انکار واشنگتن پای اقرار تل‌آویو

کد خبر: 1228015

درحالی که رسانه‌های غربی و مقامات صهیونیستی از توافقات پشت‌پرده ایران و امریکا بر سر برنامه هسته‌ای خبر می‌دهند که موقتاً به اختلافات پایان می‌دهد، اما مقامات واشنگتن هرگونه توافقی را در این زمینه رد می‌کنند و این بار آنتونی بلینکن در اظهاراتی گفته که خبری از توافق نیست و گزارش‌ها در این باره دقیق و صحیح نیستند.

انکار واشنگتن پای اقرار تل‌آویو

این روز‌ها کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس به محل گفتگو‌های دیپلماتیک بین ایران و غربی‌ها تبدیل شده‌اند تا شاید پس از یک سال وقفه بتوانند بر سر احیای برجام به توافقاتی دست پیدا کنند. هرچند جزئیات بیشتری از مذاکرات نمایندگان ایران با مقامات امریکایی و اروپایی در امارات و عمان منتشر نشده است، اما رسانه‌های غربی به از نقل برخی منابع خود از احتمال توافق موقت خبر می‌دهند که واشنگتن آن را تأیید نمی‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا جمعه شب در اظهاراتی ادعا‌های مطرح‌شده را در رسانه‌های غربی درباره نزدیک بودن ایران و امریکا به توافق تکذیب کرد و گفت که این گزارش‌ها «دقیق و صحیح نیستند.» به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن که در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه سنگاپور حضور داشت، در پاسخ به سؤالی درخصوص گزارش‌های منتشرشده درباره «مذاکرات غیرمستقیم امریکا با ایران در عمان» گفت: «درباره ایران، بعضی از گزارش‌هایی که ما درباره توافق بر سر مسائل هسته‌ای و به تبع آن، بر سر زندانی‌ها دیده‌ایم به زبان ساده دقیق و صحیح نیستند.»

بلینکن گفت که توافقی بر سر مسائل هسته‌ای با ایران حاصل نشده است. او گفت که دولت جو بایدن دیپلماسی را بهترین روش در قبال برنامه هسته‌ای ایران می‌داند، اما هیچ گزینه دیگری از روی میز برداشته نشده است. وی گفت: «در خصوص بخش هسته‌ای این معادله (توافق با ایران)، ما مصمم هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. کماکان معتقدیم بهترین روش برای تحقق این هدف از طریق دیپلماسی است.»‌همچنین، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم روز جمعه در اظهاراتی مشابه با بلینکن حصول هر نوع توافق موقت یا تفاهم از هر نوع دیگر میان ایران و امریکا در خصوص برجام را رد کرد.

این درحالی است که رسانه‌های امریکا مدعی شده بودند میان ایران و امریکا «تفاهمی» حاصل شده که بر مبنای آن مقرر شده در ازای تعهد ایران به عدم غنی‌سازی اورانیوم در بالاتر از سطح ۶۰درصدی و همچنین آزادسازی چند زندانی امریکایی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا با آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران موافقت کند. طبق گزارش رسانه‌ها، دولت بایدن، فعلاً هرگونه امیدی برای بازنگری در توافق هسته‌ای ایران را کنار گذاشته، در عوض به دنبال تفاهمی با ایران است که از آن با عنوان توافق موقت یا توافق کوچک یاد می‌شود.

ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها است و این مسئله را خط قرمز تأمین منافع ملی اعلام کرده است که از آن عدول نخواهد کرد، ولی واشنگتن تاکنون گامی برای رفع تحریم‌ها برنداشته است و حتی با موج‌سواری روی تحولات داخلی ایران، به بهانه‌های حقوق بشری تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهاد‌ها و مقامات امنیتی ایران اعمال کرده است.

مذاکرات غیرمستقیم عمان درحالی در جریان است که در هفته‌های اخیر نیز برخی رسانه‌ها از بسته شدن پرونده‌های ادعایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده‌اند که توافقات احتمالی بین تهران و واشنگتن را تقویت می‌کند. اگرچه پیش از این ایران دنبال توافق پایدار با امریکا و خواستار گرفتن تضمین‌های لازم برای جلوگیری از خروج مجدد این کشور از توافقات آتی بود، اما روند گفتگو‌های غیرمستقیم در عمان نشان می‌دهد که دو طرف روی توافق کوتاه‌مدت و موقت اتفاق نظر دارند. مقامات کاخ سفید درشرایطی با هیئت ایرانی درحال مذاکره هستند که پیش از این بار‌ها مدعی شده بودند که برجام در اولویت آن‌ها نیست، اما همزمان از باز بودن مسیر دیپلماسی به عنوان بهترین گزینه برای توافق با تهران سخن گفته بودند. بازگشت امریکا به میز مذاکرات درحالی است که سیاست فشار حداکثری برای انزوای جمهوری اسلامی به شکست منجر شده است و امریکایی‌ها به این مسئله پی برده‌اند که ادامه این راه اشتباه است.

تغییر لحن صهیونیست‌ها

با وجود انکار مقامات امریکایی، مقامات صهیونیستی مدعی هستند نسبت به توافق برجام بین ایران و امریکا مطلع هستند و مفاد آن را برای امنیت اسرائیل کمتر خطرناک توصیف می‌کنند. تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل روز شنبه در گفتگو با روزنامه اسرائیل هیوم درباره توافق احتمالی امریکا و ایران صحبت و تأکید می‌کند که روابط خوبی بین تل‌آویو و واشنگتن در این زمینه وجود دارد. او در این مصاحبه گفته: «در این دوران می‌توانیم در مسائلی به امنیت ما مربوط می‌شود، مانند گذشته به امریکا اعتماد کنیم. ما فکر نمی‌کنیم که تفاهم میان واشنگتن و تهران به اندازه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بتواند آسیب وارد کند. این تفاهم‌ها چیزی نیستند که ما خود را برای آن آماده کرده باشیم، بلکه برای سناریویی آماده شده‌ایم که در آن مشخص شود که ایران در آستانه گریز هسته‌ای قرار داشته و به سطحی رسیده که بازگشت از آن ممکن نیست.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که مخالف سرسخت برجام است، اخیراً در سخنانی ادعا کرده که این رژیم بهتر می‌تواند با توافقات تهران و واشنگتن، کنار بیاید. صهیونیست‌ها بار‌ها ادعا کرده‌اند که در صورت توافق غرب با ایران، آن‌ها حق مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌دارند و حتی نتانیاهو همیشه از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران دم می‌زند، ولی به دلیل ترس از واکنش تهران، تاکنون نتوانسته اقدامی در این زمینه انجام دهد و فقط به یاوه‌سرایی در این باره پرداخته تا غربی‌ها را برای افزایش فشار به دشمن خود وادار کند.

تلاش کنگره برای برهم زدن توافق

اکثریت مجلس نمایندگان امریکا که در اختیار جمهوریخواهان است تلاش می‌کند هرگونه توافق احتمالی بین تهران و واشنگتن از مجرای این نهاد قانونگذاری بگذرد. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به جو بایدن با اتخاذ مواضعی خصمانه درباره گمانه‌زنی‌های اخیر مبنی بر تلاش دولت برای حصول توافق هسته‌ای جدید با ایران، ضمن ابراز نگرانی نوشت که هرنوع توافق واشنگتن باید به تأیید کنگره امریکا برسد. به گزارش اسپوتنیک، مک‌کال در این نامه که در حساب توئیتری خود منتشر کرده، در ادامه ادعا‌های بی‌اساس درباره برنامه هسته‌ای ایران، نوشته است: «این دولت به‌جای آنکه از اهرم دیپلماتیک و بازدارندگی نظامی امریکا برای بازداشتن ایران از مشارکت در این فعالیت‌های شرورانه استفاده کند، در ازای یک تعهد کذب برای تنش‌زدایی، به رفتار بد ایران پاداش می‌دهد.» وی ادامه داد: «از دولت می‌خواهم به یاد داشته باشد که براساس قوانین امریکا و مطابق با لایحه بازبینی توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ (اینارا) هرگونه توافق موقت، تفاهم یا قرارداد با ایران باید تسلیم کنگره شود.» جمهوریخواهان که با سیاست‌های رژیم صهیونیستی بیشتر همسو هستند همیشه با برجام مخالف بوده‌اند و این بار هم قصد دارند در صورت توافقات احتمالی، آن را به صحن مجلس کشانده و اجرایی شدن آن را کأن‌لم‌یکن کنند. شاید به این خاطر است که دولت بایدن حاضر نیست توافقی دائم با ایران امضا کند، زیرا باید در برابر جمهوریخواهان هم پاسخگو باشد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها