چهره روز

سفیر جدید ایران در فنلاند کیست؟

کد خبر: 1229799

سفیر جدید ایران در فنلاند حکم مأموریت خود را روز گذشته از رئیس جمهور دریافت کرد. معصومه آباد اولین سفیر زن در دولت رئیسی است.

سفیر جدید ایران در فنلاند کیست؟

گروه سیاسی فردا: معصومه آباد با پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان و انتصاب رئیس‌جمهور به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند انتخاب شد و همراه سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در 11 کشور دنیا با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد.

نگاهی به زندگی نامه معصومه آباد نشان می دهد که او تا سن شصت سالگی مسیر پر پیج و خمی را در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی طی کرد تا امروز به عنوان ششمین سفیر زن جمهوری اسلامی برای انجام یک مأموریت دیپلماتیک در خارج از کشور برگزیده شد.

معصومه آباد در آبادان چشم به جهان گشود. او در سن 17 سالگی پس از شروع جنگ تحمیلی به عضویت هلال احمر درآمد و ۳۳ روز بعدی یعنی در تاریخ ۲۳/۷/۱۳۵۹ حین امدادرسانی به مجروحان در جادهٔ ماهشهر به آبادان، مجروح و جانباز شد و به اسارت نیروهای بعثی درآمد. بعثی ها ابتدا او را به اردوگاه مرزی تنومه منتقل کردند و سپس به زندان‌های استخبارات، الرشید، چندی بعد به اردوگاه موصل و الانبار انتقال دادند؛ در نهایت آباد ۴۰ ماه بعد در تاریخ ۱۲/۱۱/۱۳۶۲ آزاد شد.

معصومه آباد بعد آزادی از اسارت همچنان در صحنه علمی، اجتماعی و فرهنگی فعال ماند. او مدتی در دانشگاه لندن در رشتهٔ «جنین‌شناسی» تحصیل کرد اما پس از مدتی این رشته را رها کرد و به ایران برگشت و در دانشگاه شهید بهشتی در رشتهٔ بهداشت باروری دکتری گرفت.

از جمله فعالیت های آباد در دهه شصت و هفتاد می توان به مسئولیت درمانگاه محرومین درون مرزی ۱۳۶۷–۱۳۶۶، ریاست بخش زنان و زایمان بیمارستان نجمیه ۱۳۷۷–۱۳۷۵، و مسئولیت مؤسسه فرهنگی بروج اشاره کرد.او  در کنار این فعالیت ها به حوزه نویسندگی نیز ورود کرد و کتاب «من زنده‌ام» را نوشت. آباد سال 1386 کاندیدای انتخابات سومین دوره شورای شهر تهران شد و با رأی مردم به پارلمان شهر راه یافت. او انتخابات دوره چهارم شورای شهر نیز کاندیدا بود و با رأی مردم به فعالیت هایش در شورا ادامه داد.

امروز پس از زهرا ارشادی نماینده سفارت ایران در نیویورک، مرضیه افخم سفیر پیشین ایران در مالزی، افسانه نادی پور سفیر ایران در دانمارک، فروزنده ودیعتی سفیر ایران در فنلاند، حمیرا ریگی سفیر ایران در بروئنی، معصومه آباد ششمین سفیر زن ایران در بعد از انقلاب محسوب می شود.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها