در گفتگو راغفر با فردا مطرح شد؛

واکاوی ایرادات اساسی نظام مالیاتی کشور

کد خبر: 1231553

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: درست شدن نظام مالیاتی ما نیاز به اصلاحات ساختاری دارد وگرنه اقتصاد کشور همچنان در شرایط بحرانی باقی می ماند.

واکاوی ایرادات اساسی نظام مالیاتی کشور

گروه سیاسی فردا: نظام مالیاتی کشور ایرادات اساسی دارد، این موضوعی است که دولت سیزدهم وعده اصلاح آن را داد و اعلام کرد جلوی فرار مالیات ها را خواهد گرفت اما این به معنی فشار به مردم اعم از کسبه، کارمندان و کارگران نیست بلکه برای کسانی است که با وجود درآمدهای هنگفت و نجومی، به بهانه های مختلف از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند.

حسین راغفر در گفتگو با خبرنگار فردا درباره فشار مالیات بر کسبه و مردم گفت: نظام مالیاتی ما مشکلات اساسی و زیادی مواجه است که بخش قابل توجهی از این مشکلات به آن بر می گردد که مالیات در تأمین مالی بخش عمومی نقش خیلی کوچکی دارد.

وی افزود: کسانی که در حوزه تصمیم گیری مالیاتی هستند منافع خودشان را ملاک اصلی تعیین سیاست ها قرار می دهند. با وجود ظرفیت های گوناگون بزرگ برای تشکیل پایه های مالیاتی، شاهد هستیم که گویا اراده ای برای فعال شدن این ظرفیت ها نیست. مهمترین گزینه بالقوه اخذ مالیات از ثروت است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: صاحبان ثروت های بزرگ نوعا خودشان درون قدرت هستند و تمایل چندانی به پرداخت مالیات ندارند. از این رو دولت سیاست هایی را در حوزه مالیات وضع می کند که منافع بخش عمومی و مردم در آن لحاظ نمی شود و صاحبان ثروت و سرمایه از این سیاست ها عموما نفع می برند.

وی ادامه داد: همه جای دنیا به خصوص در شرایط بحرانی شاهد نرخ های مالیاتی بالا از طبقه ثروتمند هستیم، با این شرح که براساس درآمد، مالیات تصاعدی بالا می رود. به عبارت دیگر کسانی که ثروت های بالاتری دارند نرخ های مالیاتی بالاتری را پرداخت می کنند اما در ایران چنین رویه ای وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم نظارت بر اجرای قوانین مالیاتی بیان کرد: در ابتدای مجلس یازدهم طرحی درباره اخذ مالیات از خانه های خالی تصویب شد اما چقدر این قانون به اجرا درآمد؟ یا اخیرا اعلام شد که سهام برخی بانک های خصوصی تا 60 درصد متعلق به وزارت اقتصاد است معلوم است که از این بانک ها مالیات در سطحی که باید اخذ نمی شود چون درآمد خود این وزارتخانه وابسته به همین بانک هاست. در مجموع درست شدن نظام مالیاتی ما نیاز به اصلاحات ساختاری دارد وگرنه اقتصاد کشور همچنان در شرایط بحرانی باقی می ماند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها