دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

نقشه بزرگ

کد خبر: 1227523

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

نقشه بزرگ

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

فرهیختگان عنوان کرد: طرح معقول مجلس برای زخم عمیق مسکن

گرانی حسابی مستاجران در تنگنا قرار داده است و آنان بی‌صبرانه منتظرند تا چاره‌جویی و اقدام عاجلی برای آشفته‌بازار مسکن صورت بگیرد.

روزنامه فرهیختگان در این باره نوشته: مشکل مسکن در ایران اقدامات سیاستی مختلفی را می‌طلبد که در راس آنها، کنترل و مدیریت بی‌ثباتی در اقتصاد کلان است؛ چراکه تبدیل مسکن به یک دارایی محبوب و سفته‌بازی و احتکار زمین و مسکن و همچنین افزایش قیمت مسکن از ناحیه افزایش هزینه‌های ساخت، عملا ریشه در اقتصاد کلان کشور دارد و مشکلات مستاجران نیز از آنجایی که اجاره‌ها تابعی از قیمت مسکن است، به‌طور قابل‌توجهی به بی‌ثباتی در اقتصاد کلان برمی‌گردد. اما باید تاکید شود که طرح اخیر مجلس نیز اثرات مثبتی در پی خواهد داشت. یکی از مواردی که در طرح دو‌فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی به آن توجه شده، موضوع قیمت‌گذاری بر میزان افزایش سالانه اجاره بها و اعلام نرخ افزایش اجاره بها از سوی شورای عالی مسکن است. البته این موضوع اولین بار نیست که در کشور طرح شده و در قالب مصوبات مختلف برای اجرای آن تلاش شده است. براساس تبصره۱ ماده 8 این طرح، در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بهای سالیانه اعلامی این ماده توسط موجر، علاوه‌بر کاهش مال‌الاجاره به میزان تعیینی از سوی شورای عالی مسکن، موجر مشمول جریمه‌ای تا حداکثر ۴۰ درصد مبلغ اجاره سالیانه می‌شود.

 

کیهان: به‌روز‌رسانی قانون استفاده از سلاح توسط ماموران

امری پذیرفته و مسلم است حوادث اخیر ایذه و شهادت سروان محمد قنبری مجددا داغ‌ها را تازه کرده است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: یتیم شدن پنج فرزند و محروم شدن آنها از نعمت پدر و ‌اشک‌های دلخراش دختران خردسال شهید قنبری، کادوی تلخ جشن تولدی بود که یک به اصطلاح مادر طی هفت ماه گذشته با اظهارات عجیب و مشکوک خود و برخی رسانه‌های معاند و عده‌ای از سلبریتی‌های خودفروخته و کم‌ظرفیت با اظهارنظرهای بی‌مایه خود اسباب آن را فراهم کرده بودند. مردم فراموش نخواهند کرد که در کمتر از سه ماه ابتدای امسال حداقل 20 شهید فراجا قهرمانانه جان خود را در راه حفظ امنیت این کشور از نقطه صفر مرزی تا مرکز کشور از مبارزه با معاندین و‌ اشرار تا مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر فدا کرده‌اند. نباید از این نکته کلیدی غفلت کرد که مسئولان امر باید تمام و کمال مراقب حفظ اقتدار و تامین سلامت و حفاظت از جان ماموران و مدافعان امنیت باشند و اگر کمبود قانونی یا نقصی در این مسیر وجود دارد باید برطرف شود از جمله به‌روز‌رسانی و بهبود قانون استفاده از سلاح توسط ماموران پلیس در ماموریت‌ها، چیزی که در دنیا امری پذیرفته و مسلم است.

 

جوان: نهادهای نظارتی به اصلاح خانه سینما ورود کنند/ به جز سلبریتی‌ها حال و روز اهالی صنوف عضو خانه سینما مطلوب نیست

تاکنون مباحث فراوانی پیرامون نسبت هنرمندان و سلبریتی با سیاست شکل گرفته اما این موضوع همچنان در معرض توجه است بدون آنکه تحول مثبتی در این زمینه رخ داده باشد.

روزنامه جوان در این زمینه با اشاره به عملکرد خانه سینما نوشته: در سینمای ایران مرکزی به نام «خانه‌سینما» وجود دارد که کارکرد‌های صنفی آن در حداقل ممکن است و در عوض مواضع سیاسی مدیران این مرکز صنفی بر دغدغه‌های شغلی و حرفه‌ای آن‌ها ارجحیت دارد؟! حال و روز اهالی صنوف مختلف عضو خانه سینما به جز یک قشر مشخص سلبریتی چندان مطلوب نیست و چند هزار عضو خانه سینما چشم به راه رسیدن کمک‌های دولتی یا شارژ شدن «هنرکارت» اعتباری هستند! شاید دخالت سازمان سینمایی برای تغییر قهری خانه سینما منجر به حواشی مانند سال‌های بعد از ۱۳۸۸ شود، اما می‌توان این درخواست را داشت که با ورود نهاد‌های نظارتی، خانه سینما به وسیله خود اعضا اصلاح شود و کارکرد واقعی خود را به دست آورد تا حداقل یک مجمع بزرگ صنفی به جای آنکه در خدمت منافع سیاسی گروه اندکی باشد در خدمت چندهزار عضو نیازمند قرار بگیرد.

 

رسالت: در همکاری با آژانس نباید درگیر تفکر صفر و صدی شویم

مناسبات ایران و آژانس دستکم از فروردین ماه بدین سو و تفاهمات صورت گرفته رو به بهبودی گذاشته اما سابقه سیاسی این نهاد بین‌المللی در پیروی از سیاست‌ها آمریکا و اسرائیل حفظ هشیاری را در ادامه مسیر ضروری نشان می‌دهد.

روزنامه رسالت در این ارتباط نوشته: در گزارش سه‌ماهه محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(جهت ارائه به شورای حکام)، تأکید شده است که بازرسان این سازمان دیگر در مورد ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص 83.7 درصد در تأسیسات زیرزمینی «فردو» سؤالی ندارند. نگاه فرامتنی گروسی و آژانس در این خصوص، کماکان سلبی و بازدارنده است! چندی پیش، زمانی که مختومه سازی این پرونده‌ها برای مدیرکل آژانس محرز شده بود، وی مدعی شده بود: « برجام در آینده‌ای نزدیک احیا نمی‌شود! احتمال بازگشت به میز مذاکره وجود دارد، اما اگر تعاملات ایران و آژانس نامناسب ارزیابی شود و همکاری‌ها خوب نباشد، احتمال احیای برجام به صفر می‌رسد.» گروسی به‌جای تمرکز بر ابعاد حقوقی و فنی روند مختومه سازی پرونده‌های ادعایی علیه جمهوری اسلامی، به ابعاد سیاسی و فرا متنی موضوع فکر می‌کند! گویا او کماکان وظیفه دارد به نیابت از لابی‌های فعال غربی و صهیونیستی در آژانس، موانعی را درروند احیای توافق هسته‌ای ایجاد کند. در جایی که آژانس به وظیفه خود به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی عمل نمی‌کند یا خود را به‌عنوان جزئی از بازی ضد ایرانی غرب یا رژیم اشغالگر قدس تبدیل می‌کند، وظیفه و مسئولیت ما در خصوص مهار بازی فرا متنی آژانس پابرجا و به قوت خود باقی است.

 

صبح نو: گفتار استحاله شده رادیکال‌ها در قبال حجاب حکایت از نقشه‌ای بزرگ دارد

نگاه تماما سیاسی و فرصت‌طلبانه اپوزیسیون و براندازان به مقوله حجاب در حالی است که نظام را متهم به اتخاذ رویکردهای سیاسی در قبال پوشش زنان می‌کنند.

روزنامه صبح نو در این باره نوشته: رویکرد نظام در مواجهه با پدیده بدحجابی و بی‌حجابی و علاج ناهنجاری‌های اجتماعی آن است که با تدبیر و همفکری، راه‌ها و روش‌های مستمر و درعین حال هم بازدارنده هم اقناعی بیابد تا زمینه ایجاد دوقطبی‌های کاذب و تنش‌های اجتماعی فراهم نشود و لایحه حجاب که هنوز تبدیل به قانون نشده، با همین هدف تدوین شده است؛ چراکه بعد از اغتشاش‌های زن، زندگی، آزادی، میزان آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش یافته است. هجمه‌های ضدانقلاب و اپوزیسیون داخلی و خارجی به این لایحه و به طور کل به مقوله حجاب، با فرصت‌طلبی زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی نیز همراه شده که نشان از نقشه‌ای بزرگ برای تداوم گفتار استحاله شده رادیکال‌ها دارد. خانم رهنورد در حالی عنوان می‌کند که بین عفاف و حجاب فرقی وجود ندارد و به نظام توصیه می‌کند اجبار در حجاب را کنار بگذارند و آن را به جنگ تن‌به‌تن با ملت و زنان ایران تعبیر می‌کند که این دیدگاه‌اش در تناقض با رویکرد گذشته او در دهه اول انقلاب است. او در حالی به دنبال فرصت‌طلبی از تحولات و شرایط امروز جامعه است که در تیرماه 1359 زمانی که امام خمینی (ره) از حجاب کارمندان زن در ادارات انتقاد کردند و به دولت وقت 10 روز زمان دادند تا این اوضاع را درست کند، رهنورد که در آن زمان مسئولیت روزنامه جمهوری اسلامی را داشت، با چاپ عکس معترضین به قانون حجاب اسلامی، سخت به آنان تاخت و در سمینار «خانم‌های اداری» در تیرماه همان سال، بیانیه‌ای صادر کرد که در هر دو بیانیه از لزوم حفظ حجاب اسلامی برای زنان کارمند نوشت. بعداز غائله زن، زندگی، آزادی جنبش موسوم به سبز در حال بازسازی تشکیلاتی، تغییر راهبردها و دغدغه‌های خود برای ظهور دوباره در عرصه سیاست در کنار اپوزیسیون است. اپوزیسیون خارج‌نشین نیز از این موضوع استقبال می‌کند و نگاه مثبتی به این جریان برای رویارویی با جمهوری اسلامی دارد. همچنانکه حضور هم‌زمان امیر ارجمند، مشاور موسوی و اسماعیلیون در همایش اپوزیسیون، نمایی از پیوند و همراهی نزدیکان موسوی با براندازان خارج از کشور است.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها