیان و هراس از هجمه‌های سازمانی یا عطش پایان‌ناپذیر دیده شدن و خودنمایی و... . این گروه را باید از افرادی که مسئله اعتقادی دارند یا دنبال مبارزه ایدئولوژیک هستند یا پول گرفته‌اند و اجیر شده‌اند، متفاوت دانست. درمان را نمی‌توان بی‌اعتنا به مرض نسخه کرد. حکم اخیر آقای قاضی از این منظر اهمیت دارد.

 

کیهان: برای شکست تحریم‌ها باید بدون تعارف با «جریان تحریف» برخورد کرد

یک قطعه از پازل دشمنان علیه ایران در عرصه شناختی و روایتگری تعریف می‌شود موضوعی که هر یک از رسانه‌ها از زاویه دید خود آنرا تحلیل می‌کند.

روزنامه کیهان در این زمینه با اشاره به انتقادات برخی رسانه‌ها از تهاتر در معاملات خارجی نوشته: در تهاتر، تنها تغییری که رخ می‌دهد حذف وابستگی به تراکنش بانکی دلاری برای انجام مبادلات اقتصادی است و بخشی از پروژه دلارزدایی از اقتصاد ایران محسوب می‌شود. اکنون با توکل به خدا و اعتماد به توان عظیم داخلی و بی‌اعتمادی به دشمن، رویکرد «خنثی‌‌سازی تحریم‌ها» روز به روز قوی‌تر و اثرگذارتر می‌شود. اما این پایان ماجرا نیست، برای شکست تحریم‌ها، باید بدون تعارف و بدون مماشات با «جریان تحریف» برخورد کرد. جریان تحریف همان «کاسبان تحریم» هستند. واقعیت این است که جریان تحریف، «حافظان منافع آمریکا و اسرائیل» در ایران هستند. همان جماعتی که نتانیاهو، آنان را بزرگ‌ترین سرمایه‌های اسرائیل در ایران نامید. باید به موازات مقابله با تحریم، به صورت جدی و مستمر با جریان تحریف نیز برخورد کرد. کاسبان تحریم را رها نکنید.

 

کیهان: وقتی حزب رکورددار درباره تورم نعل وارونه می‌زند

مهار تورم جزو دغدغه‌های همگانی است اما اینکه بانیان تورم‌های سنگین در دهه‌های گذشته خود را نگران از نرخ تورم جلوه می‌دهند جالب توجه است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: در حالی که دولت‌های همسو با حزب کارگزاران رکوردداران تولید تورم در کشور بوده‌اند، روزنامه این حزب ادعا کرد: دولت‌های اصولگرا ذی‌نفعان تورم هستند و به تشدید تورم علاقه دارند(!) روزنامه شرق بهمن‌ماه 1398 در گزارشی نوشت: تندترین اعتراضات در دولت‌های هاشمی و روحانی رخ داده است. مطمئنا گسترده‌ترین اعتراض مربوط به مردم حاشیه‌نشین است؛ مانند آنچه در آبان 98 رقم خورد... باید اعتراف کنیم تا قبل از آن، گسترده‌ترین اعتراض، سال 71 در مشهد و پرتلفات‌ترین حادثه درسال 74 در اسلامشهر رقم خورده‌اند. نخستین اعتراض‌ها از جنس نارضایتی مردم حاشیه‌نشین از برنامه‌های اقتصادی دولت سازندگی، در مشهد و شیراز و اراک اتفاق افتاد. این موج برآمده از تورم 50 درصدی بود در نتیجه طرح تعدیل ساختاری، کوچک شدن سفره مردم بود.در دولت روحانی نیز رکورد بالای 50 درصد و در مقطعی 60 درصد به ثبت رسید. نوشابه باز کردن روزنامه حزب کارگزاران برای دولت روحانی در حالی است که همین حزب، در سال‌های پایانی دولت مدعی اعتدال و در اثر فشار اعتراضات مردم، در بیانه‌ای اذعان کرد: دولت روحانی دولتی فاقد استراتژی است و اوج سرگشتگی آن را می‌توان در سیاست ارزی دید که بستر ویژه‌خواری اخلالگران را فراهم کرد

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها