دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

فرمان اصلاحات دست رادیکال‌ها

کد خبر: 1229580

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

فرمان اصلاحات دست رادیکال‌ها

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: جبهه اصلاحات با بهزاد نبوی هم به بن‌بست خورده بود

سرانجام پس از ماهها سردرگمی و کشمکش میان طیف‌های مختلف در جبهه اصلاحات سرنوشت ریاست این جبهه به دست رادیکال‌ها افتاد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: بهزاد نبوی ادامه ریاست جبهه اصلاحات را نپذیرفت و این مسئولیت از سر اجبار به آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت سپرده شد. جبهه اصلاحات در چند سال اخیر با وجود حضور خود بهزاد نبوی و چهره‌‌های مشابه وی به بن‌بست خورد، تا جایی که امثال عارف و موسوی‌لاری از ریاست و نایب‌رئیسی «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) پس از انتخابات مجلس سال 1398 استعفا دادند و شعسا از هم پاشید. در انتخابات مجلس سال 1398، اصلاح‌طلبان سه لیست انتخاباتی ارائه کردند و در انتخابات ریاست جمهوری دو نامزد (همتی، مهرعلیزاده) در گود داشتند اما هر دو در انتخابات به خاطر سرخوردگی و نارضایتی و انزجار شدید مردم نسبت به دولت ائتلافی مدعیان اعتدال و اصلاحات، شکست خوردند. در انتخابات ریاست جمهوری، از دست‌رفتگی گسترده پایگاه اجتماعی متوجه شد تا «ناسا» به دو طیف 15 و 16 حزبی تقسیم شود و طیف اکثریت به همراه خاتمی و کروبی و دیگران، از همتی حمایت کنند. اما نامزد مد نظر آنها نتوانست بیش از ۲.۴ میلیون رأی به دست آورد. این روند موجب اعتراض‌های بعدی به بهزاد نبوی و استعفای او شد، چنان‌که قبل از آن به عارف شده و به استعفا انجامیده بود.

 

جوان: روحانی و لاریجانی به‌دنبال نقش پررنگ در انتخابات هستند؟

در فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس هر از گاهی گمانه‌هایی درخصوص نحوه فعالیت مسئولان و مدیران سابق شنیده می‌‌شود.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: سایت اصلاح‌طلب انصاف‌نیوز در خبری مدعی شده حسن روحانی و علی لاریجانی در پی شرایطی هستند که در انتخابات مجلس امسال «نقش پررنگی» ایفا کنند. این سایت مدعی شده که روحانی و لاریجانی برای فعالیت انتخاباتی، منتظر نشانه و پالس مثبت از سوی حاکمیت هستند! روشن نیست مبدأ چنین ادعایی کجاست و چرا حاکمیت باید به افراد سیاسی برای حضور در انتخابات مجلس پالس بفرستد! و اگر این ادعا را بپذیریم، آیا در صورت ورود روحانی و لاریجانی به انتخابات، باید بپذیریم که حاکمیت موافق حضور آنان بوده است؟! نکته جالب توجه سکوت علی لاریجانی در این زمینه است. در حالی که با تحلیل انتخاباتی یک خبرگزاری اصولگرا در مورد لاریجانی، او شخصاً ورود کرده و حضور در انتخابات را با طعنه و کنایه رد می‌کند، در برابر این حجم ادعا‌های یک سایت اصلاح‌طلب سکوت می‌کند و این شبهه را می‌آفریند که چنین تحلیلی با هماهنگی خود لاریجانی منتشر شده است.

 

انتقاد جام جم از اقدامات ناکام در مدیریت بازار مسکن 

مسکن درد پایداری برای بسیاری از شهروندان است که به‌نظر می‌رسد هنوز علاج قطعی برای آن یافت نشده است. 

روزنامه جام جم در این باره نوشته: قیمت مسکن در روزهای پایانی سال گذشته با افزایش نرخ ارز بالا رفت و با شکل‌گیری انتظارات تورمی در این بازار، قیمت مسکن از افزایش نرخ ارز پیشی گرفت و در پلتفرم‌ها شاهد افزایش چندبرابری اجاره‌بها بودیم.  برخی از مشاوران املاک با هدف کسب سود بیشتر، قیمت مسکن و اجاره‌بها را به‌صورت غیر‌واقعی افزایش می‌دهند.  قیمت وام ودیعه مسکن در سال‌های اخیر ثابت مانده بود و هیچ تناسبی میان این وام با نرخ‌های موجود در بازار وجود ندارد. میزان پرداخت این وام در پایتخت حدود ۱۰۰ میلیون تومان است و البته دولت وعده داد که این وام را به ۲۲۰ میلیون تومان برساند.  یکی دیگر از اقدامات دولت برای مدیریت بازار مسکن، تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش اجاره‌بها بود و این طرح چند سال است که اجرا می‌شود و ظاهرا تاثیری بر بازار نداشت. ‌

 

صبح نو: باز هم تحریم انتخابات در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد

کشمکش‌های درونی اصلاح‌طلبان و رواج تحلیل‌های نادرست و هیجانی نسبت به موضوعات داخلی و خارجی در این جریان موجب شده که بلاتکلیفی از مشخصه‌های این روزهای اصلاح‌طلبان باشد.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: سال 1402 را می‌توان سال «انتخابات متمایز» دانست؛ متمایز از آن جهت که کشور در سال گذشته رویداد اجتماعی- سیاسی ویژه‌ای را پشت‌سر گذاشت و از یک نزاع بی‌نظیر با کشورهای به ‌اصطلاح ابرقدرت غربی در ساحت‌های مختلف امنیتی، روانی و رسانه‌ای، با تدبیر بیرون آمد. جبهه اصلاحات که با هدف تجمیع جریان‌های موسوم به اصلاح‌طلب در زیر یک چتر، سال 1399 اعلام موجودیت کرد، در تمام این سه‌ سال نه تنها نتوانسته‌ است به یک وفاق جمعی پایدار دست یابد، بلکه در حوزه اقناع و همراه‌سازی نسل جدید و البته جوان نیز موفق عمل نکرده است. نوع کنش این جریان در ماجرای پاییز به خوبی نمایانگر نبود کارآمدی چنین جریانی است. حال شاهد تغییر مدیریتی در سطوح بالای این جبهه هستیم، به طوری که آذر منصوری با 31 رأی از مجموع 41 رأی جبهه اصلاحات، به ریاست این جبهه منصوب شده است. آذر منصوری از طیف رادیکال جریان اصلاحات به شمار می‌رود که بارها خواهان تحریم انتخابات مختلف جمهوری اسلامی بودند؛ اما غالبا با ممانعت طیف عمل‌گرای جریان اصلاحات مواجه می‌شدند. بهزاد نبوی، رئیس قبلی جریان اصلاحات از جمله مخالفان تحریم انتخابات بود که به همین جرم، مورد حمله هم‌حزبی‌های خود قرار داشت. حال این سوال اساسی وجود دارد، با حذف محترمانه بهزاد نبودی و در رأس امور قرار گرفتن افراد تندرو همچون آذر منصوری، آیا مسأله تحریم انتخابات مجدد در دستور کار این جریان سیاسی قرار خواهد گرفت؟ و از آن مهم‌تر، آیا چنین رویه‌ای کارآ خواهد بود؟ آنچه مهم می‌نماید، تلاش جریانات سیاسی برای حل مشکلات ریز و درشت داخلی است که حتما بخش مهمی از آن با عبور از گروکشی‌های سیاسی و پایان دادن به بازی در زمین دشمنان ایران میسر است و انتظار می‌رود رادیکال‌ها نیز جا پای عمل‌گرایانی بگذارند که منشأ مشی آنها، تجربه بود!

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها