لاریجانی: باید تصویر خود را از قوه قضائیه معقول کنیم

کد خبر: 1231060

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه گفت: باید تصویر خود را از قوه قضائیه معقول کنیم چرا که قوه قضائیه دستگاه وسیعی است و روزانه به هزاران پرونده مردم رسیدگی می‌کند.

لاریجانی: باید تصویر خود را از قوه قضائیه معقول کنیم

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه گفت: باید تصویر خود را از قوه قضائیه معقول کنیم چرا که قوه قضائیه دستگاه وسیعی است و روزانه به هزاران پرونده مردم رسیدگی می‌کند.

محمد جواد لاریجانی، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع بررسی راهکارهای اصلاح تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه، گفت: مساله درون‎گرایی که نوعی بسته بودن است مخصوص قوه قضائیه ایران نیست.

وی با اشاره به اینکه در سیستم قضائی کشورها معتقدند ما قاضی را نباید در معرض عموم قرار دهیم تا فشار اجتماعی، رسانه‌ای و افکار عمومی نتواند در رأی او تأثیر بگذارد، اظهار کرد: در همه جای دنیا قاضی، حکم می‌دهد و نیاز نیست در رابطه با جزئیات حکم توضیح دهد؛ وقتی حکمی صادر می‌شود اذهان عمومی باید بتواند حکم را هضم کند، اما رسانه باید زمینه را برای فهم حکم فراهم کند بنابراین رسانه باید به گونه‌ای تصویر واقعی را ایجاد کند تا مردم متوجه شوند که حکم صادر شده درجهت منفعت بوده و بی اساس نیست.

لاریجانی با طرح این موضوع که رسانه باید تصویر واقعی را منتشر کند، گفت: صداوسیما در قسمت حقوقی و قضائی ضعف‌هایی دارد که بخشی از این ضعف مربوط به تجربه رسانه‌ای و بخش دیگر مربوط به تشکیلات قضائی می‌شود بنابراین صداوسیما باید صحنه را برای فهم قضائی آماده کند.

وی با بیان اینکه در تشکیلات قضائی از زمان مرحوم آیت الله شاهرودی حساسیت نسبت به تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه آغاز شد، بیان کرد: این موضوع در زمان آیت الله آملی به مرحله عملی رسید و مرکز رسانه قوه قضائیه، خبرگزاری قوه تأسیس شد. همچنین در زمان آیت الله رئیسی و حجت الاسلام‎ و المسلمین محسنی اژه‌ای حساسیت نسبت به تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه تکامل بهتری پیدا کرد.

لاریجانی ضمن بیان اینکه با وجود تبلیغ برخی مبنی بر کم تأثیر شدن رسانه ملی، معتقدم رسانه ملی مهم‌ترین رسانه در کشور است، گفت: در مسائل مهم رجوع مردم به صدا و سیما بسیار دقیق و حساس است و با توجه به اینکه صدا و سیما در قسمت حقوقی و قضائی دچار ضعف‌هایی است پس باید فهم قضائی را آماده کند و رسانه باید مطالب مربوط به حادثه را در زمان آن بیان کند.

وی تاکید کرد: ورود رسانه ملی به حوادث به این معنی نیست که مسئولان قوه قضائیه در همان زمان باید گزارش دهند. باید رسانه مطالب مربوط به حادثه را هنرمندانه بیان کند. ورود رسانه ملی معنایش این نیست که در هر حادثه‌ای در همان لحظه اول حتماً باید مسئولین قوه قضائیه نظر بدهند ولی گزارش‌های خوب و دقیق که ناظر بر قضیه باشد زمینه را برای تصویر هنرمندانه از قوه قضائیه فراهم می‌کند.

لاریجانی، اظهار کرد: باید ارتباط و اطلاعات میان رسانه ملی و قوه قضائیه در جریان باشد اما رسانه باید مستقلاً این را زمینه سازی کند رسانه همانند یک بستر است و مسئول قضائی باید کم حرف بزند، دقیق حذف بزند و حرف آخر را بزند.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه گفت: باید تصویر خود را از قوه قضائیه معقول کنیم چرا که قوه قضائیه دستگاه وسیعی است و روزانه به هزاران پرونده مردم رسیدگی می‌کند بنابراین کار اصلی قوه قضائیه رسیدگی به دعاوی عظیم است که مردم در امور زندگی با آن مواجه می‌شوند و حجم رسیدگی‌ها نیز بسیار بالا است بر همین اساس اندازه ‎گیری خدمات و ارزش قوه قضائیه فقط واکنش به حوادث نیست که به لحاظ تبلیغاتی بسیار مشهور است و اولین اندازه گیری این بوده که قوه قضائیه خدمات قانونی خود را با چه دقت و زحماتی انجام می‌دهد.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد حادثه زندان اوین گفت: تشکیلات رسانه‌ای قوه قضائیه باید در اولین فرصت تصاویر را جمع آوری می‌کرد و ارزیابی انجام می‌داد چرا که تشکیلات رسانه‌ای باید بتواند با اطلاعات اولیه ای که دارد اولین توپخانه‌ها را بر روی توپخانه دشمن سوار کند بنابراین نباید انتظار داشته باشید مسئولان قضائی در لحظه اول حادثه آخرین نتایج بررسی‌ها را بیان کنند زیرا حادثه باید با دقت از طرف مسئولان قضائی مورد بررسی قرار می‌گرفت. قوه قضائیه باید دقیق‌ترین حرف را بزند.

لاریجانی، ادامه داد: رسانه نسبت به قوه قضائیه دو جهت مهم دارد؛ جرایم رسانه‌ای و بالا بردن فهم حقوقی و قضائی مردم.

وی با اشاره به اینکه رسانه فقط برای دفع شرور نیست، تصریح کرد: ارزش قضا در اسلام باید برای همه جا بیفتد و در دنیا هم مطرح شود.

مشاور رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه باید پشتیبان آزادی‌های مشروع باشد و هست، عنوان کرد: آزادی‌های مشروع مساله بسیار وسیعی است.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: قوه قضائیه پایگاهی برای حفظ آزادی‌های مشروع در جامعه است.

وی با بیان اینکه سیستم‌های قضائی کشورها در حوزه باز یا بسته بودن متفاوت هستند، افزود: در کشورهای اروپایی سیستم قضائی بسیار بسته است. آنها کار توجیه سیستم قضائی را به هنر سپرده‌اند.

لاریجانی ضمن اشاره به اینکه تجربه مذکور هم به تازگی در صدا و سیما انجام شده و سریال بازپرس تجربه قشنگی است، گفت: استفاده از هنر و توانمندی‌های صداوسیما و واحدهای هنری در حال رشد در کشور می‌تواند خط عظیمی از ماهیت حقوقی و قضائی اسلام باشد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها