گفت‌وگوی «فردا» با ناصر ایمانی

تنها راه باقی‌مانده روحانی/ قیاس او با هاشمی اساسا نادرست است

کد خبر: 1232636

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: برای آقای روحانی دیگر امکان‌پذیر نیست که در مسئولیت‌های بالای نظام قرار بگیرد.

تنها راه باقی‌مانده روحانی/ قیاس او با هاشمی اساسا نادرست است

گروه سیاست سایت فردا: جایگاه سیاسی حسن روحانی در آینده چگونه است؟ آیا او حاضر می‌شود در انتخابات مجلس حاضر شود؟ آیا او بار دیگر عزم پاستور می‌کند یا آنکه می‌خواهد پشت پرده تأثیرات سیاسی خود را بگذارد؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تصور می‌کنم برای آقای روحانی باتوجه به هشت‌سالی که رئیس‌جمهور بود دیگر امکان‌پذیر نیست که در مسئولیت‌های بالای نظام قرار بگیرد. اگر دقت کرده باشید، به جز آقای هاشمی که به دلیل موقعیت خاص سیاسی‌اش و نزدیکی‌اش به امام(ره) بعد از ریاست‌جمهوری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، دیگر رؤسای جمهور با اتمام دوره‌شان یا از صحنه سیاست کنار رفتند یا کنار گذاشته شدند یا هر دو؛ از آقای خاتمی گرفته تا آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی. با این اوصاف امکان‌پذیر نیست که آقای روحانی رئیس مجلس یا بار دیگر رئیس‌جمهور شود».

او ادامه داد: «البته برای آقای روحانی یک راه باقی است؛ اینکه او به صورت غیرمستقیم در انتخابات‌های مختلف اعم از مجلس و ریاست‌جمهوری نقش‌آفرینی کند. مثلا از لیست یا افرادی حمایت کند تا افراد هم‌نظرش در قدرت حضور داشته باشند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی تمایل دارد نقشی سیاسی مانند هاشمی رفسنجانی ایفا کند، بیان کرد: «قیاس آقای روحانی با آقای هاشمی از اساس نادرست است؛ او به هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگاهی مانند آقای هاشمی داشته باشد و اگر خودش هم تصورش این است، تصوری کاملا گمراه‌کننده دارد. او تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند جای مرحوم هاشمی را در سپهر سیاسی ایران بگیرد. حتی نزدیکان آقای هاشمی هم چنین توصیه‌ای به او نمی‌کنند که می‌توانی جای آقای هاشمی باشی و من بعید می‌دانم خود آقای روحانی هم چنین برداشتی داشته باشد».

ایمانی در پایان درباره نقش روحانی در میان اصلاح‌طلبان، گفت: «درباره اینکه شرایط اصلاح‌طلبان این روزها چگونه است، باید بحث جداگانه‌ای داشته باشیم اما در سال92 هم اصلاح‌طلبان با میل واقعی از آقای روحانی حمایت نکردند و همان زمان هم آقای روحانی در میان تفکرات اصلاح‌طلبان جایی نداشت و یک گزینه حداقلی برایشان محسوب می‌شد. اصلاح‌طلبان هیچگاه آقای روحانی را در چارچوب‌های اصلاح‌طلبی جای ندادند اما در عین حال اصلاح‌طلبان اگر احساس کنند که می‌توانند با تمسک به او در عرصه سیاسی جلو بروند، ممکن است بار دیگر او را میان خود بپذیرند. آنها برخلاف اصولگرایان از هر پتانسیلی استفاده می‌کنند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها