پاسخی به ادعاهای علی خضریان

چرا باید از شفافیت در قوای سه‌گانه استقبال کرد؟

کد خبر: 1228115

خضریان درحالی می‌گوید اگر طرح شفافیت به شفافیت آراء محدود می‌شد بهتر بود که همین طرح با همین اوصافی که او می‌گوید در صحن علنی مطرح شد اما رأی نیاورد.

چرا باید از شفافیت در قوای سه‌گانه استقبال کرد؟

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا علی خضریان، یکی از نمایندگان مجلس، در توئیت‌هایی مدعی شده است که اگر طرح شفافیت آرای نمایندگان تبدیل به طرح شفافیت قوای سه‌گانه نمی‌شد، آن طرح رأی می‌آورد تا کنون اجرایی شده بود. او نوشته است:  «کسانی که طرح شفافیت آرای نمایندگان را با پشتوانه کارشناسی و اجتماعی کنار گذاشتند و طرحی با شعار شفافیت قوای سه‌گانه را به صورت خلق‌الساعه و با اشکالات اساسی ظرف کمتر از یک هفته ثبت و برخلاف رویه دیگر طرح‌ها به صحن ‎مجلس آوردند، باید پاسخگوی تأخیر سه‌ساله در اجرای ‎شفافیت باشند. در صورتی که طرح شفافیت آرای نمایندگان به بهانه شفافیت قوای سه‌گانه از سوی هیئت‌رئیسه مجلس کنار گذاشته نمی‌شد، امکان تصویب طرح شفافیت آراء با سرعت و سهولت بیشتری فراهم می‌گردید و طعم شیرین ‎شفافیت مجلس، زمینه همراهی ‎مطالبه اجتماعی برای تصویب شفافیت دیگر دستگاه‌ها را فراهم می‌کرد».

چند نکته درباره مسائل مطرح‌شده از سوی خضریان قابل ذکر است:

یکم: خضریان درحالی مدعی می‌شود که اگر طرح شفافیت به شفافیت آراء محدود می‌شد که همین طرح با همین اوصافی که او می‌گوید در صحن علنی مطرح شد اما رأی نیاورد؛ بهمن‌ماه سال99 بود که طرح با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع رأی نیاورد زیرا با توجه به آنکه اصلاح آیین‌نامه داخلی نیاز به دوسوم آرای نمایندگان داشت، کلیات طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد.

همان زمان سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: «این طرح براساس ماده ۱۴۲ آئین نامه در کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون شورا و آیین‌نامه نیز در کارگروهی متشکل از مرکز پژوهش‌ها و سایر نهاد‌ها و بازو‌های علمی و نظارتی مجلس آن را مورد واکاوی قرار داد».

این طرح به همان شکل بار دیگر در سال1400 مورد رأی‌گیری قرار گرفت اما بار دیگر رأی لازم را کسب نکرد. طرح در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی شد و در نهایت با شکل کنونی یعنی شفافت قوای سه‌گانه مورد تصویب واقع شد که پس از آن در صحن علنی نیز رأی لازم را کسب کرد.

دوم: مشخص نیست خضریان از چه نگران است؟ از اینکه شفافیت در تمام عرصه‌ها اجرایی شود؟ اینکه همه قوا خود را در برابر مردم ملزم به پاسخگویی کنند؟ آیا چنین شرایطی در جهت تحقق کامل شفافیت نیست؟ یا آنکه برای خضریان صرفا آن مهم بود که رأی نمایندگان مشخص باشد که البته آن نیز مهم است و حالا همه نمایندگان طبق قانون باید در سامانه‌ای رأی خود به طرح‌ها و لوایح را مشخص کنند.

سوم: طرح شفافیت در حالت کنونی، هم مجلس را شامل می‌شود هم تمام قوا را بنابراین طرح شفافیت کنونی می‌تواند یکی از اقدامات ماندگار مجلس یازدهم قلمداد شود که شیوه‌ای در عرصه حکمرانی ایجاد خواهد شد؛ شفافیت عملکرد تمام مسئولان. حالا مشخص نیست اصرار خضریان برای محدودکردن طرح شفافیت به یک موضوع خاص چیست و چرا از طرحی که هم آراء نمایندگان را شفاف می‌کند و هم به شفافیت نهادی منجر شده، مورد پسند این نماینده مجلس نیست؟

شاید بناست فارغ از موضوع شفافیت همچنان سیاست بازی محور رفتار برخی از جریان ها و افراد باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها