فردا گزارش می‌دهد؛

بزرگترین چالش جهانگیری

کد خبر: 1230953

میانه‌روهای اصلاحات امید دارند تا با محوریت اسحاق جهانگیری وارد صحنه انتخابات شوند اما از تئوری تا عمل فاصله بسیار است.

بزرگترین چالش جهانگیری

گروه سیاسی فردا: درون اردوگاه اصلاحات شاهد دوقطبی هستیم، رادیکال ها بر قهر و تحریم انتخابات مجلس اصرار دارند و میانه روها خواستار حضور تشکیلاتی در عرصه انتخابات هستند. گرچه صدای رادیکال ها بلندتر است اما میانه روهای اصلاح طلب نیز چندان دست شان خالی نیست، از اهرم های فشارشان برای غلبه به رادیکال ها استفاده می کنند.

جهانگیری وارد می‌شود

مواضع و رویکردهای اصلاح‌طلبان میانه‌رو امروز نشان می دهد که آنها بی‌اعتنا به مواضع تحریمی رادیکال‌های جریان اصلاحات قصد حضور قوی در صحنه انتخابات مجلس را دارند. محمدعلی وکیلی فعال اصلاح طلب اخیرا در همین رابطه ظرفیت میانه روهای اصلاحات را به رخ تندروهای این جریان کشید و در واقع به آنها اولتیماتوم داد که اگر از موضع تحریم انتخابات کوتاه نیایند، طیف میانه رو آنقدر ظرفیت و چهره دارد که با تابلو اصلاحات حضور حداکثری در عرصه انتخابات اسفندماه را به نمایش بگذارد. او گفت «فهرستی احتمالا به سرلیستی جهانگیری شکل خواهد گرفت و بعضی از وزرای دولت سابق و بعضی از جوانان مثل آذری جهرمی و تعدادی از بانوان در این فهرست قرار خواهند گرفت».

در واقع درون اردوگاه اصلاحات شاهد وزن کشی هایی هستیم، هرچند رادیکال ها توانستند چهره خودشان را بر کرسی ریاست جریان اصلاحات بنشانند اما میانه روها قصد دارند محوریت کار را با آوردن چهره های همچون جهانگیری به میدان انتخابات مجلس به دست بگیرند.

انتقام رادیکال‌ها از واقع‌بینی میانه‌روها

هرچند اسحاق جهانگیری حمایت میانه روهای اصلاحات به طور مشخص کارگزاران را پشت سر خود دارد اما او با چالش های متعددی نیز مواجه است. تجربه محمدرضا عارف شاید بهترین مولفه برای تصمیم گیری جهانگیری باشد. عارف سال 1392 سودای ریاست جمهوری داشت اما وقتی مجبور به کنارگیری به نفع حسن روحانی شد، برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس تلاش کرد اما در مجلس نه تنها رقابت را به علی لاریجانی باخت بلکه نتوانست فراکسیون امید را در معادلات پارلمانی صاحب و جایگاه و منزلت کند چراکه میانه روهای اصلاحات در بزنگاه ها نه درون مجلس و نه بیرون مجلس با او همراهی نمی کردند؛ کمااینکه محمد عطریانفر عضو کارگزاران سازندگی گفت «نقد لاریجانی را به نسیه عارف ترجیح می دهیم». حالا با ورود جهانگیری می تواند این معادله برعکس شود این بار طیف رادیکال برنامه های میانه‌روها را بر هم بریزد.

علی صوفی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره محوری شدن اسحاق جهانگیری در جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس گفت: انتخابات مجلس 1394 شاهد این بودیم که مردم میل به مشارکت در انتخابات داشتند و اصلاح طلبان کافی بود فهرست و نماد انتخاباتی معرفی کنند اما امروز انتخابات در کشور بلاموضوع است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: اگر بیانیه آقای خاتمی که شامل اصلاحاتی در برگزاری انتخابات بود مورد توجه قرار بگیرد، می توان امید داشت که اصلاح طلبان به صحنه بیایند و تلاش خود را انجام دهند ولی تاکنون که به آن بیانیه توجه نشده است. طبعا جبهه اصلاحات مرجعی خواهد بود که راهبردها را مشخص می کند و درباره انتخابات تصمیم می گیرد.

از صحبت های علی صوفی بر می آید که طیف رادیکال جریان اصلاحات بنایی بر کوتاه آمدن مقابل میانه روها ندارد و همچنان با شرط و شروط گذاری دنبال بهانه ای برای توجیه نیامدن شان به صحنه انتخابات هستند.  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها