گفت‌وگوی «فردا» با ابوذر ندیمی

تورم واقعی فراتر از اعدادی است که بانک مرکزی و مرکز آمار می‌گویند

کد خبر: 1232107

یک اقتصاددان گفت: مردم تورم را بر اساس میزان درآمدشان در نظر می‌گیرند و دولت بر اساس سال پایه‌اش یعنی 1400.

تورم واقعی فراتر از اعدادی است که بانک مرکزی و مرکز آمار می‌گویند

گروه سیاست سایت فردا: به تازگی یکی از نمایندگان مجلس گفته است که تورم موجود 120درصد است و در این درحالی است که دولت تورم 40درصدی را اعلام می‌کند. حالا باید دید تورم واقعی چه قدر است؟

ابوذر ندیمی، نماینده پیشین مجلس و اقتصادان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «معمولا برای اندازه‌گیری تورم میانگین همه کالاها و خدمات را در نظر می‌گیرند؛ یعنی اگر از مجموع 470 کالا همه‌اش بررسی شود، نرخ تورم یک عدد است و اگر از این 470کالا 100کالا بررسی شود عدد متفاوتی به دست می‌آید. مسئله دیگر ضریب تأثیر هر کالاست. هر کالایی ضریب خاصی دارد. مردم بیشتر به کالاهایی نیاز دارند که هر روز از آنها استفاده می‌کنند. برای مثال برخی از کالاها هستند که شاید برای مردم یک بار هم در زندگی‌شان استفاده نشود اما گوشت، مرغ، تخم مرغ و دیگر کالاهای خوراکیِ اساسی یا پوشاک، مسکن و دارو کالاهایی هستند که به طور مستقیم با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد. در مقابل مثلا مردم از کالاهای مرتبط با رباتیک یا هوش مصنوعی چه قدر استفاده می‌کنند؟ به همین دلیل است که وقتی میانگین تورم همه کالاها بررسی می‌شود، با واقعیت زندگی مردم متفاوت خواهد بود».

او ادامه داد: «عمده اختلاف این است که تورم واقعی درک نمی‌شود. عمده کالاهایی که مردم با آنها به طور مستقیم ارتباط دارند شاید به 20قلم هم نرسد. تورم واقعی فراتر از اعدادی است که بانک مرکزی و مرکز آمار می‌گویند زیرا تورم اینها میانگین تمام کالاهاست نه فقط کالاها و خدماتی که به زندگی مردم مرتبط است».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «برای تعیین تورم قیمت پایه را باید در نظر گرفت و دانست که قیمت پایه، چه سالی است؟ آیا روی کار آمدن دولت است یعنی سال1400؟ یا آغاز برنامه تازه توسعه است یا نه قیمت سال گذشته است؟ دولت‌ها معمولا یا ابتدای فعالیت دولت را سال پایه در نظر می‌گیرند یا آغاز برنامه پنج‌ساله تورسعه را معیار قرار می‌دهند».

ندیمی در پایان گفت: «مردم اما به طور کلی می‌بینند و می‌گویند دولت خاتمی چگونه بود، احمدی‌نژاد چه‌طور، روحانی و رئیسی چه‌. مثلا می‌گویند در دولت اول روحانی تورم کنترل شد اما دولت دومش نه. دولت آقای رئیسی هم سال تورمی‌اش را 1400 یعنی سالی که روی کار آمد در نظر گرفت. حالا اینجا بین مردم و دولت در بررسی میزان تورم اختلافی هست؛ آنکه مردم تورم را بر اساس میزان درآمدشان در نظر می‌گیرند و دولت بر اساس سال پایه‌اش یعنی 1400».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها