دیدار امیرعبداللهیان با همتای سودانی در باکو

کد خبر: 1231677

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای سودانی در باکو ضمن گفت‌وگو درباره نحوه از سرگیری قریب‌الوقوع مناسبات دیپلماتیک، ابراز امیدواری کرد امنیت و آرامش در سریع‌ترین زمان ممکن به سودان بازگردد.

دیدار امیرعبداللهیان  با همتای سودانی در باکو

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای سودانی در باکو ضمن گفت‌وگو درباره نحوه از سرگیری قریب‌الوقوع مناسبات دیپلماتیک، ابراز امیدواری کرد امنیت و آرامش در سریع‌ترین زمان ممکن به سودان بازگردد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «علی الصادق علی» سرپرست وزارت امور خارجه سودان امروز (پنجشنبه) ۱۵ تیر ماه در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که نخستین دیدار دو مسؤول دستگاه دیپلماسی ایران و سودان بعد از هفت سال و نیم قطعی روابط دو کشور بود، دو طرف در خصوص سوابق روابط گسترده ایران و سودان در دوره پیش از قطع روابط از سوی سودان به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و علی الصادق علی در این دیدار نحوه از سرگیری قریب‌الوقوع مناسبات دیپلماتیک ایران و سودان را مورد گفت‌وگو، بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان در این دیدار سودان را یکی از کشورهای مهم و محوری در جهان اسلام خواند و ابراز امیدواری کرد با مدیریت دولت رئیس جمهور عبدالفتاح،  امنیت و آرامش در سریع‌ترین زمان ممکن به این کشور بازگردد.

علی الصادق علی نیز در این دیدار آخرین وضعیت داخلی سودان و تحولات منطقه‌ای مرتبط با آن را تشریح کرد.

طرفین راهکار از سرگیری مناسبات دو کشور در اولین زمان ممکن را مورد بررسی قرار دادند.

سودان دی ماه ۱۳۹۴ و پس از قطع روابط عربستان سعودی با ایران در پی حمله به سفارت و سرکنسولگری عربستان در جمهوری اسلامی ایران و به تبع عربستان اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرد.

ایران و عربستان سعودی در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و بعد از پنج دور گفت‌‌وگو در عراق و سه دور گفت‌وگو در عمان،‌ در پی چند روز مذاکره در پکن توافق کردند که مناسبات دیپلماتیک را از سر بگیرند و بعد از آن هم در ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن دیدار و بیانیه مشترکی صادر کردند. پس از آن هیأت‌های فنی به پایتخت‌ها سفر کردند و در نهایت در خرداد ماه سالجاری سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری ایران در جده و همچنین دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده رسما گشایش یافت و قرار است بزودی اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران نیز افتتاح شود../فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها