جلال جلالی‌زاده در گفتگو با «فردا»:

اصلاح‌طلبان یکدست نیستند و برخی از آنها در انتخابات مشارکت می‌کنند

کد خبر: 1227886

انتخابات روز به روز نزدیک می‌شود و بخشی از اصلاح‌طلبان مثل همیشه و به بهانه وجود نظارت استصوابی ساز تحریم می‌زنند، تا خود را در معرض رای مردم نگذاشته و احتمالا شکست نخورند.

اصلاح‌طلبان یکدست نیستند و برخی از آنها در انتخابات مشارکت می‌کنند

گروه سیاست فردا: اصلاح‌طلبان در معرض یک آزمون سیاسی دیگر قرار گرفته‌اند و با توجه به شعار های یکسال اخیرشان مشخص نیست چه موضعی نسبت به انتخابات داشته باشند. از سوی دیگر همیشه نیز امکان تحریم و فاصله‌گرفتن از انتخابات وجود ندارد و ادامه‌دار شدن این روند مشروعیت سیاسی اصلاح طلبان و کارکرد آن ها را زیر سوال می برد. اصلاح طلبان در مواجهه با این سوال قرار گرفته اند که آن ها یک حزب سیاسی قانونی و قائل به مشارکت در انتخابات‌اند یا یک گروه منتقد که ساز و کار های قانونی سیاست ورزی را به رسمیت نمی شناسد؟ پاسخ به این سوال دودستگی قابل توجهی نیز میان آن ها به وجود آورده که حرکتشان برای فعالیت‌های انتخاباتی را کُند می‌کند.

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که از جمله اصلاح طلبان هوادار عدم مشارکت است، به «فردا» گفت: شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آب در هاون کوبیدن است. اصلاح طلبانی که می‌دانند تایید صلاحیت نمی‌شوند حضورشان در انتخابات یک نوع بی تدبیری است. آزموده را آزمودن خطاست. اصلاح طلبان نباید موجب هزینه‌های زیاد برای خودشان و مردم شوند. انتخابات معنای مشخص و واضحی دارد، گروه‌ها و احزاب مختلف باید بتوانند کاندیداهای خودشان را معرفی کنند و مردم نیز به شعار‌های آنان رای دهند. در وضعیت فعلی اصلا چنین فضایی وجود ندارد؛ یعنی با وجود نظارت استصوابی ممکن نیست اصلاح طلبان یا احزاب نزدیک به آن‌ها بتوانند کاندیداهایشان را وارد انتخابات کنند. نتیجتا ورود به انتخابات توسط اصلاح طلبان یک نوع عدم آشنایی با آینده نگری و مشارکت کردم است.

وی در ادامه نسبت به انگیزه اصلاح طلبان برای تحریم انتخابات افزود: این رفتار اصلاح طلبان تحریم نیست بلکه فقدان زمینه برای مشارکت است. وقتی یک داور فوتبال یا مربی از ورود بازیکنان یک تیم به داخل زمین جلوگیری می‌کند، بازیکنان هیچ تفسیر و ایده‌ای برای بازی ندارند. وقتی که هیچ زمینه‌ای برای حضور اصلاح‌طلبان وجود ندارد دیگر اصلاح طلبان با چه انگیزه‌ای به میدان بیایند؟

جلالی‌زاده در پایان درباره شرکت جناح راست اصلاح‌طلبان در انتخابات و احتمال دو‌دستگی میان آن‌ها گفت: در میان اصلاح‌طلبان، عده‌ای قدرت‌طلب نیز وجود دارد که دنبال حفظ جایگاه و امکانات خودشان بوده‌اند. قطعاً چنین افرادی وجود دارند و در انتخابات شرکت می‌کنند. اصلاح‌طلبان یکدست نیستند و بخشی از آن‌ها برای حفظ منافع خودشان تلاش می‌کنند که در انتخابات حضور داشته باشند. به نظر من عدم آزادی برای شرکت در انتخابات آن‌چنان که در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داده شد کشور را دچار بن‌بست می‌کند و قطعاً به ضرر کشور است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اینکه عدم مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات با بهانه تکراری و نخ نمای وجود نظارت استصوابی چقدر به کار این جریان آمده و موجب ترمیم بدنه اجتماعی آنها خواهد شد، توضیحی نداد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها