توافق صلح میان باکو و ایروان عملیاتی می‌شود؟

کد خبر: 1230929

یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان این که ایران از هرگونه صلح پایدار استقبال می‌کند تا امنیت منطقه برقرار باشد، گفت: علیرغم برگزاری نشست‌های متعدد طی این سالها مساله قره باغ همچنان لاینحل مانده و نتیجه عملیاتی حاصل نشده است.

توافق صلح میان باکو و ایروان عملیاتی می‌شود؟

سید علی سقائیان در تحلیل خود از توافق درباره برخی مفاد پیش‌نویس توافقنامه صلح میان آذربایجان و ارمنستان پس از مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در آمریکا گفت: توافق موقعی رسمیت پیدا می‌کند که مراحل قانونی آن طی شده باشد این مساله نیز بعد از پیشنهاد آمریکا مطرح شده، البته تاکنون سه بار نشست برگزار کردند اما نتیجه ای در بر نداشته است.

وی تصریح کرد: قطعا نظر مردم ارمنستان، اپوزیسیون و مخالفین چیز دیگری است، طی این سال‌ها گفت‌وگوهای مختلفی میان مقامات دو کشور از زمان حیدر علی اف و... صورت گرفته و یا میانجیگری که مرحوم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در آن زمان داشتند، اما مساله قره باغ همچنان لاینحل باقی مانده و به این سادگی ها نمی تواند عملیاتی شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: در کلام، صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود و یا پاشینیان مطلبی را اعلام می‌کند اما نتیجه و خروجی را نمی‌بینیم، به عنوان مثل همین چند روز قبل چند نیروی ارمنی توسط نیروهای آذربایجان کشته شدند، بنابراین این گفت‌وگوها و مذاکرات در ظاهر خوب است اما در صحنه عمل نتیجه‌بخش نیست و ما همچنان آرایش نظامی را در مرزها می‌بینیم.

سقائیان ادامه داد: حتی در این مساله لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز واکنش داشته و طبیعتا روسیه به عنوان یک طرف اصلی حرف دارد، کشورهای منطقه و ایران هم نقش خود را اعلام کرده‌اند ضمن این که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست اخیر خود تاکید کرد ایران از هرگونه صلح پایدار استقبال می‌کند تا امنیت منطقه برقرار باشد.

سفیر سابق کشورمان در ارمنستان همچنین اظهار کرد: نمی‌خواهم خیلی بدبینانه به موضوع نگاه کنم اما معاهده برقراری صلح زمانی که در باکو یا ایروان به امضای مقامات برسد رسمیت دارد.

وی درباره اینکه برخی کارشناسان می‌گویند توافق پاشینیان با الهام علی اف نهایتا می تواند منجر به تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی شود، موضع ایران در این مساله باید چگونه باشد؟ گفت: ایران موضع رسمی خود را در بالاترین سطح در مورد تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی آن هم از سوی مقام معظم رهبری خطاب به اردوغان و پاشینیان در ملاقاتی که در جریان سفر به تهران داشتند، گفته است. اخیرا نیز رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با پاشینیان بر این مساله تاکید کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: این که چند روز پیش اردوغان در آنکارا  اعلام می کند کشوری با ایحا کریدور جدید مخالفت ندارد و فقط ایران مخالف است، گلایه بی جایی بوده زیرا در بالاترین سطح رهبری نیز در این باره اعلام نظر کرده اند، جمهوری اسلامی ایران در بحث منافع ملی با کسی تعارف ندارد، لذا طرح این مسائل آدرس غلطی است که سیاسیون می‌دهند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها