در گفتگوی «فردا» با عبدالله رضیان مطرح شد؛

تاثیر اجرای مصوبه واردات خودرو بر بازار

کد خبر: 1228272

کارشناس حوزه صنایع گفت: واردات خودرو کارکرده عاملی برای کاهش جو روانی بازار و تخلیه حباب قیمتی می شود.

تاثیر اجرای مصوبه واردات خودرو بر بازار

گروه اقتصادی فردا: با تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس، گام مهمی برای افزایش عرضه خودروهای خارجی به بازار برداشته شد، اما هنوز تا رسیدن این خودروها به بازار فاصله زیادی وجود دارد. حال این سئوال پیش می آید که اجرای این قانون چه مقدار می‌تواند بر قیمت و کیفیت در بازار خودرو اثر بگذارد.

عبدالله رضیان در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان اثرگذاری واردات خودروهای خارجی کارکرده بر کیفیت و قیمت در بازار گفت: اگر تعرفه این خودروها بالا نباشد، قطعا این اتفاق تأثیرات مثبتی بر بازار خواهد داشت.

وی افزود: البته تعرفه اعلامی برای واردات خودروهای کارکرده 170 درصد اعلام شد که به نظر قدری بالا است. اگر خودرو نو بود 170 درصد تعرفه واردات رقمی منطقی به نظر می رسید اما چنین تعرفه ای برای خودرو کارکرده گذاشتن به ضرر مصرف کننده ایرانی می شود.

این کارشناس حوزه صنایع با اشاره به لزوم بازنگری در تعرفه تعیینی برای خودروهای کارکرده اظهار کرد: واردات خودرو کارکرده عاملی برای کاهش جو روانی بازار و تخلیه حباب قیمتی می شود چون مردم برای خرید خودرو در زمان مدنظرشان اطمینان خاطر پیدا می کنند؛ همین مسئله جلوی خیلی از فضاسازی های کاذب را می گیرد.

وی با اشاره به تأثیر مثبت خودروهای کارکرده وارداتی بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی ادامه داد: اجرای این مصوبه بر پایه این اصل است که بدون خروج ارز از کشور انجام شود یعنی ایرانیانی که در خارج از کشور هستند یا آنهایی که می توانند در خارج کشور ارز تأمین و این نوع خودروها را خریداری و وارد کنند، این کار را انجام دهند.

رضیان اظهار کرد: البته باید آیین نامه اجرایی دولت را برای اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده دید اگر امکان خروج ارز برای خرید و واردات خودرو کارکرده خارجی هم وجود داشته باشد، این تخصیص ارز می تواند با نظارت وزارت صنایع و بانک مرکزی انجام شود.  

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها