فلاحت‌پیشه در گفتگو با فردا:

لاریجانی نامزد انتخابات مجلس نمی‌شود اما برای ورود همفکرانش تلاش می‌کند

کد خبر: 1232254

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای لاریجانی اگر بتواند بر این عرف تابوگونه غلب کند بیشتر تمایل دارد برای انتخابات ریاست جمهوری وارد صحنه شود.

لاریجانی نامزد انتخابات مجلس نمی‌شود اما برای ورود همفکرانش تلاش می‌کند

گروه سیاسی فردا: انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است و از شخصیت های سیاسی انتظار می رود که در این عرصه نقش آفرین باشند. از جمله این شخصیت ها علی لاریجانی است که رسما اعلام کرده برنامه ای برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو ندارد اما سئوال اینجاست که آیا او کلا رویه سکوت سیاسی را در پیش گرفته یا آنکه با وجود عدم کاندیداتوری، تلاش خود را برای تأثیرگذاری بر معادلات انتخابات مجلس انجام خواهد داد.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره رویکرد علی لاریجانی در قبال انتخابات مجلس دوازدهم به فردا گفت: رقابت سیاسی آینده بر سر ریاست جمهوری خواهد بود، نه بر سر کسب کرسی های مجلس؛ منتها کسانی که سعی می کنند در انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه شوند طبیعتا بنیان کار انتخاباتی خودشان را از مجلس شکل می دهند.

وی افزود: بعید می دانم آقای لاریجانی کاندیدای انتخابات مجلس شود، شاید در درون مسئولان کشور این توصیه وجود داشته باشد که برای انتخابات مجلس بیاید اما اگر خودش تصمیم بگیرد خود او گرایش به سمت کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری دارد چون ضعف های اجرایی در حوزه مدیریت سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی، توسعه و غیره مشهود است.

این فعال سیاسی با اشاره به تجربه 8 ساله شدن دوره ریاست جمهوری در ایران اظهار کرد: تنها یک مانع وجود دارد و آن اینکه ریاست جمهوری در ایران تاکنون دو دوره ای بوده و در واقع به یک تابو تبدیل شده است اما این واقعیت نیز وجود دارد که برخی روسای جمهور گذشته در دوره دوم خود کارنامه ناموفقی تری نسبت به دوره اول ریاست جمهوری خود داشته اند. پیامد این مسئله این بود که به کاهش مشارکت و افزایش قهر سیاسی مردم منجر شد.

وی افزود: آقای لاریجانی اگر بتواند بر این عرف تابوگونه غلب کند بیشتر تمایل دارد برای انتخابات ریاست جمهوری وارد صحنه شود اما به طور طبیعی هر کسی که بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری یک ستاد قوی و فراگیر را شکل دهد، یک راه دارد و آن اینکه ایجاد فضای مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری فقط از طریق شکل گیری یک مجلس قوی به وجود خواهد آمد.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: مجالس در طول تاریخ ایران دوره به دوره ضعیف تر شده اند، ضمن آنکه جایگاه مجلس نیز ضعیف تر شده است. هیچ کاندیدای ریاست جمهوری نمی تواند با تکیه بر یک مجلس ضعیف و انتخابات سرد یک ستاد انتخاباتی گرمی را شکل دهد.

وی ادامه داد: معتقدم از چند هفته آینده باید منتظر بود کسانی که داعیه حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارند فعالیت های خودشان را برای حضور همفکران شان در انتخابات مجلس آغاز کنند و اگر تلاش آنها موجب شود که یک مجلس قوی تشکیل شود، مطمئن هستم در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز می توانند موفق باشند.

فلاحت پیشه تأکید کرد: در طول چهار سال فضای فکری مردم خیلی عوض می شود، اگر دولت آقای رئیسی نتواند مشکلات اساسی جامعه را حل کند امکان یک تابوشکنی جدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم می شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها